Je přirozené, že se obáváme neznámého

13. 6. 2011 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Dotaz: Bydlím s manželem a s dětmi na sídlišti v panelovém domě a asi před měsícem se k nám do vchodu nastěhovala rodina cizinců – rodiče a 4 děti. Sousedka mi říkala, že jsou to emigranti nebo uprchlíci a už na první pohled působí vzhledem poněkud exoticky (paní třeba chodí v šátku, ale má ho jen uvázaný přes vlasy), připadají mi tiší a až vystrašení (jejich děti jsem nikdy neviděla skotačit jako ta naše dvě šídla)...


Zkoušela jsem s paní na chodbě navázat kontakt v angličtině, ale bohužel mi nerozuměla. Jedno z dětí chodí na základní školu do vedlejší třídy jako naše dcera a jejich nejstarší dcera chodí s naší druhou dcerou na střední školu. Ani otec rodiny zřejmě češtinu moc neovládá, a tak jim tlumočí právě nejstarší dcera. Učitelka občanské výchovy a dějepisu na střední škole dětem pomohla na červen zorganizovat odpolední program, kde se budou představovat různé národnosti dětí, které studují na škole. Zapojila do toho částečně i rodiče a připravují s dětmi multikulturní odpoledne.

S dcerou máme připravit 10 porcí našeho typického oběda a najít fotky z jejího dětství a stejný úkol mají i ostatní. Jsem z toho trochu v rozpacích a částečně mám i obavy ze setkání s lidmi z tak odlišného prostředí. Můj jediný kontakt s cizinou je 14 dní u moře, kde se vlastně bavím jen s lidmi ze zájezdu. Bojím se, abych neprovedla třeba nějaký společenský prohřešek a vlastně si ani neumím představit, co si pod pojmem multikulturní odpoledne můžu představit? Na jednu stranu jsem zvědavá, a na druhou si takové setkání neumím moc představit, protože vím, že školu navštěvuje relativně dost dětí z jiných zemí nebo smíšených manželství.

Andrea K.

Andreo, váš dotaz je velmi zajímavý a má přesahy do několika dalších oblastí. V prvé řadě bych Vás ráda uklidnila v situaci, kdy se obáváte či ostýcháte připravované akce ve škole. Je pochopitelné, že můžeme mít strach z něčeho nového a neznámého a myslím si, že přesně to je smyslem celé akce, napomoci odstranit právě tento strach či obavy. Já bych se těšila na nevšední setkání, které bude patrně doplněné o nějaké kulturní vystoupení, zajímavou kuchyni a skrze děti bude určitě možné poznat i jejich rodiče a dozvědět se o nich něco bližšího – odkud k nám přišli, jak zde žijí, jak se jim zde líbí a třeba i jaké mají plány. Osobně mi to přijde velmi zajímavé a podnětné, a to zejména z pedagogického hlediska právě pro Vaše děti. Škola se pro děti stává na určitou dobu sociální skupinou, kde si kromě vědomostí a znalostí osvojují i sociální dovednosti, kontakt s dalšími lidmi (vrstevníky, autoritami), učí se chápat vztahy mezi lidmi, snaží se porozumět odlišnostem, rozvíjí i schopnost empatie (vcítění se do druhého člověka).

Předpokládám, že smyslem celé akce, kterou se snaží paní učitelka realizovat, je právě práce s předsudky, které mohou být i podnětem k xenofobii (strach z cizinců, obecně se používá k označení mezilidské nesnášenlivosti a předsudků vůči lidem z jiné země), či dokonce k rasismu (teorie a ideologie hierarchizující sociální skupiny podle rasového klíče). Tyto záležitosti jsou právě dobře ovlivnitelné výchovou, osobní zkušeností, dostatkem informací s možností hlouběji pochopit např. i historické vlivy a tradice daných kultur a etnických menšin.

Samotný multikulturalismus je chápán jako myšlenkový a politický směr, který zastává stanovisko, že v jednom demokratickém státě mohou společně žít nejen jednotlivci, ale i skupiny s různou kulturou a zdůrazňuje prospěšnost kulturní rozmanitosti pro společnost a stát. Multikulturalismus je živý v zemích, jejichž obyvatelé pocházejí z rozdílného kulturního prostředí a v některých z nich se uplatňuje i jako konkrétní politika státu. Cílem je politicky sjednotit všechny občany bez ohledu na jejich původ, rasu či přesvědčení, a to tak, že si pokud možno zachovají své kulturní odlišnosti.

Ještě bych se krátce zastavila u pojmu migrace, kdy si vybavíme pohyb obyvatelstva, při němž dochází ke změně bydliště uvnitř (vnitrostátní migrace – prostorová mobilita, kde má svůj vliv např. i urbanizace, změny ve struktuře pracovních míst apod.) nebo přes hranice libovolné administrativní jednotky (mezinárodní migrace). Migrace se vyznačuje významnými ekonomickými, kulturními a i populačními důsledky. Jde o jeden z nejdůležitějších regionálních procesů. Migrace může být i legální nebo nelegální a vyspělé země se proto významně věnují migrační politice. Další související pojmy jsou imigrace, což je přistěhování obyvatelstva. Emigrace je termín pro vystěhování obyvatelstva. Příčiny vystěhování mohou být např. ekonomické, politické nebo demografické. A známe ještě pojem reemigrace, což je pohyb obyvatel, který zahrnuje emigraci a zpětnou imigraci.

Uprchlíkem je z hlediska mezinárodního práva osoba nacházející se mimo svou vlast a vyžadující zvláštní ochranu. Podle Úmluvy o právním postavení uprchlíků (1951) a Protokolu týkajícího se právního postavení uprchlíků (1967) je uprchlík vymezen jako osoba, která se nachází mimo svou vlast a má oprávněné obavy před pronásledováním z důvodů rasových, náboženských nebo národnostních nebo z důvodů příslušnosti k určitým společenským vrstvám nebo i zastávání určitých politických názorů, je neschopna přijmout, nebo vzhledem ke shora uvedeným obavám, odmítá ochranu své vlasti.
Přeji Vám, ať si s dcerou program užijete podle svých představ a věřím, že poznáte řadu zajímavých lidí.


Bc. Jana Bednářová, sociální pracovnice


1)
roky) x AST (U/l
2)
PLT (109/l
3)
OR = 2,36, 95% CI 1,34-4,15, p = 0,003), resp. (OR = 2,42, 95% CI 1,22-4,81, p = 0,01
4)
OR = 3,22, 95% CI 2,28-4,55, p < 0,0001), resp. (OR 2,82, 95% CI 1,91-4,15, p < 0,0001

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?