Léto u vody

Znáte pro letní dny lepší kombinaci než slunce na modré obloze, trávu, stromy a vodu? Někdo by určitě dodal písek a moře. Ať už budete relaxovat u Máchova jezera nebo u Jónského moře v Řecku, je třeba si připomenout, na co by nebylo dobré zapomenout.

ilustrační foto

Již antičtí Římané znali léčivost slunečních paprsků, vždyť bez slunečního světla by nebyl na Zemi život. Má vliv na náš krevní oběh, na látkovou výměnu, na imunitu a na tvorbu vitaminu D, ke které dochází působením UV paprsků. Pozitivně působí i na naši psychiku.

Víte, jaký jste fototyp?

Ultrafialové záření (z anglického ultraviolet = UV) je energie vyzařována paprsky různých vlnových délek. Nebezpečné záření UV-C odfiltrovává atmosféra. Intenzita záření UV-A a UV-B kolísá a závisí například na denní a roční době, znečištění vzduchu a podobně.
Opálením se tělo chrání proti slunečnímu záření. V horní vrstvě kůže se nacházejí buňky s pigmentem, který se pod vlivem UV-A záření zabarvuje, pod vlivem UV-B záření se mohou buňky tvořící pigment dělit. Čím silnější pak je jejich dělení, tím více pigmentu vzniká a putuje do horních vrstev kůže. Díky tomuto procesu naše kůže hnědne a my se můžeme chlubit její „zdravou“ barvou.
Dalším ochranným mechanismem je zesílení kůže vlivem UV-B paprsků. Každý máme ale jinou pokožku a každá reaguje jinak.

Čtyři fototypy s odlišnou ochrannou dobou:

Velmi citlivá kůže – vždy zrudne, nikdy nehnědne (5–10 minut).
Citlivá kůže – vždy zrudne, hnědne jen málo (10–20 minut).
Normální kůže – občas zrudne, ale vždy dobře zhnědne (15–25 minut).
Odolná kůže – nerudne, vždy snadno zhnědne (25–35 min).

Nutný respekt ze slunce

UV záření není vidět ani cítit a nevyvolává pocit tepla. Je vlastně velice záludné, protože se můžete spálit i při pouhých 15 °C. Pocit falešného bezpečí vám dodá třeba i vítr, který ochlazuje kůži. Bohužel až 90 procent případů maligního melanomu má příčinu ve vlivu UV záření a jen u nás na něj každoročně zemře 300 lidí!

„Dermatologové, onkologové a další odborníci na veřejné zdraví se shodují, že nadměrné slunění v dětství způsobuje vznik kožních melanomů v dospělosti,“ upozorňuje prof. MUDr. Jana Hercogová, CSc., z České akademie dermatovenerologie. „Obranné mechanismy organismu nejsou totiž před pubertou ještě plně vyvinuty. A právě v dětství a v čase dospívání převažují aktivity na sluníčku. Největší množství – až 50 procent celkové dávky – ultrafialového záření přijme člověk do 15. roku života.“ Novorozenci a batolata do půl roku by neměli být přímému slunečnímu záření vůbec vystaveni. Děti do dvou let by na slunci měly pobývat co nejméně. A ani starší děti by na něm neměly zůstat mezi 11. a 16. hodinou.

Úpal

Dostavuje se po přehřátí organismu a selhání termoregulace, které může způsobit nejenom horký vzduch, ale také dehydratace organismu. Někteří jedinci trpí špatnou termoregulací z důvodu onemocnění štítné žlázy. Většinou jsou ale příčinou úpalu pobyt ve vysokých teplotách přes 35 °C, nadměrné ošacení, ozařování sluncem, vysoká vlhkost vzduchu a nedostatek tekutin. Organismus se nemůže ochlazovat, neodpařuje pot a zahřívá se až na 40 °C. Vnitřní teplo se šíří celým tělem a ohrožuje jeho orgány.

Člověka začne bolet hlava, má závratě, zrychlený tep i dýchání, dostavuje se nevolnost, často až zvracení. V takovém stavu je zapotřebí začít postupně doplňovat tekutiny (nejlépe mírně osolenou vodou), dávat studené obklady, a to i na hlavu a třísla. Studená sprcha pomáhá snížit teplotu, ale ta by neměla klesat příliš rychle, aby nedošlo k tepelnému šoku.
Úpalem bývají nejvíce postiženi kojenci, malé děti, staří lidé, osoby s onemocněním srdce a oběhu a obézní jedinci, protože jejich tuková vrstva tvoří nežádoucí izolaci.

Úžeh

Představuje podráždění mozku a mozkových blan od slunečních paprsků, které se může dostavit velice rychle, pokud nemáte chráněnou hlavu a jste přímo vystaveni slunci. Úžeh se většinou vyskytuje společně s úpalem. I příznaky jsou obdobné, navíc se přidává jen ztuhnutí šíje. Propukají však většinou až v noci. Nemocného ošetřujeme stejně.

Mnoho lidí si tato dvě onemocnění plete, ale existuje na ně skvělá mnemotechnická pomůcka: Slunce žhnoucí na hlavu přivodí od žehu úžeh; spálené tělo od tepla pálí do úpalu.

Chovejte se bezpečně

Voda je vaším pomocníkem. Využijte ji k častému ochlazování koupáním či sprchováním a dbejte na pitný režim. Tolik frekventovaný pojem znamená optimální pokrytí ztráty tekutin v těle. Za den vyloučíme 2,5 litru vody, takže bychom měli stejné množství doplnit. V letních dnech raději více. Pijte především vodu, nejlépe minerální nebo z vodovodu. Nedoporučuje se konzumovat větší množství silně perlivých vod a slazených limonád.

Pít bychom měli rovnoměrně celý den, i když nemáme žízeň. Nárazová konzumace může přivodit převodnění – stav, kdy jsou příliš zatíženy ledviny a srdce, a v extrémním případě by mohlo dojít k poruchám jejich funkcí.

Užitečné rady Noste kvalitní brýle s UV filtrem a používejte pokrývku hlavy. Pravidelně nanášejte na tělo ochranné krémy s vysokou odolností proti otěru a vodě. Chraňte si především ty části těla, které jsou nejvíce exponovány. Vyhněte se slunečnímu záření mezi 11. a 15. hodinou, kdy je hladina UV záření nejvyšší. Omezte nadměrný pobyt na slunci, i když jste již opálení. Bariéra tmavého pigmentu není neproniknutelná!


O autorovi: Mgr. Eva Pavlatová

Ohodnoťte tento článek!