Golf je stále oblíbenější

Jen hodně nepoučenému laikovi by se mohlo zdát, že na něm není nic těžkého – chůze po pečlivě upraveném trávníku a občasné švihnutí holí… Ale tak jako u dalších sportovních disciplín je i u golfu nutné vědět, jak se připravit.

ilustrační foto

Golfový švih je hodně speciální „cvik“, který vyžaduje synchronizaci pohybu. Namáhá především ramenní svalstvo a zádové svaly. Nedostatečná kondice v kombinaci se špatnou nebo žádnou rozcvičkou může způsobit bolestivé a někdy i chronické potíže. Procvičení, strečink a v začátcích i rada odborníka jsou pro začátečníky, ale i pro pokročilejší golfisty rozhodně důležité.
Hrát golf se lze těžko naučit jen podle knihy a obrázků. Golfové kluby mají trenéry, kteří vás provedou základy hry a tréninkem pod odborným dohledem. Podle literatury si ovšem můžete předem natrénovat vhodné typy cvičení a protahování. A pokud jste delší dobu příliš nesportovali, máte některé zdravotní potíže (především s páteří) nebo už nepatříte mezi nejmladší, rozhodně se nejdřív poraďte se svým lékařem.

Koordinace pohybů je základ

Golf je sport, ve kterém hraje důležitou roli pohybová a svalová koordinace, rovnováha, správná rotace páteře a stabilita pánve a dolní části těla. Je tedy nutné tuto koordinaci – souhru mezi svaly lopatek, bránicí, břišními svaly a svaly kolem kyčelních kloubů – natrénovat. Při nesprávné nebo žádné přípravě může dojít ke zdravotním problémům. Mezi nejčastější patří bolesti zad, především v oblasti bederní páteře, ale i pod lopatkami nebo v krční páteři. Příčinou bývá právě svalová nerovnováha a nedokonalá spolupráce svalů.

Speciální koordinační cvičení a trénink jsou nezbytné i pro malé golfisty. U dětí je v první řadě nutné zamezit přetěžování a pamatovat na udržení zdravého pohybového aparátu a na dobré zvládnutí techniky golfových úderů. Golf mohou hrát i zdravé ženy v prvních třech měsících těhotenství. Pokud mají v pořádku páteř a svaly, které páteř a klouby stabilizují, mohou tento sport rekreačně provozovat i později, během druhého trimestru. Rozcvičení předem

Správná rozcvička je důležitou součástí jakéhokoli tréninku či golfové hry. Všichni profesionální golfisté přicházejí na první odpaliště rozcvičení a zahřátí, většina amatérů naopak rozcvičku podceňuje; zaměstnaní a celý den sedící manažeři většinou jen vyběhnou z auta a spěchají rovnou na green. A to je velká chyba, protože si zanedbáváním rozcvičení a protažení mohou způsobit nepříjemná zranění.
„Strečink je velmi důležitá fáze cvičení. Rozehřát a připravit se je nesmírně důležité především u starších sportovců. U golfu je nutné procvičit záda a ruce a také celou páteř,“ tvrdí MUDr. Jiří Půlpán, odborník na ortopedii, akupunkturu, manipulační a fyzikální léčbu, dlouholetý sportovní lékař z pražské Bulovky i z Ortopedické univerzitní kliniky v Heidelbergu.

Největší problémy mají podle jeho názoru ti, kteří se golfu (a vlastně jakémukoli sportu) věnují jen jedenkrát týdně. Organismus si nestačí zvyknout na zátěž. U golfistů jsou údajně nejrizikovější daleké odpaly, na které je třeba hodně síly. Na páteř se při rotaci do velkého úhlu vyvine enormní zátěž a následná kumulace síly do úderu v nejkratším čase zvyšuje riziko zranění. „Pokud má hráč velmi dobrou techniku, není toto riziko vysoké, ale při technicky špatně provedeném úderu je možnost zranění poměrně velká,“ vysvětluje Půlpán.

Nejčastější typy zranění

Mezi časté komplikace patří poranění svalů (spasmy, natržení) nebo i meziobratlových plotének (vyhřeznutí) v bederní páteři, které je u rekreačních golfistů středního a vyššího věku poměrně časté. Odborníci proto lidem po čtyřicítce doporučují preventivní vyšetření páteře. Některé její vady totiž mohou být skryté, bez příznaků, a mohou se projevit až v extrémní situaci.

Jak se protáhnout

Pro začínající i pokročilejší golfisty se vyplatí přibližně patnáctiminutové denní kondiční cvičení podle rady odborníků a cviky s protažením ihned po příchodu na hřiště. Některé z nich jsou velmi jednoduché a neměly by činit hráčům potíže: Lehce se rozkročte, uchopte jednu z holí v prostřední části a v natažené ruce jí pomocí zápěstí točte.
Uchopte hůl na obou koncích ve vztyčených pažích a uklánějte se do stran.
V rozkročení postavte hůl svisle před sebe, opřete se o ni oběma rukama a v předklonu si protahujte záda.

Hůl umístěte na zádech v úrovni lopatek, přidržujte ji rukama a otáčejte trupem doprava a doleva.
Ve stoji uchopte nárt dozadu ohnuté nohy a protahujte ji.
Zakružte hlavou tam a zpátky.
Výborné je i aerobní cvičení na stepperu: pedály stlačujte celými chodidly, těžiště těla je mírně dopředu. Zápěstí lze posilovat stisknutím malého míčku (20–30 vteřin každou rukou) – buď při ohnutí sevřené dlaně, anebo v natažené ruce.

Oblečení

I ten, kdo se golfu nevěnoval, ví, že základem je tričko s límečkem a rukávy. Většina klubů základní pravidla oblékání pečlivě dodržuje. Vhodné jsou dlouhé kalhoty (ženy mohou mít sukni, dokonce i kalhotovou). Oblečení by mělo být prodyšné, z přírodních materiálů. Nezbytností je speciální kvalitní obuv (s hřebíky v podrážce, které brání uklouznutí), rukavice z tenké kůže. I při pěkném počasí se vyplatí mít při ruce vestu a nepromokavou bundu, klobouk a štítek proti slunci.
Během hry golfisté obvykle ujdou asi 6 km. A chůze je určitě zdravější než se vozit po trávníku, byť v hezkém vozidle…

Pobyt na zeleném trávníku je zdravý

Švédští vědci z institutu Karolinska prováděli výzkum u více než 300 tisíc švédských golfistů a zjistili zajímavé údaje: hráči golfu mají o 40 % nižší úmrtnost na civilizační choroby než ostatní populace.


O autorovi: Připravila: Jana Hrabáková

Ohodnoťte tento článek!