Přejít na obsah

Lékárníci mají typologii zákazníků, mohou jim tak lépe radit

zpět
5.1.2009

Lidé se liší svým přístupem k nakupování v lékárnách, v očekávání informací od lékárníka i v citlivosti na cenu. V jednání s nimi se lékárníci mohou řídit typologií, kterou pro ně vypracovali odborníci...

Ti rozlišují zákazníka přátelského, rezignovaného, kverulanta, nerudu a běžný typ. Průzkum typologie českých zákazníků lékáren provedla společnost XuXa.

Nejčastějším typem zákazníka je přátelský typ. Obvykle jde pro lék do první lékárny, kterou má po ruce. K nákupu konkrétního přípravku se rozhodne po podrobném rozhovoru s lékárníkem. Zvažuje kvalitu i cenu. Na lékárníkovi si nejvíce cení vstřícnosti a snahy najít pro něj nejvhodnější přípravek. Do této skupiny patří hlavně mladí lidé do 35 let s vysokoškolským vzděláním a vyšším příjmem.

Rezignovaný typ zákazníka projde nejprve několik lékáren a porovná si ceny. Rozhodnutí o volbě přípravku však nechává na lékárníkovi, jen mu řekne, co zhruba chce. Na komunikaci s lékárníkem si nejvíce cení toho, že mu věnuje dostatek času a k jeho problémům má taktní přístup. V tomto typu je více starších lidí s nižším vzděláním.

Zákazník typu kverulant přichází do lékárny již rozhodnutý, co chce koupit. Na komunikaci s lékárníkem oceňuje stručnost, vítá odborné i praktické informace. Tento typ zastupují lidé svobodní a rozvedení, nejčastěji středoškoláci s průměrným příjmem.

Zákazník typu neruda si obvykle oblíbí jednu lékárnu, jen občas zajde i jinam. Při výběru přípravku zdůrazňuje poměr kvality a ceny. O nákupu se rozhoduje na místě na základě vlastní úvahy. Od lékárníka očekává stručné informace o přípravku, vítá i osobní zkušenost. Tento typ reprezentují spíše lidé nad 55 let s nižším příjmem. Mezi nerudy převažují muži.

Naopak nejvíce žen patří k běžnému typu zákazníků. Nejčastěji nechávají výběr přípravku na lékárníkovi. Očekávají od něj informace stručné a praktické, oceňují slušnost a trpělivost lékárníka.

Znalost typologie je pro lékárníky důležitá v době, kdy se v těchto zařízeních vedle léků na recept stále více rozšiřuje i sortiment volně prodejných přípravků a potravinových doplňků. Lékárník, který umí jednotlivé typy zákazníků rychle rozeznat, pracuje efektivněji. Na konci stojí spokojený zákazník, který není zahlcen informacemi, ale dozvěděl se vše, co potřeboval.

ČTK


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

ČTK

Komentovat článek: Lékárníci mají typologii zákazníků, mohou jim…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Lékárníci mají typologii zákazníků, mohou jim…

Komentáře

dalších 25 komentářů
katango Re:Re:Upřesnění :  | 6. 01. 2009 10:47

Kurnik,kde jste četl (-a ? ) v mém příspěvku něco o tom,že lékaři jsou chudáci ? Já se jen pozastavuju nad tím,že některé články na webu jsou a jiné nikoli.Kde je tu jakej pláč ? Jsem člověk zvídavý,proto se ptám,když nevím a věc mne zajímá !

MajkaL Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:Kde zůstal článek  | 6. 01. 2009 10:37

Kdyz budu chtit udelat test ktery zaujme verejnost, tak neni vubec zadny problem naformulovat otazky tak, abych z toho na druhe strane udelal blbce...

MajkaL Re:když přijdu do lékárny  | 6. 01. 2009 10:21

na volnem prodeji farmaceuticka laborantka, na vydeji na recept lekarnik. Pokud berete nejake leky, tak ja vhodne zkonzultovat jestli je kombinace vhodna predtim, nez kapky koupite.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné