Kolo v jakémkoli věku

Kolo údajně vymysleli Sumerové zhruba 3500 let před naším letopočtem. Pro ty, kteří nejsou pohodlní, je kolo buď populárním dopravním prostředkem, nebo koníčkem a dokonce i životní láskou.

Kolo v jakémkoliv věku

Kolo můžeme používat prakticky v jakémkoli věku. Pokud je kvalitní, dobře seřízené (a nemáme-li, obvykle ve vyšším věku, potíže s rovnováhou). A samozřejmě tehdy, jezdímeli bezpečně.
Pro běžného uživatele, který na něm jezdí do práce, na nákup a podobně, se hodí takzvané dopravní kolo, které se používá v silničním provozu. Na výlety a lehčí sportování si můžete vybrat buď trekkingové (na silnice a zpevněné cesty), krosové (na horší cesty a lehký terén), nebo horské kolo (na těžší terén). Sportovní a výkonnostní kola jsou určena pro tréninky a závody různého typu. Existují samozřejmě dětská kola a také různě upravená kola pro cyklisty se zdravotním postižením.

Jezdí celá rodina

Rodinná cyklistika může být hezky pestrá. Hodně malé dítě, přibližně do prvního roku věku, můžeme vozit v přívěsném vozíku upevněném za kolem – ovšem pouze po cestách, ne na veřejných komunikacích. U nás jsou více rozšířené sedačky na kolo, v nichž si libují děti přibližně od 1 do 3 let. Sedačka za zády řidiče má vysoká záda včetně opory pro hlavičku dítěte, samozřejmě v dětské helmě. Musíme si pamatovat, že s malým dítětem je nutné častěji zastavit, pohrát si s ním, dát mu napít, nechat je proběhnout. Pokud je dítě šikovné, brzy se naučí s pomocí rodičů jezdit na vlastním kole samo, a je na to také náležitě pyšné. Je samozřejmě nutné přizpůsobit jeho schopnostem, věku a energii délku a trasu výletů.

Dítě do deseti let musí při jízdě po silnici pro motorová vozidla doprovázet dospělý. Když jsou dva, dítě jede mezi nimi, v případě doprovodu jednoho dospělého jede dítě před ním. Pro děti existují nejrůznější hry a cvičení na kole, díky nimž si zdokonalí techniku jízdy, poznají funkce kola a získají jistotu v jeho ovládání. Ideální jsou v tomto smyslu cyklistická hřiště, později cyklotrasy a také cykloturistické tábory, jejichž náplní jsou výlety nebo putování po přírodních a kulturních památkách.

Základní údaje o technice jízdy

I cyklisté pouze rekreační znají techniku jízdy a obvykle také základní pravidla týkající se přípravy kola pro jízdu, proto připomeneme pouze některé zásadní údaje. Horní rovina sedla má být rovnoběžná se zemí, výška řídítek a sedla pro tzv. rekreační posed by se neměla lišit o víc než 5 cm. Sedlo je správně vysoko tehdy, pokud je noha na pedálu volně napnutá. Pozor je třeba dát na silné brzdění ve větší rychlosti v zatáčce a na kluzkém nebo sypkém povrchu! Při velké rychlosti při sjezdu je nutná maximální opatrnost (nesledujte tedy displej s údaji o momentální rychlosti!).

Cyklistika a ženy

I když se to na první pohled tak nejeví, ženská cyklistika má svá specifika. Při výběru kola pro ženu je třeba myslet na to, aby rám kola nebyl pro cyklistku příliš dlouhý a vytažený dopředu. Důležitý je i správný výběr řídítek a sedla; je třeba myslet nejen na techniku jízdy, ale i na hmotnost a šířku pánve majitelky kola. Čím vzpřímeněji žena sedí, tím širší a měkčí by mělo být sedlo.

Ženy, které milují své kolo, zpravidla chtějí jezdit i v těhotenství. I v případě, že nemají zdravotní problémy, by měly počítat s tím, že se musí vyvarovat pádů a otřesů, a také s tím, že se změnou hmotnosti se mění nejen obratnost, ale i těžiště těla. Fyzická námaha by měla zůstat v mezích, kdy lze mluvit a přitom dýchat bez námahy. Kolem 6. měsíce gravidity by nastávající maminka měla své kolo uložit k odpočinku.

Jak na lepší kondici

Rekreační a začínající cyklisté by se měli před sezonou připravit a pravidelně „namáhat tělo“ nejméně dvakrát týdně aspoň 30 minut a o víkendu minimálně dvě hodiny. Jízdu na kole je vhodné doplnit protahovacím a posilovacím cvičením.

Ze sportů se doporučuje rychlejší chůze, jízda na běžkách, plavání, aerobik nebo jiný oblíbený druh cvičení. Používejte takovou intenzitu zatížení, která vám dovolí „nelapat po dechu“ při povídání (například při chůzi na pásu, při cvičení apod.). Pokud máte nějaké zdravotní potíže, raději se poraďte s lékařem. Platí to především v případě, že máte problémy se zády nebo s klouby. A rozhodně to udělejte, trpíte-li některým kardiovaskulárním onemocněním.

Na kole mohou jezdit i astmatici a alergici, ovšem po poradě s lékařem, s postupným zatěžováním a v lehčím terénu. Alergici musejí sledovat výskyt alergenů a zařídit se podle aktuálního stavu.
Cyklistické trasy by měly co nejméně vést místy s automobilovou dopravou. Pokud je nutné v těchto místech jet, pak pouze s mírným zatížením, při inverzi nejezdit v mlze nebo při intenzivním slunečním svitu.

Hubnutí na kole

Cyklistika je vhodnou pohybovou aktivitou pro revmatiky a obézní, protože odlehčuje klouby. Pro cyklisty s velkou nadváhou se hodí horské kolo, používané zpočátku jen v lehkém terénu. Pokud chceme pomocí kola hubnout, je vhodné jezdit pomaleji, ale delší dobu. Při jízdě bychom měli mít pocit, že nejezdíme na doraz, ale svižně a lehce, a aspoň na pár minut se zapotit. Jedna jízda by neměla trvat méně než půlhodinu, ideální je hodina a půl.

Dalším důležitým pravidlem je v tomto případě pravidelnost; jezděte nejméně třikrát týdně vždy s jedním „mezidnem“ odpočinku. Mějte na paměti, že daleko lepší než dvakrát týdně tři hodiny jízdy je každodenní hodinový výlet.

Strava a pitný režim jsou důležité věci

Stravovací pravidla před krátkou i delší vyjížďkou obecně odpovídají pravidlům zdravého stravování, to znamená: nevynechávat snídani – ideální je celozrnné pečivo, ředěný stoprocentní džus, cereálie, kysané mléčné výrobky, před celodenním výletem se hodí potraviny bohaté na sacharidy (např. těstoviny), na cestu se vyplatí vzít si do batohu cereální tyčinku, banán, sušené ovoce a ujídat po malých kouscích, abychom postupně doplňovali energii, pitný režim je nutné dodržovat hodně pečlivě – každou půlhodinu jízdy bychom měli vypít 2–3 dl tekutiny (vody, minerálky, neslazeného ovocného čaje nebo ředěného džusu).

Aby byl výlet v pohodě

Sledujte předpověď počasí – déšť, velké teplo nebo boční vítr umí zkomplikovat situaci. Rozhodně nezapomeňte na pláštěnku, tričko na převlečení, láhev s nápojem a malou lékárničku. Měla by obsahovat aspoň dezinfekci, sterilní obvaz, pružné obinadlo a náplasti s polštářkem.

Nepromokavá, ale prodyšná bunda by měla krýt také dolní část zad. Nezapomeňte mapu a promyslete si i možnost, jak lze v případě potřeby plánovanou trasu zkrátit. Základním pravidlem, které bychom měli při rekreační cyklistice dodržovat, je pohoda. Nebudeme přeceňovat síly, překonávat rekordy, budeme mít radost ze zdravého pohybu jako takového. Bonusem jsou vždycky nové zážitky, objevování nových přírodních koutů a pamětihodností. A až budete v ještě lepší kondici, i mírně vytrvalostní námaha vám přinese další efekt – endorfiny neboli hormony dobré nálady.

Bez přilby ne

Hlava je nejčastějším místem zranění, které způsobí pád z kola. Při rychlosti 25 km za hodinu je náraz na hlavu tak silný, jako pád z výšky 2,5 metru!
Přilba musí pevně držet na hlavě, ale nesmí zakrývat uši, řemen pod bradou musí pevně sedět. Rozhodně dětem nekupujte větší, než potřebují, vyplatí se vyhnout se příliš levným výrobkům.


O autorovi: Jana Hrabáková, foto: shutterstock.com

Ohodnoťte tento článek!