Jak udržet váhu po zhubnutí?

Po zhubnutí často dochází k tzv. jo-jo efektu a nadbytečné kilogramy se rychle vrací. Pomoci udržet nižší hmotnost by mohla strava s mírně zvýšeným obsahem bílkovin a sníženým glykemickým indexem. Alespoň to vyplývá z výsledků velké evropské studie, které se zúčastnilo přes 1200 obézních osob.

Všichni účastníci předtím zhubli nejméně 8 % ze své původní hmotnosti na nízkokalorické dietě (800 kCal/d). Autoři je randomizovali do pěti skupin podle diet s různým obsahem proteinů a glykemického indexu, které měli držet dalších 26 týdnů. Jediná z diet, která vedla k významnému nárůstu hmotnosti (průměrně o 1,67 kg), byla nízkoproteinová s vysokým glykemickým indexem. Celkově se dalo říci, že naopak vysokoproteinové diety udržely hmotnost lépe než nízkoproteinové. Podobně diety s nízkým glykemickým indexem vedly k menšímu nárůstu hmotnosti než diety s indexem vysokým. Je tedy zřejmé, že lidé snažící se udržet hmotnost po zhubnutí by se měli držet potravin s vyšším obsahem bílkovin a nižším glykemickým indexem.

New Engl J Med, 2010, 363, p. 2102-2113

Ohodnoťte tento článek!