„Velká novela“ zákona č. 96/2004 Sb.

1. 8. 2011 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Ministerstvo zdravotnictví připravuje tzv. velkou novelu zákona č. 96/2004 Sb., která by měla nabýt účinnosti 1. 1. 2013.


Na přípravě novely spolupracuje tzv. Pracovní komise k transformaci nelékařských zdravotnických povolání v České republice. Tato komise začala pracovat před rokem, oficiálně byla ustanovena příkazem ministra zdravotnictví v září 2010. Je sestavena ze 16 stálých členů, kterými jsou zástupci z řad managementu zdravotnických zařízení (fakultních, krajských i soukromých), vysokých škol, středních a vyšších zdravotnických škol, České asociace sester, pověřených organizací a zástupci lékařů. Protože v této komisi nejsou zastoupeni představitelé všech nelékařských povolání, byli v rámci dílčích jednání přizváni zástupci ostatních povolání. Na jednání komise jsou zváni i další odborníci z řad lékařů.

Důvody legislativních změn

Jaké jsou důvody změny základní legislativy pro nelékařské zdravotnické povolání? Zákon je platný od roku 2004 a za dobu jeho sedmileté existence se při aplikaci zákona v praxi objevila řada problémů, které se ministerstvo rozhodlo řešit a zároveň uplatnit nové trendy a reagovat na současnou potřebu praxe a vývoje nelékařských povolání. V době svého vzniku přinesl zákon určitý řád do požadavků na vzdělávání všech nelékařských povolání, usměrnil celoživotní vzdělávání včetně registrace, zavedl požadavky na akreditace, nastolil podmínky pro výkon nelékařských povolání. Kromě pozitivních opatření se ale objevila i řada negativních dopadů, které v současné době již nevyhovují a spíše se jeví jako překážka pro praxi a též jsou ekonomicky náročné.

Ministerstvo se rozhodlo revidovat zákon hlavně v těchto oblastech:

* výkon povolání bez odborného dohledu a s odborným dohledem,

* kvalifikační vzdělávání,

* kompetence NLZP,

* úpravy počtu zdravotnických profesí,

* registr a registrace zdravotnických pracovníků,

* specializační a celoživotní vzdělávání,

* zpřesnění a zjednodušení znění zákona,

* definování role profesních organizací.

Informace o průběhu prací a jednání s odbornou veřejností

Pracovní komise v rámci pravidelných jednání předložila určité návrhy, které prostřednictvím jejích zástupců aktivně přenesla mezi zástupce všech profesních organizací na tzv. dílčích jednáních. Celkem se uskutečnilo sedm dílčích jednání se zástupci jednotlivých nelékařských povolání. Pracovně byla všechna nelékařská povolání vyjmenovaná v zákoně č. 96/2004 Sb. rozdělena do sedmi skupin tak, aby si projednávanou problematikou byly blízké (skupina technických oborů, očních povolání, rehabilitačních oborů, zubních povolání, laboratorních pracovníků, psychologickosociálních povolání a skupina ošetřovatelských povolání).

Kromě toho se uskutečnila dvě dílčí jednání se zástupci vzdělavatelů ze středních a vyšších odborných škol a vysokých škol pro obor všeobecná sestra a porodní asistentka.

Kromě těchto jednání se uskutečnily tzv. kulaté stoly, kdy byli s návrhy seznámeni zástupci managementu zdravotnických zařízení v jednotlivých krajích. Celkem se v průběhu května a června uskutečnilo deset kulatých stolů (některé kulaté stoly byly společné pro dva kraje). Smyslem všech těchto setkání bylo identifikovat problémové oblasti ve zdravotnictví při poskytování péče NLZP a ve spolupráci s dalšími odborníky hledat v široké diskusi shodu, která by se měla přenést do praxe. Názory vzniklé při diskusích na navržené změny zákona se různily a ministerstvo si je vědomo toho, že nebude jednoduché vytvořit novelu zákona, která by zcela vyhovovala všem.

Návrhy, které byly představeny odborné veřejnosti a dotýkají se všech nelékařských povolání:

* Zrušení institutu výkonu povolání pod odborným dohledem: celoživotní vzdělávání ovšem zůstane povinností pro všechny NLZP a bude též povinností pro zaměstnavatele, aby vzdělávání umožnil, uplatnění tzv. adaptačního procesu při nástupu do zaměstnání.

* Registr NLZP bez vazby na výkon povolání bez odborného dohledu: první registrace se uskuteční na základě získání odborné způsobilosti a dále bude obnovována při splnění podmínky výkonu povolání a celoživotního vzdělávání, které ale nebude kontrolováno tak jako dnes ministerstvem složitou administrativní cestou. Dojde ke zjednodušení kontrolního systému a úpravě celého registru. Uvažuje se např. po třech letech o obnovení údajů a náhodná kontrola celoživotního vzdělávání počítačově vybraných jedinců, které by mohlo být úkolem pro profesní organizaci.

* Zrušení kreditů a nahrazení celého kreditního systému celoživotního vzdělávání minimálním počtem hodin vzdělávání za rok (obdobně jako v sociálních službách), s tím souvisí i zrušení vyhlášky o kreditním systému a zrušení zkoušky a zkušební komise k vydání osvědčení pro výkon povolání.

* Zrušení vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech: tato vyhláška je jako legislativní norma nevhodná (doporučení Legislativní rady vlády, aby byla nahrazena jinou formou, protože uvádí výčet činností, které určuje zaměstnavatel), nahradit tuto vyhlášku definicemi činností absolventů všech oborů v národních rámcových vzdělávacích programech, rozšířit obsah dosud definovaných činností v zákoně a vydat seznam činností jako materiál doporučující, např. jako metodický pokyn ve Věstníku MZ ČR.

* Zřízení komory NLZP: o povinném či nepovinném členství se diskutuje - jaké by byly úkoly komory, např. sledování a kontrola celoživotního vzdělávání, jednotné zastupování a prosazování zájmů nelékařských povolání, právní poradna a pomoc aj.

Návrhy, které se dotýkají ošetřovatelských povolání:

* Změna struktury ošetřovatelského týmu: sanitář - zdravotnický asistent - všeobecná sestra. Je navrženo ukončení vzdělávání profese ošetřovatele/ky. Je nutné definovat strukturu lidských zdrojů ve zdravotnictví a odstranit neefektivní procesy, které se nyní vyskytují. Neplýtvat vzdělanou pracovní silou pro činnosti, které může provádět pracovní síla s nižším vzděláním a tím i nižšími náklady.

* Definice kategorií zaměstnanců v ošetřovatelství: sanitář pro obslužné činnosti, zdravotnický asistent pro základní ošetřovatelskou péči, všeobecná sestra bakalářka, sestra magistra nebo specialistka pro specializované činnosti, sestra PhDr., Ph. D. - pedagog, vědec. U ostatních NLZP: obslužné činnosti, asistentské činnosti, odborná kvalifikace, VŠ - specialista, VŠ - pedagog, vědec.

* Studium všeobecné sestry: je navrženo odstranění dvoukolejnosti vzdělávání, bude ponechán pouze výstup s bakalářským stupněm vzdělávání, návrh na úpravu národního vzdělávacího kurikula - modulový systém výuky.

* Přepracování koncepce ošetřovatelství a porodní asistence a jejich oddělení (porodní asistentky chtějí samostatnou koncepci).

Další související úpravy:

* modernizace kurikul a sylabů vzdělávacích a studijních programů, vznik národních rámcových vzdělávacích programů pro všechny obory, nutná spolupráce s MŠMT a návaznost na jejich reformy,

* přehodnocení specializačního vzdělávání, navýšení možností certifikovaných kurzů se získáním zvláštní odborné způsobilosti (kratší, cílené a ekonomicky méně náročné),

* přehodnocení činnosti NLZP,

* úprava dalších prováděcích předpisů, včetně spolupráce s MPSV nad katalogem práce.

Během letních měsíců bude ministerstvo pracovat již na konkrétních návrzích a připravovat je do paragrafového znění zákona. Tyto práce si vyžádají další jednání a spolupráci se zástupci všech povolání uvedených v zákoně. Budeme rádi za veškeré vaše náměty a připomínky k připravované novele zákona. Můžete je zasílat v průběhu prázdnin na ministerstvo na adresu: alena.smidova@mzcr.cz nebo jana.pelcova@mzcr.cz.

Děkuji za spolupráci a účast v diskusích při společných jednáních a přeji všem sestrám a ostatním nelékařům mnoho krásných zážitků a odpočinku na dovolené.


O autorovi: Mgr. Alena Šmídová, Vedoucí oddělení ošetřovatelství a dalších nelékařských povolání a uznávání kvalifikací, Odbor vzdělávání a vědy MZ ČR

1)
roky) x AST (U/l
2)
PLT (109/l
3)
OR = 2,36, 95% CI 1,34-4,15, p = 0,003), resp. (OR = 2,42, 95% CI 1,22-4,81, p = 0,01
4)
OR = 3,22, 95% CI 2,28-4,55, p < 0,0001), resp. (OR 2,82, 95% CI 1,91-4,15, p < 0,0001

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?