Harvardská studie potvrdila význam PUFA

Zvýšení příjmu nasycených mastných kyselin (SAFA) pouze o pět procent zvyšuje riziko ischemické choroby srdeční až o čtvrtinu. Jejich snížení ve stravě o pouhé procento pak riziko onemocnění v následujících 24-28 letech snižuje o čtyři až osm procent.

Závěry dlouhodobé prospektivní studie provedené na Harvardské univerzitě, která sledovala více než 100 tisíc zdravotních sester a pracovníků ve zdravotnictví, prokázala souvislost mezi ICHS a příjmem SAFA. Účastníci studie byli rozdělení do pěti skupin podle příjmu SAFA. Rizika ICHS byla hodnocena i s ohledem na nejnižší a nejvyšší energetický příjem. V hledáčku byly jednotlivé SAFA – kyselina palmitová, stearová, myristová a laurová. V rámci statistického modelu bylo potvrzeno, že záměna jednoho procenta z příjmu energie – dodaného prostřednictvím SAFA – za polynenasycené mastné kyseliny (PUFA), mononenasycené mastné kyseliny (MUFA), komplexní sacharidy nebo rostlinné bílkoviny snížila rizika ICHS o čtyři až osm procent. Ze studie také vyplývá, že i když zmiňované SAFA nepůsobí zcela identicky, v rámci výživových doporučení má smysl s nimi zacházet jako s jednou skupinou. „Bylo opakovaně prokázáno, že živočišné tuky v nadměrném množství škodí. Současně se ukazuje, že nahradit živočišné tuky jednoduchými cukry, tedy tzv. bůček za rakvičku, je zcela nevhodné,“ uvádí předseda Fóra zdravé výživy doc. MUDr. Jan Piťha, CSc., a dodává: „Nasycené tuky a jednoduché cukry je nutné nahradit rostlinnými, s převahou PUFA. Když to děláme důsledně, pak se riziko srdečního infarktu, mozkových příhod i některých druhů rakoviny výrazně sníží.“

Správná skladba výživy

Výsledky studie potvrzují řadu předešlých prací. Ve výživových doporučeních tak není třeba dělat výrazné změny. „Je důležité si uvědomit, že nejdůležitější je celková skladba stravy, ve které SAFA tvoří maximálně třetinu z přijatých tuků. Je však důležité vyhnout se i vysokému příjmu jednoduchých cukrů a zvýšit příjem zdrojů PUFA – například ryb, řepkového oleje, kvalitních rostlinných tuků, ale také luštěnin a celozrnných výrobků,“ uzavírá docent Piťha.
Zdroj: Fórum zdravé výživy

Nahrazovat škodlivé rozumně

Ohodnoťte tento článek!