Léčivé doteky

Plocha kůže o velikosti mince obsahuje více než 3 miliony buněk a asi 50 nervových zakončení. I z této informace je zřejmé, že léčivé doteky na správná místa dokážou s lidským organismem doslova zázraky.

PL4/2010

Masáže mají blahodárné účinky nejen na tělo, ale i na psychiku. Mají zklidňující i povzbuzující účinky, jsou jedním z nejúčinnějších prostředků na uvolnění ztuhlých, bolestivých svalů. Pokud se terapeutické masážní postupy zkombinují s použitím některých esenciálních olejů, působí pozitivně i na uvolnění nervového systému.
Pokud vám lékař při některých zdravotních problémech doporučí masáže, vyberte si kvalifikovaného odborníka. Řiďte se doporučením lékaře nebo fyzioterapeuta.

Důležitá pravidla

Přiměřeně teplá místnost (bez průvanu), většina masírovaných ocení uklidňující, příjemnou hudbu.
Používání krému nebo masážního oleje. Přípravky nesmějí vyvolávat alergie.
Odborník masíruje příjemnými, jemnými, ale pevnými pohyby (tahy, kroužení, stisk, poklepávání), vyhledává zatvrdliny ve svalech a odstraňuje je.
Nikdy se nesmí masírovat poraněné a pohmožděné tkáně nebo křečové žíly!

Masážní hmaty

Masáž obvykle začíná pomalými klouzavými a hladivými pohyby, které jdou nejdříve po povrchu pokožky a postupně pokračují víc do hloubky. Při pomalém kroužení se ruce rovněž pohybují po velké ploše. Tímto způsobem, podél nebo napříč směru svalových vláken, lze uvolnit napětí a uzlíky ve svalech. Prohnětení a mačkání povzbuzuje svaly k odstraňování odpadních látek a k jejich prokrvení a okysličení. Tlakové techniky palci nebo prsty se přizpůsobují váze masírovaného. Poklepy se na rozdíl od předešlých technik provádějí rychle, aby došlo ke stimulaci krevního oběhu pod kůží.

Kdy masáž pomůže

Při bolestech zad profesionální masáže zlepšují krevní oběh, zmírňují napětí a urychlují regeneraci svalů. Pomohou také při bolestech zad v těhotenství. Při artróze masáž stimuluje krevní oběh, zmírňuje zánět a uvolňuje postižené oblasti (klouby). Vhodné je i používání speciálních krémů, které při vtírání do pokožky uvolňují příjemné teplo. Masáže zmírňují bolesti při revmatoidní artritidě a rovněž poskytují úlevu při bolestech v kříži. Pomáhají k uvolnění při svalových křečích.
Šetrná masáž zmírní svalové napětí a uvolní bolestivá místa; díky zvýšené cirkulaci krve urychlí hojení výronů a namožených oblastí. Masáž zad dlaní ve tvaru misky uvolňuje hlen při cystické fibróze. V neposlední řadě pak masáže snižují psychické napětí.
V posledních letech se v lázních a nejrůznějších zařízeních péče o tělo objevily nabídky na masáže lávovými kameny, lymfodrenážní, thajské, čokoládové, medové či jiné typy masáží. Při správné aplikaci zaznamenáte především relaxační efekt a je třeba vyzkoušet, které z nich vám budou vyhovovat.

Automasáž? Naučte se ji

Při vážných potížích se svěřte do rukou – a tady to platí doslova – kvalifikovaného a zkušeného maséra. Ovšem některé jednodušší techniky, pokud se je správně naučíte, můžete používat i v domácím nebo pracovním prostředí – sami na sobě nebo u svých blízkých. Poradíme vám několik masážních hmatů, které vám mohou pomoci v běžném denním životě. Uvolnění ztuhlého krku: Pravou rukou pevně uchopte svaly na levém rameni (vedle krku směrem k ramennímu kloubu) a použijte techniku „hnětení“ – mačkejte a uvolňujte svaly. Až vás začne bolet ruka, použijte druhou a pracujte na opačné straně krku.
Když bolí nohy (především pro ty, kteří musejí z důvodů své profese většinu času stát): Sedněte si na zem a začněte hnětením stehna; oběma rukama – tlakem mezi palcem a ostatními prsty – promačkávejte svaly jedné a pak druhé nohy. Postupujte od kolene k boku. Prsty promačkejte okolí kolenního kloubu drobnými krouživými pohyby. Pokrčte nohu, položte ji na podložku a krouživými pohyby promasírujte zadní část lýtka. Zmáčkněte chodidlo a protahujte klenbu nohy.
Pro unavené ruce: Palcem a ukazováčkem promačkávejte prostor mezi prsty. Potom propněte prsty, protáhněte ztuhlé šlachy, propleťte prsty do sebe a vypněte dlaně. Pozor, prsty by neměly „praskat“. Palcem a prsty sevřete dlaň druhé ruky krouživým pohybem a tlakem palce masírujte svaly na ploše dlaně.
Při bolesti hlavy: Drobnými krouživými pohyby oběma rukama zároveň promasírujte čelo a spánky. Prsteníčky obou rukou opatrně zatlačte na vnitřní oční důlky (u očních koutků). Vyhlaďte svaly okolo očních důlků (pod obočím). Krouživými pohyby „vyhlaďte stres“ z tváří (nenapínejte však pokožku směrem dolů).

Masáž s partnerem

Nemusí to nutně být jen váš životní partner (i když to je pravděpodobně nejpříjemnější forma masáže), ale třeba kolegyně či kolega v práci. Při bolestivosti krku a ramenou (dobře znají ti, kteří pracují s počítačem): Masírovaný sedí na židli opřený zády o opěradlo. Položte mu ruce na ramena a chvíli sledujte jeho pocity. Uchopte sval ramenou a krku (tzv. trapézový sval) a několikrát jej palci i prsty stiskněte. (Masáž tohoto typu pokračuje dalšími kroky, které nejlépe pochopíte buď praktickým nácvikem podle obrázků, nebo ještě lépe nácvikem podle rad zkušeného maséra.) Relaxační masáž: Lze ji docela dobře zkusit doma s partnerem – i bez větších masérských zkušeností. Může to být jak relaxační, tak méně či více erotická masáž. V těchto případech je velmi vhodné připravit i prostředí. Doporučujeme příjemnou teplotu v místnosti, tlumené světlo nebo svíčky, teplé ručníky (z pochopitelných důvodů dál od svíček), aromaolejíček nebo masážní krém, případně i trochu dobrého vína pro oba a oblíbenou uklidňující hudbu.
Partnerovi klasickými hladivými pohyby promasírujte páteř – ruce pracují na svalech po stranách páteře, nikoli přímo na ní. Potom ruce položte na horní část zad do oblasti lopatek a hlaďte směrem ven. Při postupu směrem dolů můžete namasírovat i hýždě a zadní strany nohou. Pokud partner do této doby neusnul (i to se při velké únavě může stát, a je to důkaz vašeho masérského umění), otočí se na záda a vy pokračujte masáží přední strany pokrčených nohou.

Aromaterapeutické oleje a masáže

Masáže, při nichž se používají zředěné aromatické oleje, umějí odstranit napětí a pomohou při relaxaci a zklidnění unaveného organismu. Při výběru voňavých olejíčků je vhodné postupovat podle toho, které vůně jsou vám příjemné (musejí spolu být v harmonii), které typy olejů je vhodné kombinovat a také platí zásada – pozor na alergie.
Jedinci s těmito problémy by se měli nejdříve poradit s lékařem nebo zkušeným masérem. Vyhněte se raději příliš levným výrobkům. Pokud si chcete esenciální masážní oleje koupit a smíchat sami, vybírejte ty nejkvalitnější, z přírodních zdrojů. Obvykle se prodávají ve tmavých lahvičkách s kapátkem, takže je lze do směsí přesně odměřovat. Ukládejte je na tmavém, chladném místě.
Aromatické oleje jsou hodně koncentrované a je třeba je používat opatrně. Platí, že je používáme vždy zředěné (pro masáž to platí především). Stejný olej nepoužíváme příliš dlouho (jeden nebo dva oleje maximálně dva týdny), při jakýchkoli kožních potížích, ale i při astmatu a epilepsii je nutná zvýšená opatrnost (pokud se objeví jakýkoli problém s používáním olejíčků, přestaňte). Některé oleje (např. bergamotový) senzibilizují pokožku, a tak se nesmějí používat při slunečném počasí. Jako základ se nejlépe hodí kvalitní, například olivový nebo mandlový olej, do něhož kápnete 1 až 2 kapky (má to být 1 %) vybraného aromaolejíčku. K masážím se nejčastěji používá olej z jasmínu, levandule, majoránky a růže.

Typy masáží

Rehabilitační, sportovní, čínské tlakové, thajské či havajské, reflexní, lymfatické, aromaterapeutické nebo dokonce medové, čokoládové, erotické či tantrické.

Nikdy se nesmí masírovat poraněné a pohmožděné tkáně nebo křečové žíly!


O autorovi: Připravila: Jana Hrabáková

Ohodnoťte tento článek!