Přejít na obsah

Lidé si ve zdravotnictví nejčastěji stěžují na kvalitu služeb

zpět
19.2.2016

Nejčastěji si pacienti stěžují na kvalitu zdravotních služeb. Vyplynulo to ze zkušeností bezplatné poradny Kanceláře Ombudsmana pro zdraví, kde tyto podněty tvořily 47 procent, sdělil zakladatel kanceláře Martin Jan Stránský.

Martin Jan Stránský
zvětšitMartin Jan Stránský Zdroj: Kancelář ombudsmana pro zdraví

Martin Jan Stránský | Zdroj: Kancelář ombudsmana pro zdraví

 

Poradna poskytla loni 400 bezplatných poradenství. Kancelář nyní vydala Manuál zdravotnického práva, který pomůže pacientům i zdravotníkům hájit jejich práva. Dostupný je na www.ombudsmanprozdravi.cz.

„Pacienti si nejčastěji stěžují na zanedbání či neposkytnutí péče, jsou nespokojeni s léčebnými postupy a etickým přístupem lékaře či sestry. Mluví také o diskriminaci kvůli věku či zdravotnímu stavu a o tom, že byli nuceni připlatit si na nadstandard,“ uvedl Stránský.

Dalších 24 procent pacientů, kteří se loni na poradnu obrátili, žádalo bezplatné poradenství v situaci, kdy je zklamal nepřehledný zdravotnický systém, nebo kdy neznali v dané situaci svá práva. Téměř sedm procent lidí mělo problém kvůli zdravotnické dokumentaci - nemohli do ní nahlédnout, i když ze zákona měli na to právo. Pacienti, kteří do dokumentace nahlédli, uváděli, že údaje byly neúplné či nepravdivé.

Sedm procent pacientů se chtělo poradit o možnosti přiznání invalidity či příspěvku na péči. Šest procent dotazů bylo od zdravotníků. Zbytek tvořily dotazy a podněty související se spory se zdravotní pojišťovnou či omezením svéprávnosti, uvedl Stránský. Doplnil, že kancelář do konce února vydá příručku pro zdravotníky s názvem Vztah s lékařem.

V Manuálu zdravotnického práva najdou lidé například informace, jak zacházet se zdravotnickou dokumentací, kterou vede jejich lékař. Dozvědí se, co je to informovaný souhlas, kdo ho má s pacientem uzavřít, jak má vypadat a kdy není nutný. Manuál jim pomůže vyznat se v nabídce nadstandardu i v tom, zda je oprávněná. Jedna kapitola se věnuje také řešení nespokojenosti s léčbou či chováním zdravotnického personálu.

„Drtivá většina stížností, které Kancelář Ombudsmana pro zdraví řeší, vychází z nevhodně nastaveného vztahu mezi lékaři a pacienty. Ještě jsme si nezvykli na to, že jde o partnerský vztah, v němž mají obě strany svá práva a povinnosti,“ dodal Stránský.

Autoři

ČTK

Komentovat článek: Lidé si ve zdravotnictví nejčastěji stěžují na…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

1 nejnovější komentář k článku Lidé si ve zdravotnictví nejčastěji stěžují na…

Komentáře

1 komentář
ola Nevím  | 19. 02. 2016 09:41

co pana doktora motivuje ke psaní těchto článků, když o socialistickém zdravotnictví u nás patrně všechno ví. Stěžovali by si lidé na advokáty při poskytování právních služeb, kdyby advokáty platila nějaká fiktivní právní pojišťovna .... ?

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné

Medical Services

Komplexní edukační servis ve zdravotnictví

více informací

NOVÝ E-SHOP s medicínskou literaturou