Edukace pacienta perioperační sestrou

11. 4. 2007 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Nemocnice Prostějov patří ke středně velkým nemocnicím, která zajišťuje zdravotní péči pro obyvatele Prostějovska a v některých oblastech je její působení nadregionální - například implantace trvalých kardiostimulátorů, radioterapie, dialyzační léčba.


Dne 19. 5. 2006 Nemocnice Prostějov získala akreditaci od Spojené akreditační komise České republiky. Výhodou nemocnice je nové a moderně zařízené prostředí.

Na konci roku 2003 se totiž sloučily dva od sebe vzdálené areály a dnes je péče poskytována v jednom novém komplexu. V současné době nemocnice disponuje 482 lůžky akutní péče a 72 lůžky v léčebně pro dlouhodobě nemocné.

NOVÉ CENTRÁLNÍ OPERAČNÍ SÁLY

Přínosem pro všechny jsou centrální operační sály (COS) zprovozněné koncem roku 2003, čímž se změnila i struktura činnosti. V souvislosti s COS se často hovoří o kvalitnějších a dokonalejších přístrojích a technologiích, nových operačních postupech a metodách.

Bohužel se někdy stává, že se zapomíná na lidský přístup k pacientům, kteří jsou hospitalizováni a mají podstoupit plánovaný operační výkon a tím se stát i našimi „sálovými“ pacienty. Jedinou možností perioperační sestry, jak navázat kontakt s pacientem, je forma pohovorů, tzv. edukace. Pohybujeme se ve věkové kategorii dospělých, protože děti vyžadují specifický přístup. U dětí tuto činnost zajišťuje herní specialistka.

Nemocný v perioperačním období, v jeho průběhu a bezprostředně po výkonu se ocitá v psychické zátěži. Vyžaduje etický, laskavý, trpělivý a povzbudivý přístup ze strany zdravotníků.

Proto je žádoucí k aplikaci medikamentů přidat pohlazení slovem a seznámit pacienta s problematikou operačních sálů a bezprostřední předoperační přípravou. K profesní schopnosti sestry nestačí pouhá odborná kompetence bez citlivého přístupu. Duševní klid před výkonem je stejně nutný jako klid tělesný.

S ÚSMĚVEM TO JDE SNADNĚJI

Jednoduše vysvětlená skutečnost pacienta osvobozuje a dojde k prvnímu stupínku překonání úzkostně prožívaných nejistot. Od prvního navázání kontaktu respektujeme osobnost jedince, a proto je vhodné seznámit se s jeho sociální a rodinnou anamnézou a podle toho zvolit typ rozhovoru. Například se starší paní se opatrně rozhovoříme o vnoučatech, se studentem o škole, s dalšími například o jejich profesi. Získáme tím jejich důvěru a vřelejší kontakt. Je zbytečné zdůrazňovat, jak mnoho zde dokáže úsměv, jak důležitá je empatie, umění vžít se do psychiky druhých. V rozhovoru s pacientem vhodně odpovídáme, klademe otázky, zareagujeme, nebo se naopak zdržíme komentáře. Snažíme se svým sdělením zbavit pacienta úzkosti a strachu z nadcházejícího výkonu. Proto je také důležité zvolit si místo, kde edukaci provádíme. Některý pacient upřednostní soukromí, jiný kolektivní edukaci. Jejich přání respektujeme.

Vlastní pohovor dokládá perioperační sestra fotodokumentací. S její pomocí seznámí pacienta s prostředím, provozem, vybavením i personálem operačních sálů (viz ilustrační fotografie).

STANDARD EDUKACE PACIENTA PERIOPERAČNÍ SESTROU

Dalším důležitým dokumentem zejména pro nové a začínající instrumenářky je Standard edukace pacienta perioperační sestrou. Zde je přesně vymezeno, kdo, jak a kdy edukaci provádí, jaké komplikace mohou při edukaci nastat. Máme také přesně vymezeno, kdy edukaci neprovádíme -například u akutních operací, při bezvědomí pacienta, u reoperace - pacient již edukován byl.

Může se stát, že pacient o edukaci vůbec neprojeví zájem. V tomto případě se snažíme pouze o rozhovor a navázání kontaktu. Vždy respektujeme přání pacienta.

Edukaci pacienta jsme si zvolili jako indikátor kvality na COS. Za rok 2006 jsme provedli edukaci u 18 % operovaných pacientů. Naším cílem je toto procento zvyšovat, a tak jim napomáhat zvládnout a překlenout dobu čekání a nejistoty před operací.


SOUHRN

Rády bychom se podělily o zkušenosti z edukací našich pacientů perioperační sestrou v naší nemocnici.

SUMMARY

We would like to share our experience with education of our patients by perioperative nurse.


O autorovi: Věra Šimková, Eva Navrátilová, COS Nemocnice Prostějov, p. o. (vera.simkova@nempv.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?