Přejít na obsah

ZPMV zpřístupní data pacientů, záchranáři si projekt chválí

zpět
18.2.2010

Rychlý přístup k datům pacienta, kontrola nad vlastní zdravotní péčí a s tím související i úspora financí. To mají být hlavní plusy projetku Karta života, se kterým přišla Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZPMV).

lékař, počítač, dokumentace, e-health
zvětšitlékař, počítač, dokumentace, e-healthZdroj: www.epha.org

lékař, počítač, dokumentace, e-health | Zdroj: www.epha.org

 

Projekt, který funguje na podobném principu jako internetová zdravotní knížka (IZIP), spustila pojišťovna počátkem února.

Databáze je přístupná samotnému pacientovi, praktickému lékaři a v omezené podobě i zdravotnické záchranné službě.

Ta si díky němu může již ve voze vyhledat základní údaje o pacientovi.

Náklady na zřízení byly téměř nulové, protože pojišťovna jen sesytemizovala data, která měla k dispozici. Platit nebude nic ani pacient.

Schwarz: projekt vítáme

Projekt si pochvalují zejména záchranáři, urychlí jim práci a pomůže v záchraně pacienta. „Iniciativu velmi vítáme. Lékař se v terénu dostává k pacientovi poprvé v životě, nic o něm neví. Nezná jeho medikaci, alergie, problémy a tento systém nám velmi pomůže,“ komentoval iniciativu ředitel Pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Celý systém souvisí s novými technologiemi, které jsou do vozů záchranné služby postupně umísťovány. Zhruba do tří měsíců by měly být ve všech pražských sanitkách.

„Spolupracujeme a jednáme i s dalšími pojišťovnami, toto je ale zatím první výsledek,“ dodal Schwarz. Připomněl, že projekt IZIP je v podstatě identický projekt, který ale nebyl za 5 let jednání dotažen do takovéto fáze.

Rozšíření i do ostatních krajů

Projekt je zatím v počáteční fázi, pojišťovna ale předpokládá, že by se měl v budoucnu rozšířit do celé republiky.

„Souvisí to ale s novými technologiemi a většina záchranných služeb jimi není vybavena. Elektronizace provozu nyní probíhá v kraji Vysočina, ostatní kraje o tom zatím jen debatují,“ uvedl ředitel ZPMV Jaromír Gajdáček s tím, že pozitivní výsledky by mohly přimět i ostatní pojišťovny, aby podobný projekt připravily.

Výhoda i pro samotného pacienta

Podle ředitele Gajdáčka je Karta života užitečná i pro samotné pacienty.

„Díky ní získají výpis ze svého zdravotního účtu, tedy přehled o penězích, které za jejich léčení zaplatila v předchozích třech letech pojišťovna,“ vysvětlil.

ZPMV hodlá podle ředitele touto cestou posílit prevenci. Klient, který zná náklady své léčby, je „vtažen“ do systému, aby se o sebe staral. Bude méně potřebovat lékaře a pojišťovna ušetří.

Pomoc by měl i praktickému lékaři, ten díky němu získá informace nezbytné k ještě efektivnější léčbě. Dozví se, jaké léky pacientovi předepsali jiní odborní lékaři a zjistí, zda jejich kombinací nehrozí pacientovi riziko.

Autoři

(msvo), www.ZDN.cz

Související články

2.11. Olejár nechal ÚOOÚ prověřit nakládání s daty pacientů
0 příspěvků

Komentovat článek: ZPMV zpřístupní data pacientů, záchranáři si…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku ZPMV zpřístupní data pacientů, záchranáři si…

Komentáře

dalších 25 komentářů
Paleczech Jak by to mělo fungovat  | 21. 02. 2010 22:09

jak řekl Kilian, příliš mnoho informací jakoukoli kartu zahltí a nebude-li nikdo data spravovat a třídit, tak tam zrovna nebudou ta důležitá. Jediným lékařem, který v našem systému, může dělat správce zdravotních dat na jakémkoli datovém nosiči pacienta ať je to karta života či IZIP je praktický lékař. Jedině on má přístup ke všem informacím o pacientovi a jedině on je schopen tato data rozumně setřídit, zpracovat a udržovat. Ale proč by to měl dělat? Zadarmo? Soudruzi probuďte se, už nebudujeme komunismus, ale kapitalismus a to dvacet let a to vám v tom zdravotnictví nějak uniklo.

MUDr Jiří Kilian pacient  | 21. 02. 2010 08:16

Já bych dostupnost informací o pacientovi (dítěti a jeho rodičích asourozencích) docela uvítal. Problém nevidím ani tak v tom, zda je zajištění takové dostupnosti správné, jako v tom, jaké pokusy o ně jsou činěny. IZIP, SUKL, karta života, zdravotnická dokumentace v tzv. papírové a v elektronické podobě uložené ve zdrav,. zařízeních, samotná výpověď pacienta a jeho blízkých, případně jiných svědků, to vše jsou informační zdroje. Čím více jich bude, tím obtížnější bude i dopátrat se čehosi z nich. Navíc tu přistupuje otázka kompletnosti, resp. úplnosti oněch informací v každém z těch zdrojů. Obrovské množství informací už je uloženo v nemocničních informačních systémech a přesto tyto systémy nejsou propojeny tak, aby bylo možno tyto infrmace všude používat, je tu řada dalších zdrav. zařízení primární a specialisované ambulanřtní péče, která mají také uloženy ony informace v elektronické podobě a bez možnosti druhého do nich nahlédnout. Nevím, kolik by stálo propojení takových existujících informačních systémů, ale když sleduji neustálou snahu o nové a další zdroje, mám pocit, že cena inform,ací se zvyšuje aniž by se nějak zvyšovala jejich kvalita i rozsah. Současně s nárůstem těchto zdrojů vnzniká problém souhlasu a tak i zátěže lékaře při jeho získávání.

Jiří Wicherek pacient  | 19. 02. 2010 09:35

Ani ja jsem nic podobneho nenasel, ba, ani jsem neocekaval, ze najdu. ZP, VZP najme, k tem, ktere plati, tzn, k poskytovatelum, ale i k tem kteri ji plati, tzn. k pojistencum, pristupuje k jako naprosto bezpravnym jedincum, kteri jsou jen od toho, aby, v pripade poskytovatelu, zajistili nadale zdani vseho pro fvsechny a to v nejvyssi kvalite, v pripade poskytovatelu pak nalezity prisun financi. Financi, na ktere cekaji nejen aparaty ZP pro uspokojeni svych potreb, ale i rada dalsich "spratelenych firem", ktere si z techto financich "uloupnou" svuj dil. Jak kryci manevr jsou predkladany nejruznejsi projekty halasne proklamujici prospech pojistencu a financni uspory. Uspory, ktere (jak jinak, ze?) budou opet vyuzity ku prospechu pojistencu. Dosud jsem vsak nikde nevidel analysu prospesnosti techto aktivit. Napr. IZIP - pomer nakladu a vynosu (uspor). Naklady byly pomerne zrejme. A vynosy..? Ale zpet k te zakladni otazce. Ano, to je to oc bezi. Panem nad udaji o svem zdravotnim stavu by mel byt pojistenec. On by mel mit vyhradni pravo na to, komu a za jakych okolnosti tyto udaje sveri. Nevim jak je technicky koncipovana ona "Karta zivota", o tom jsem se v clanku moc nedozvedel. Dovedu si predstavit chipovou kartu, kterou by mel nem. u sebe, ktera by, krome jeho pojisteni a zakladnich osobnich udaju obsahovala i udaje o jeho zdravotnim stavu. Kartu u ktere by byl pristup k citlivym udajum chranen PIN kodem (obdobne jako u bankovnich karet), v pripade nutnosti (pri neschopnosti nem. sdelit PIN) by meli mit lekari moznost pristupu k informacim "universalnim PIN kodem", specifickym pro kazdeho lekare, aby bylo mozno pripadne vstup do techto informaci i zpetne dohledat. To vse uvedene vsak povazuji, za stavajici financni situace ve zdravotnictvi, jen za jakousi "tresnicku na dortu", kterou by se nase ZP (VZP najme) mely zabyvat az vyse jejich uhrady za peci poskytovanou jejich pojistencum dosahne te vyse, ze bude zbyvat i na radne oceneni tech, kteri tu peci bezprostredne poskytuji, tzn. zdravotniku, az nebudou muset tito za odpovidajicim ocenenim odchazet do zahranici nebo dokonce mimo zdravotnictvi.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné

Medical Services

Komplexní edukační servis ve zdravotnictví

více informací

NOVÝ E-SHOP s medicínskou literaturou