Přejít na obsah

Reklama, nebo informace? O lécích se bude mlčet

zpět
23.11.2012

Chronicky nemocní se nedozvědí o nových účinných lécích, obávají se pacientská sdružení. Ta přinášejí informace o novinkách v léčbě na svých seminářích nebo internetu. Teď se ale bojí, že jim za to budou hrozit několikamilionové pokuty. Důvodem je přísná novela zákona o reklamě z pera ministerstva zdravotnictví.

léky
zvětšitlékyZdroj: www.precisionbillingsol.com

léky | Zdroj: www.precisionbillingsol.com

 

Sdružení, které pro léky na recept „vytvoří reklamu“ směřující k pacientům, podle ní může dostat až šest milionů pokuty. Reklamou jsou přitom všechny formy informování konané za účelem podpory spotřeby léků. „Pacientská sdružení mají často problém sehnat finance na nájem malé kanceláře. Taková pokuta by pro ně byla zničující hrozba,“ vysvětluje Jana Petrenko z Koalice pro zdraví.

„Pacienti sice mají ze zákona právo na informace, ale tento návrh říká, že ty informace omezíme na minimum. To mi přijde absurdní,“ podotýká Petrenko.

Hlavním záměrem zákona je předejít korupci ze strany farmaceutických firem. Podle ministerstva zdravotnictví novela necílí na pacientská sdružení a neměla by je postihnout. Naopak výjimka, kterou pro pacientská sdružení Petrenko žádá, by mohla být podle ministerstva zneužitelná.

„Mohlo by to vést k obcházení zákona, když by sponzor zneužíval pacientskou organizaci,“ obává se náměstek ministra zdravotnictví pro legislativu Martin Plíšek. Diskuzi o případných změnách v průběhu projednávání v parlamentu se ale nebrání.

Zákonná hranice mezi reklamou a informací je nejasná. Problém pro pacientská sdružení by mohl vzniknout už proto, že léky na recept mohou být propagované jedině takovými prostředky, které jsou zaměřeny na odborníky. Sdružení se naopak zaměřují na pacienty.

Reklama, nebo informace?

Právník Platformy zdravotních pojištěnců Ondřej Dostál upozorňuje, že z judikatury Evropského soudního dvora vyplývá, že za propagaci léku jsou pacientská sdružení postižitelná. I proto by podle něj mělo být v novele jasně odlišeno, že pacientská sdružení mohou „vědecky podložené informace“ o lécích šířit.

„Zásada, že informace o medicínských poznatcích patří do rukou jen odborníkům, je překonaná stejně jako ostatní relikty lékařského paternalismu,“ poznamenal Dostál.

Návrh míří příští týden do sněmovního výboru, kde ho čeká zevrubná diskuze a pozměňovací návrhy. Předseda výboru Boris Šťastný (ODS) říká, že bude navrhovat hned několik změn.

„Chci odstranit hlavně ty věci, které mají pod hávem boje proti korupčnímu chování znepříjemňovat život lékařům a celému zdravotnictví,“ říká Šťastný. Problémem s informováním pacientů o lécích se chce také zabývat.

Komentovat článek: Reklama, nebo informace? O lécích se bude mlčet

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

1 nejnovější komentář k článku Reklama, nebo informace? O lécích se bude mlčet

Komentáře

1 komentář
info Občan.zákoník  | 26. 11. 2012 07:55

Dle současného zákoníku Kdo mlčí,ten souhlasí.Zřejmě léky jsou odsouhlaseny bez možnosti kritického zhodnocení.To má farmalobby zlaté časy.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné

Medical Services

Komplexní edukační servis ve zdravotnictví

více informací

NOVÝ E-SHOP s medicínskou literaturou