5 pravidel pro jarní detox: jak se očistit a neublížit si?

Toxické látky jsou běžnou součástí života. Útočí na nás z potravy, vody i ovzduší. Některé z nich dokonce produkuje sám lidský organismus. Těchto škodlivin se někteří z nás snaží zbavit pomocí jarního detoxu. Nic by se však nemělo přehánět. Zvláště začátečníci si přísnou dietou mohou přivodit zdravotní problémy. Přinášíme proto 5 pravidel, jak jarní očistou projít bez zdravotních rizik.

1Změňte jídelníček. Ale postupně

Už několik let snídáte bílé pečivo s uzeným salámem, k obědu si běžně dopřáváte řízek s bramborovou kaší a před spaním v lednici lovíte paštiku nebo taveňák? Změna jídelníčku je ve vašem případem sice nutná, neznamená to však, že ze dne na den přejdete pouze na zeleninu a ovoce. Nebo budete po dobu několika dní pít pouze vodu.

Toxiny, které se v těle usazovaly po dlouhá léta, se nesmějí uvolnit najednou. Játra ani ledviny by si s tak velkým počtem škodlivých látek nedokázaly poradit, a tak by se škodliviny jen přesunuly z bodu A do bodu B.

Chaos, který byste rapidní změnou uvnitř těla způsobili, by mohl skončit vyčerpáním, bolestí kloubů či vyrážkou. Novinky do jídelníčku proto zařazujte postupně. Pamatujte na to, že detox není třídenní záležitost, ale postupné přijetí změn a ozdravování těla. Nejenže krátké a drastické kůry tělu škodí, postrádají navíc jakýkoli efektivní účinek.

Postupná změna stravování je základ každé očisty. Z jídelníčku se obecně doporučuje odstranit maso (kromě ryb), mléčné výrobky, sladkosti, polotovary i chemická dochucovadla. Prospěšné je naopak zvýšit příjem ořechů a semínek. Samozřejmostí by mělo být velké množství ovoce a zeleniny, což jsou zdroje potřebných enzymů, vitamínů i minerálů. Hrají navíc významnou roli v očistě střev, která mají velký vliv na naši imunitu.

Zpět