S nadstandardy nemocnice ještě čekají

10. 1. 2012 8:15
přidejte názor
Autor: Redakce
Na ceníku nadstandardní péče, za kterou si mohou pacienti připlatit, většina nemocnic v Jihomoravském kraji ještě pracuje. Brzy zveřejní ceny za sádry, oční čočky a očkování.


Chybějící sazebníky výkonů a právě probíhající jednání se zdravotními pojišťovnami. Tak zdůvodňují ředitelé nemocnic, proč ještě nemají nebo právě dokončují seznam takzvaných nadstandardů, za které si mohou pacienti připlatit od prvního ledna.

Přitom mnoho lidí je připravených koupit si například odlehčenou sádru, jejíž cena se pohybuje ve stovkách korun, už nyní. „Klidně ty peníze obětuji. Navíc mi sádru dají hned v nemocnici a nemusím ji shánět po lékárnách jako do teď,“ řekl Vladimír Prudík z Brna.

Jedním z prvních zařízení, kde začal platit nový ceník, je brněnská Nemocnice Milosrdných bratří. Pacientům už minulý týden nabídla za příplatek lepší dlahy a obvazy. „Nechceme na pomůckách vydělat. Proto si zájemci doplácejí pouze rozdíl mezi cenou od dodavatele a částkou, kterou na ni přispěje pojišťovna,“ uvedl ředitel Nemocnice Milosrdných bratří Josef Drbal. Pokud chtěl pacient odlehčenou sádru před zavedením ceníku, řešili to s ním lékaři individuálně.

V hodonínské nemocnici vyčkávali na prováděcí předpisy a vyhlášky, které se týkají úhrady nadstandardní péče. Ty vyšly na poslední chvíli v závěru roku. „Takže jsme zatím nepřistoupili k rozdělení péče na standardní a nestandardní. Rozvíjíme ale nadstandardní péči v oblasti služeb. Ke konci roku jsme dokončili další dva pokoje na oddělení gynekologie, kterých nyní máme už šest,“ uvedl ředitel Nemocnice TGM v Hodoníně Antonín Tesařík. Pokoje jsou vybavené vlastním sociálním zařízením, televizí, lednicí a rychlovarnou konvicí. Nemocnice za ně účtuje stejně jako loni čtyři sta korun za den.

Podle Tesaříka nyní záleží také na zdravotních pojišťovnách, které musí definovat, co budou hradit jako standard, aby se nemocnice mohly rozhodnout. „Chybí také sazebník výkonů, který má vydat ministerstvo zdravotnictví a který rozliší, co je ekonomická léčba a co nadstandard,“ řekl ředitel.

Ten zatím mohl uvést pouze to, že v lednu nemocnice zveřejní výše úhrad pro sádrování a očkování. Pro vytipování péče, kterou si budou moct pacienti připlatit, záleží podle Tesaříka také na spektru výkonů zdravotní péče, které nemocnice poskytuje.

„Také se může stát, že celé spektrum u nás spadne do standardu,“ sdělil s tím, že právě hodonínská nemocnice nemá žádná specializovaná oddělení. „I umělá ledvina je záležitost standardní zdravotní péče a použitých roztoků, a ty my stejně držíme v nejvyšší kvalitě,“ přiblížil. Stejná situace je u Léčebny pro dlouhodobě nemocné. „Že jsme pořídili bezmocným pacientům novou koupací vanu se zdviží, tak to určitě není nadstandard, ale patří do standardní oblasti,“ podotkl.

V kyjovské nemocnici už dnes vědí, že si pacient bude moct vybrat nadstandard na chirurgii, kde může dostat při zlomenině lehkou sádru.

„Dřív byl standardní postup, že když chtěl pacient lehkou sádru, zašel si ji koupit do lékárny. Dnes si může vybrat standard, který hradí pojišťovna, nebo lehkou sádru. Ta ho může vyjít levněji, protože uhradí rozdíl mezi tím, co hradí pojišťovna a co stojí lehká sádra,“ řekl náměstek pro lékařskou péči Richard Strýček.

Cenový rozdíl nebude přitom dramatický a bude se pohybovat v řádu stokorun. Na očním oddělení se doposud praktikovalo, že kdo chtěl nitrooční čočkové implantáty, pořizoval si je nesmyslně tak, že peníze za ně daroval nadaci vyplněním darovací smlouvy.

„Nyní si pacient vybere, jakou čočku chce, a tu si přímo zaplatí. Bude to legitimní systém,“ upřesnil Strýček. Ceník očních čoček prozatím v nemocnici nemají.

Vstříc vyjdou v Kyjově i lidem na infekčním oddělení, pokud potřebují speciální očkování například při cestě do zahraniční. I tady budou mít možnost výběru. „Samozřejmě standard bude pořád kvalitní péče,“ ujistil Strýček s tím, že v Kyjově chtějí nyní lékaři pacienta více vtáhnout do rozhodovacího procesu, více s ním komunikovat, nabízet a vysvětlovat.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?