Křečové žíly

Nadváhou i špatným životním stylem dáváme svým žilám na nohou hodně zabrat. Vedle léků či nejrůznějších zákroků je účinným prostředkem prevence vzniku křečových žil také nepříliš populární správné a přiměřené cvičení.

ilustrační foto

V žilách jsou maličké chlopně. Ty usnadňují proudění krve a svalstvem se krev pumpuje směrem k srdci. Městnáním a nesprávným zatěžováním zejména nohou ale může dojít ke zpomalení toku krve, je narušený její zpětný tok. Žíly se pak rozšiřují a chlopně už také nestačí zcela plnit svoji funkci. Žilní stěny tlaku povolí, roztáhnou se a na noze, nejčastěji na lýtku, vyskočí vakovité boule, trvale rozšířené křečové žíly (varixy).

Křečovými jsou nazývány proto, že narušené krevní zásobování urychluje při zátěži vznik svalových křečí. Čekat nás mohou silné bolesti a otoky nohou, zejména navečer, pocit tíhy a tlaku v končetinách, jejich snadná únavnost, svědění, krvácení a noční křeče. Projevy a jejich intenzita závisejí nejen na denní době, ale i na počasí a fázi menstruačního cyklu.

Rizikové faktory

Řadě rizikových faktorů vzniků varixů se nevyhneme ze zcela objektivních důvodů. Křečové žíly postihují častěji ženy než muže, ve věku nad 60 let už jimi v naší populaci trpí polovina všech žen. Výraznou roli sehrává dědičnost, daň v podobě varixů zaplatí nohy mnoha žen i za těhotenství, zejména opakovaná. Negativní vliv má také zaměstnání, během nějž musíme pořád stát nebo převážně sedět. Nepříznivý vliv mají některé hormonální změny a vysoký tlak. Pokud nám hrozí křečové žíly, nebo už je dokonce máme, je to další z mnoha důvodů zhubnout nebo nepřibírat na váze.

Skalpelem, ale i zcela nekrvavě

Základním postupem klasické konzervativní léčby křečových žil je komprese, podpora žilního systému stlačením. Prováděna je stahovacími obinadly nebo kompresivními punčochami. Kompresí urychlíme odtok žilní krve a lymfy z nohou, snížíme přetlak a prosakování žilní stěny. Stlačení zmírní bolest a napomůže opadnutí otoků. Žíly se nebudou dál rozšiřovat, ale už vzniklé varixy komprese neodstraní. Před nákupem kompresivních punčoch se vydáme do ordinace lékaře. Poradí nám typ a jak silné stlačení je pro nás vhodné. Pokud stačí jen menší (I. kompresní třída), zaplatíme si je sami, od II. kompresní třídy nám přispěje či celé punčochy uhradí většina zdravotních pojišťoven. Prodejny zdravotnických potřeb mají široký výběr punčoch různých tvarů a barev.

• Místně užívané přípravky – vstřebávají se kůží a jejich základem bývají látky, které zabraňují srážení krve, zejména heparin. Působí proti otokům, odstraňují pocit těžkých nohou, zmírňují bolest a zánět. Všechny přípravky nejsou stejně účinné. Pro efektivní léčbu je důležitá léková forma a především koncentrace heparinu. Přípravky ve formě gelu s vysokou koncentrací heparinu (optimálně 100 000 I. U./100g gelu) mají výrazně lepší průnik do kůže a tomu i odpovídající terapeutický účinek. Moderní gelová forma má navíc lepší kosmetické vlastnosti než mast – lehce se roztírá, rychleji vstřebává a nemastí oděv.

• Vnitřně užívané léky – mívají spíš podpůrné účinky, doplňují kompresní léčbu a zmírní obtíže, už vzniklé varixy ale neodstraní. Počítat musíme s dlouhodobějším užíváním. Jednoznačně patří do rukou lékaře.

• Sklerotizace – lékař do rozšířených žil vstříkne látku, která vyvolá místní poškození. Dojde ke slepení žilních stěn a uzavření varixu. Zašlý varix se vstřebá. Zákrok je prováděn ambulantně a zpravidla se obejdeme i bez pracovní neschopnosti. Bohužel však sklerotizace zpravidla působí jen na „metličky“ a rozšířené drobné žilky. Metličkové varixy se také léčí laserem, žilka se jím doslova zataví.

• Chirurgická léčba – klasická chirurgická metoda odstraňuje postižený úsek žil, a to poměrně rozsáhlým operačním zásahem, po kterém zůstanou drobné jizvy. Po operaci musíme počítat s hojením 4–6 týdnů. Jiné metody postižené žíly pouze vyřazují z funkce. Takovou metodou je operace laserem. Nezůstanou nám po ní jizvy a hojení trvá o dvě třetiny kratší dobu než u klasické operace. Některé operace je možné provést za krátkodobého znecitlivění ambulantně, rozsáhlejší za krátkodobé hospitalizace.

Co zvládneme sami

Nosíme nejen kompresivní punčochy, ale i boty na nízkém podpatku (3–4 cm, i u domácí obuvi). Zásadně dlouho nestojíme ani nesedíme, sezení nohám rozhodně neprospívá, obzvlášť ne s překříženýma nohama. Alespoň jednou denně si sprchujeme nohy střídavě teplou a studenou vodou. Dopřejeme si masáž nohou, velmi uleví při únavě.

Posilujeme a podporujeme svalovou pumpu dolních končetin. Perfektní jsou na to některé sporty, ale velmi dobře se hodí i cvičení. Rozhodující je tu pravidelnost: cvičíme, chodíme, prostě hýbáme se každý den.

Cviky proti křečovým žilám

Křečové žíly brání v klasickém sportování, ale přesto nemusíme zůstat bez pohybu. Dobře se hodí jízda na kole, plavání, mírný běh, hathajóga či běh na lyžích. Často bývá podceňovaná chůze, ale ve skutečnosti jde o mimořádně prospěšný pohyb.

K nevhodným patří sporty spojené se statickou zátěží, jako jsou posilování, squash či sjezdové lyžování. Během nich dosahuje tlak v žilách vysokých hodnot a je omezena žilní cirkulace.
Vhodné cviky, respektive jejich sestavy zkonzultujeme s lékařem. Zpravidla jednotlivé cviky opakujeme desetkrát, zpočátku jich samozřejmě bude méně. Při bolesti je třeba přestat. Cvičíme bosi nebo v silných ponožkách.

Pokud máme nosit kompresivní obvazy či punčochy, musíme je mít na sobě právě především během cvičení. Zabráníme otékání nohou. Cvičit bychom měli nejlépe půl hodiny denně. K doporučovaným cvikům můžeme bez obav přidat i další na protažení a posílení ostatních částí těla.

Cvičením lze až desetkrát zvětšit průtok krve v nožních žilách.

• Cviky vestoje: Stoupneme si krok od zdi nebo žebřin, natáhneme paže před sebe a opřeme se dlaněmi. Neprohýbáme se v zádech. Nakročíme nohou vpřed, mírně ji pokrčíme a postavíme na špičku, chodidlem druhé se stále dotýkáme podlahy. Nohu vepředu pokrčíme víc, druhou prošlápneme do paty.

• Cviky vleže: Položíme se zády na pevnou podložku a v kotníku střídavě propínáme a přitahujeme špičky. Nohy držíme napnuté v kolenou, záda zůstávají přitisknutá k podložce. Zvedneme nohy, pokrčíme je a komíháme jimi ve vzduchu 20–30 vteřin, jako bychom jeli na kole. Kolena přitlačíme co nejblíže k trupu.

• Vsedě na židli: Sedíme na přední polovině židle. Narovnáme záda a nohy dáme k sobě. Stehna držíme ve vodorovné poloze, bérce ve svislé, špičky dopředu. Postavíme se současně oběma nohama na špičky a prudce dopadneme na paty.

• Vsedě na zemi: Natáhneme nohy a jednu podložíme pod prsty gymnastickou gumou. Přes odpor gumy ohýbáme a narovnáváme prsty na nohou. Tah postupně zvyšujeme.

• Vkleče na zemi: Posadíme se na paty, opřeme prsty u nohou o zem a nožní klenbu protahujeme dosedáním na paty. Hlavu držíme vzhůru, ruce položíme na stehna.

Úleva při bolestech křečových žil v nohou

Na nohy přiložíme studený obklad, po zahřátí ho znovu namočíme do studené vody a opět přiložíme. Nohy vleže na zádech zvedneme do mírně zvýšené polohy a podložíme si je. Pokud máme zároveň bércové vředy, po skončení aplikace mokrých obkladů nezapomeneme nohy nejen opatrně osušit, ale také promastit pokožku.

1)
roky) x AST (U/l
2)
PLT (109/l
3)
OR = 2,36, 95% CI 1,34-4,15, p = 0,003), resp. (OR = 2,42, 95% CI 1,22-4,81, p = 0,01
4)
OR = 3,22, 95% CI 2,28-4,55, p < 0,0001), resp. (OR 2,82, 95% CI 1,91-4,15, p < 0,0001
Ohodnoťte tento článek!