Přejít na obsah

Místo lůžka billboard

zpět
9.5.2011
peníze
zvětšitpenízeZdroj: www.getmoneyenergy.com

peníze | Zdroj: www.getmoneyenergy.com

 

Zdravotnictví hledá peníze na léčbu pacientů a platy doktorů, vláda vyzývá pojišťovny k úsporám. Co ony na to? Posílají desítky milionů na reklamu. Ty peníze mají sloužit na péči! děsí se ministr Heger.

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna vyhlásila koncem loňského roku zakázku na reklamní a marketingové služby za 70 milionů korun. O tři měsíce později potřebovala další reklamu za milion. Utrácí také Všeobecná zdravotní pojišťovna. Loni poslala na reklamu téměř 16 milionů.

Ani malé pojišťovny nezůstávají pozadu. Třeba Metal-Aliance loni nakoupila reklamu za osm milionů, letos za ni plánuje zaplatit 7,5 milionu.

Pojišťovny tvrdí: nejde o vyhozené peníze. Reklamou nabádají klienty k prevenci. Do budoucna to sníží náklady, shodují se. „Prostředky slouží na edukaci klientů a zvýšení jejich informovanosti,“ vysvětluje mluvčí Metal-Aliance Zuzana Brávníková.

Boj o klienty

Skutečnost je ale trochu jiná: značná část peněz padne na obyčejný boj o klienty, kteří mají přinést pojišťovnám vyšší příjmy. Jenže o tom se pojišťovny bavit nechtějí. „VZP realizuje řadu ucelených preventivních programů a projektů. Pouze poměrná část je věnována na propagaci a reklamu,“ připouští nicméně mluvčí Jiří Rod.

Ministerstvo zdravotnictví má přitom jasno - zveřejněné částky na propagaci jsou jen zlomky z toho, co se opravdu na boj o klienty vydá. „Kolik to bude, se ale dá jen těžko odhadnout. Je to schované za různými aktivitami,“ potvrzuje poradce ministra Pavel Vepřek.

Ví, o čem mluví, léta šéfoval odboru strategie VZP. A skutečně je nesnadné dohledat detaily. Přestože jde o veřejné peníze a na reklamu padají takové sumy, žádná z pojišťoven neprozradí, komu za propagaci platí.

„Tyto informace kvalifikujeme jako obchodní tajemství,“ odmítla se vyjádřit třeba mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny Elenka Mazurová. Skoupí na slovo byli i ve VZP. Odpověď sice slíbili zpracovat do osmi pracovních dnů, ani po dvou týdnech ji ale neposlali.

Šéf zdravotnického resortu Leoš Heger hledá, kde se dá: bobtnají poplatky, ruší se akutní lůžka, plánuje se připojištění pacientů. Snižte provozní a personální náklady o desetinu, vyzývá proto vláda k úsporám i pojišťovny. Ty ale místo reklam omezily náklady na péči o pacienty. „Je naprosto nutné provést restrukturalizaci nemocničních lůžek,“ vyjádřil se například ředitel VZP Pavel Horák.

Konec reklamy

Ministr Heger proto plánuje změny. „Na účtech pojišťoven jsou peníze pojištěnců. Je to pro ně garance, že až budou mít zdravotní potíže, dostanou kvalitní péči,“ vysvětluje.

Pojišťoven bude napříště méně - jen čtyři nebo pět. Dnes jich působí na trhu osm. A zvýší se i kontrola jejich hospodaření. S reklamou přitom bude konec.

„Dnes si pojišťovny nekonkurují kvalitou péče o pacienty, ale reklamou. Klienti jsou lákáni různými benefity typu plavenky,“ nesouhlasí s dnešní praxí Heger.

Každá pojišťovna dnes dá na svůj provoz kolem dvou až tří procent peněz, se kterými hospodaří. Další peníze pak padají na reklamní kampaně a přetahování klientů.


Komentovat článek: Místo lůžka billboard

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

1 nejnovější komentář k článku Místo lůžka billboard

Komentáře

1 komentář
Joe To pravé obchodní tajemství  | 9. 05. 2011 14:04

nejen pro ZP ale pro celý veřejný sektor zní : " Při jaké % výši se jedná o provizi a při jaké o úplatek ? Ekonomové odhadují toto procento mezi 30-40%, a to už je pro managory pojišťoven i vlastníky reklamek služný peníz ze zdravotní daně.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné