Bezplatná infolinka - hyperaktivní močový měchýř

10. 7. 2007 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
„Linka Hyperaktivní močový měchýř, dobrý den, jak vám mohu pomoci?“ Přibližně tak se již zhruba rok ozývají po vytočení telefonního čísla 800 660 100 dvě operátorky, profesí sestry, které mají bohaté zkušenosti s prací v urogynekologické ambulanci.


O inkontinenci se dosud psalo především jako o problému žen. Na zmíněnou linku však volá skoro stejný počet mužů. Ženy postihují obvykle tyto problémy kolem čtyřicítky, muže později, většinou kolem šedesátky.

Na bezplatné telefonní lince 800 660 100 odpovídáme klientům každý všední den od 16.00 do 20.00 hodin na všechny dotazy, které jim pomohou řešit potíže s hyperaktivním močovým měchýřem (HMM).

Zkušenosti prvního roku

Denně se na tuto linku dovolá 10 až 15 klientů. Jejich dotazy jsou různorodé a vzhledem k tomu, že se jedná o velmi intimní záležitosti, ptají se často, zda je linka anonymní, jestli se hovory nenahrávají a jestli je opravdu bezplatná.

Ve chvíli, kdy se volající ujistí, že jeho obavy byly zbytečné, začne s námi o svých problémech hovořit zcela otevřeně. Většinou náš rozhovor probíhá tak, že zjistíme, co je vlastně jeho hlavním problémem, zeptáme se na jeho věk, dosavadní operace, druh léčby (pokud nějaká byla), popřípadě její úspěšnost. Důležité je zjistit, zda klienti svůj problém již s někým řešili. Velmi často slýcháme, že zkoušeli o svých problémech hovořit s přáteli i vrstevníky a došli k závěru, že je to problém většiny z nás, s nímž se nedá nic dělat. Řada lidí dokonce hledala pomoc ve zdravotnických zařízeních, ale moc dobře nepochodila. V lepším případě někteří odešli s předpisem na absorpční pomůcky.

Často se nám lidé svěřují, že na naši linku volali opakovaně, ale nechali telefon jednou nebo dvakrát zazvonit a zavěsili. „Zvítězil“ ostych a možná i dřívější špatná zkušenost s jednáním praktických lékařů. Často totiž pacientům říkají, že „v jejich věku jsou tyto problémy normální“ a i oni utvrzují klienty v tom, že se „s tím nedá nic dělat“. Opak je pravdou. Normální je být v suchu. Velmi často se také klienti ptají, jak probíhá vyšetření a co je při tom čeká. Někteří z něj mají strach, jiní si chtějí ověřit, zda léčebný postup navržený jejich lékařem je správný.

Někteří volající jsou zase přesvědčeni, že k nám zavolají a my je vyléčíme po telefonu nebo jim doporučíme nějaký lék, který si budou moci koupit sami v lékárně. Moc se jim nelíbí, když je odešleme k odbornému lékaři. Občas dojde i k nedorozumění, to když volající nepochopí správně článek informující o naší lince nebo si přečte první řádek a hned jde telefonovat. Pak se stává, že volající požaduje například poradit s půjčkou nebo výběrem partnerky pro vnuka.

Proč volají muži

Myslíme, že tuto linku velmi uvítali i muži, kteří se více ostýchají hovořit o těchto problémech. Někdy se dozvídáme o jejich „slabých stránkách“ patrně více než lékař. Je to samozřejmě i tím, že hovor je anonymní a není časově omezený.

Operátorka má dost času navázat s volajícím kontakt, a tak lépe rozkrýt jeho problém. Muži si často stěžují na malou vstřícnost ze strany lékařů ohledně dg. HMM, mnohdy je prý ani nepustí ke slovu a problém spojují s onemocněním prostaty. Jsou ale i muži, kteří se neostýchají o problémech spojených s HMM hovořit a jejich dotazy se často dotýkají i sexu.

Prostřednictvím telefonické linky 800 660 100 radíme ženám i mužům, aby se nenechali odbýt a neodcházeli z ambulancí bez vysvětlení a pocitu, že našli pomoc, která jim zlepší kvalitu života. Náplní a cílem naší linky je, aby se pacienti nebáli o problému mluvit a hlavně, aby zdravotníkům důvěřovali a navštívili buď urolologické, nebo urogynekologické ambulance, kde určitě najdou kvalifikovanou pomoc.

Sestra se dozví víc

Jelikož obě pracujeme v urogynekologické ambulanci, kde slýcháme o stejných problémech a zodpovídáme stejné dotazy, měly jsme ohromnou radost, když nám byla nabídnuta možnost pomáhat i lidem, kteří ještě dnes, kdy je zdravotnická osvěta týkající se inkontinence již natolik obšírná, nevědí, jak svůj dosavadní a možná i letitý problém řešit. A moc nás těší, když ve své ambulanci zvedneme telefon, kde neznámá žena začíná hovor tím, že k nám volá na základě rozhovoru z bezplatné linky.

Není také nic výjimečného, že nám někteří lidé na linku volají opakovaně. Někdy třeba jen proto, aby ještě jednou poděkovali za rady, díky nimž začali svůj problém řešit. Děkují za to, že taková linka vůbec existuje. Pak i my vidíme, že má naše práce smysl. Prosíme proto hlavně vás, naše kolegyně/ sestřičky, abyste měly s pacienty větší trpělivost. Ze zkušenosti víme, že pokud se správně ptáme a nasloucháme, dozvíme se mnohem víc než lékař. Můžeme tak přispět ke správnému určení diagnózy a léčby.


Jak efektivně čelit problémům s inkontinencí a HMM, se zájemci mohou poradit s odborníky na bezplatné telefonní lince 800 660 100, a sice od pondělí do pátku, od 16.00 do 20.00 hodin. Užitečné informace o potížích i jejich léčbě přinášejí i www.hyperaktivni-mechyr.cz (je zde také seznam lékařů z celé ČR). Fundované informace jsou i na www.ordinace.cz, podobně jako na předcházejících stránkách je i zde internetová poradna.


SOUHRN

Většina lidí se stydí mluvit o problémech spojených s inkontinencí moči. Proto možná přivítají bezplatnou telefonní linku 800 660 100, na kterou mohou zavolat a poradit se s odbornicemi, jak problém řešit. Protože se lidé s tímto probléme obvykle raději svěřují sestrám, jistě informace o fungování této linky pomůže i jim - mohou pacientům poradit, kde získat rady, když se „tváří v tvář“ stydí zeptat.

SUMMARY

Most people are embarrassed to talk about their problems with urinary incontinence so they may appreciate charge free phone line 800 660 100 where they can consult with the professionals. As people with incontinence usually talk with nurses about their problem, the information about the phone line is important for nurses as well - they can advice the patients where to get information when they are afraid to ask “face to face“.


O autorovi: Ivana a Alena, operátorky linky Hyperaktivní močový měchýř

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?