Přejít na obsah

Na nových možnostech léčby spavé nemoci pracovali vědci z Brna

5.4.2017

Na nové možnosti léčby spavé nemoci a dalších chorob způsobovaných parazity rodu Trypanosoma upozornil výzkum, na kterém se podíleli také odborníci ze Středoevropského technologického institutu Masarykovy univerzity (CEITEC MU).

CEITEC MU
zvětšitCEITEC MU
Autor: Vizualizace: A PLUS

CEITEC MU | Autor: Vizualizace: A PLUS

Vědci se zaměřili na interakci bílkovin. Výsledky studie uveřejnil prestižní časopis Science, sdělila Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity. Prvoci rodu Trypanosoma způsobují zvířatům i lidem řadu onemocnění, kromě spavé nemoci také Chagasovu chorobu. Infikovány jsou miliony lidí ve světě. Existující léčiva mají řadu vedlejších účinků, parazity často stoprocentně nezahubí, a může tak hrozit návrat nemoci. Věda proto hledá nová léčiva s vyšší účinností.

„Do výzkumu jsme přispěli tím, že jsme za pomoci metod nukleární magnetické rezonance pomohli objasnit strukturu a malé rozdíly mezi podobnými bílkovinami u prvoků rodu Trypanosoma a u lidí,“ uvedl spoluautor výzkumu Konstantinos Tripsianes.

Odborníci se při hledání možností nové léčby soustředili na glykozomy, malá tělíska, která jsou pro tyto prvoky charakteristická a která pomáhají s přeměnou glukózy, tedy jednoduchého cukru, na energii. K tomu jsou mimo jiné zapotřebí bílkoviny označované zkratkou PEX, z nichž jedna umí rozpoznat správný enzym a druhá umožňuje jeho přesun dovnitř glykozomu.

„Právě na tu druhou bílkovinu, označovanou jako PEX14, jsme se soustředili. Vytvořili jsme a porovnali její trojrozměrnou strukturu u parazita a člověka, v jehož buňkách se tento proces také odehrává. Zjistili jsme, že i když jsou si struktury těchto bílkovin velmi podobné, existují mezi nimi rozdíly právě v místě interakce, což nám umožní zacílit potenciální léčbu na interakci těchto dvou bílkovin konkrétně u trypanosom,“ uvedl Tripsianes.

Výzkumníci díky tomu mohli vytvořit malé molekuly, které blokují interakci PEX5 a PEX14, a tím i metabolismus glukózy. Ta se hromadí v těle parazita, který pak zahyne v důsledku selhání metabolismu.

„Díky rozdílům mezi bílkovinou u parazita a člověka nové sloučeniny neovlivní metabolismus glukózy v lidských buňkách, a blokátory bílkoviny PEX14 by se tedy mohly stát základem pro tvorbu nových léčiv proti onemocněním označovaným jako trypanozomiázy, jako je právě spavá nemoc nebo Chagasova choroba,“ doplnil Tripsianes.

Komentovat článek: Na nových možnostech léčby spavé nemoci…