Vitalitu si můžeme vypěstovat

Padesátka se, bůhvíproč, pokládá za jakýsi předěl mezi životními etapami. A mnozí z nás tento věk pokládají za startovní čáru, kterou se kvapem blížíme ke stáří. My si dnes připomeneme, že to nemusí být jen vykročení do seniorského věku, ale i začátek nové, příjemné části života. Záleží to jen na našem rozhodnutí.

Děti už mají své životy a my máme konečně čas zařídit si život podle svého. Potřebujeme k tomu především jedno jediné – zdraví. Pokud nám začíná přece jen trošku „haprovat“, je nejvyšší čas začít brát své případné neduhy a potíže vážně, napravit resty, které jsme si do této doby nakumulovali s výmluvami na nedostatek času.

K nim patří i preventivní prohlídky, které hradí pojišťovny, a také – to především – vážné zamyšlení nad dosavadním životním stylem. Chováme se ke svému tělu a duši správně? Většinou moc ne. Zkusíme si odpovědět na otázku, jak si zajistit zdraví a vitalitu na dalších 20, 30 let.

Systém malých kroků

Pokud o správném životním stylu jenom čtete v časopisech (nejraději v poloze ležmo na pohovce) a stále jste se neodhodlali něco se sebou udělat, je nejvyšší čas. Vraťte se ke svým oblíbeným činnostem, anebo požádejte svého lékaře o radu. Ten zná vaše případné neduhy a poradí vám, jak začít.

Možná vám pomůže informace z lékařských výzkumů. Prokázaly například, že i zkrácení času „nehybnosti“ u televize o pouhou hodinu snižuje riziko vzniku metabolického syndromu (nebezpečný stav způsobující vážné riziko cukrovky, srdečně-cévních a dalších onemocnění).

Náš tip: Při sledování televize si zacvičte, stahujte břišní svaly, projděte se po pokoji. Když běží reklama, dejte prádlo do pračky, utřete prach, vyneste koš.

Strava s dostatkem celozrnného pečiva snižuje riziko vzniku diabetu a dalších chorob. Svižné půlhodinové procházky aspoň třikrát týdně jsou vynikajícím prostředkem pro zvýšení kondice a zlepšení depresivních nálad. Pokud se vám podaří obelstít své zlozvyky (kouření, automatické mlsání během sledování televize apod.) jinou aktivitou, jste na správné cestě.

Strava pro dlouhý (kvalitní) život

Máte-li méně či více kilo navíc, není to dobře. Nadváha a obezita jsou nejvýraznějším rizikovým faktorem prakticky všech onemocnění, kterým říkáme civilizační. Jedinci, kteří se přejídají, pravděpodobně dříve či později budou mít hypertenzi, zvýšenou hladinu cholesterolu, dostanou infarkt, cévní mozkovou příhodu, možná i některé z onkologických onemocnění a další hodně obtěžující a život zkracující nemoci. Ale!

„Zapomeňte na diety,“ radí MUDr. Igor Bukovský, autor několika úspěšných knih na toto téma. „Nedělejte si z hubnutí další životní povinnost, vaše pevná vůle má už plné zuby všech životních povinností. Změňte úpravu hmotnosti na program péče o své zdraví, pro dobrý životní pocit.“

Ne až zítra, začněte už dnes

„Už dnes můžete místo koly pít vodu, zapomenout na výtah a jít pěšky po schodech, místo vepřového si připravit rybu a k televizi si místo chipsů nakrájet jablko nebo mrkev. “ Několik praktických rad, kterými se vyplatí se řídit: Víc než polovinu vaší denní stravy by měly tvořit luštěniny, zelenina a ovoce. Zkuste se tímto pravidlem řídit při plánování jídelníčku.

Mezi zdraví prospěšné tuky patří ty, které obsahují omega-3 mastné kyseliny. Kupujte si olivový a řepkový olej, jezte ořechy, ryby.

Náš tip: Sedm španělských oliv denně je odborníky doporučená dávka pro dospělého. Obsahují zdravé tuky, vlákninu, antioxidanty a minerály. Celozrnné potraviny obsahují důležitou vlákninu. Kromě pečiva tohoto typu nezapomínejte na cereálie a neloupanou rýži.

Vápník a bílkoviny potřebujeme pro správnou funkci kostí a svalů. Jezte celkově méně než dřív. Když máte stále pocit hladu, vydržte 20 minut. Dostatečně pijte, nejlépe vodu, bylinkové čaje, ředěné stoprocentní džusy. Sklenka vína a trochu piva naprosto nevadí.

Pohyb, pohyb, pohyb!

Ne, neposíláme vás do posilovny, pokud by vás to tam nebavilo. Vyberte si sport, cvičení, procházky nordic walking, kurz jógy, tanec -cokoli! Jen pro ilustraci, jak pohyb prospívá fyzickému zdraví stejně jako duševní kondici: Normalizuje krevní tlak i hladinu cholesterolu a ostatních tělesných tuků, zlepšuje práci srdce, zmenšuje tukové zásoby v těle a rýsuje svaly, zpomaluje snižování hustoty kostí (osteoporóza), zvyšuje pružnost, rovnováhu, a tím omezuje riziko nebezpečných pádů, zlepšuje celkovou obranyschopnost a dokonce i sexuální život. A stejně dobře působí i na psychiku – snižuje hladinu stresových hormonů a zlepšuje pocit dobré pohody i kvalitu spánku. Odborníci zjistili, že má velký vliv i na omezení rizika Alzheimerovy choroby.

Náš tip: Hrajte si s dětmi nebo vnoučaty a při nezbytném úklidu nebo při práci na zahradě si připomeňte, že i tato fyzická aktivita se počítá. A každý den jděte na procházku!

Smějte se – aspoň pětkrát denně

Stejně tak jako zdravá strava a pohybová aktivita jsou důležité naše životní postoje a duševní rozpoložení. Právě ty ovlivňují to, jak se cítíme fyzicky. Po padesátce si nějak všechno „víc bereme“. Ženy své pocity způsobené menopauzou přiznávají. Vypovídají se z nich s přítelkyněmi, v případě větších potíží požádají lékaře o radu při výběru potravinového doplňku nebo o předpis na hormonální substituci.

Muži si s andropauzou obvykle příliš rady nevědí, někdy to řeší neadekvátním chováním, mrzoutstvím a uzavíráním se do sebe. Psychika se ovšem dá vyladit. Samozřejmě – pokud jsme i v mládí byli málo optimističtí, s přibývajícími lety se nic moc nezlepší, ale mnohé se dá natrénovat.

Takže i když víme, že „nepřetržitě se usmívá jen blbeček“, připravili jsme opět několik „mouder“: Naučte se rozlišovat věci a situace, které ovlivnit můžete a které ne. Několikrát denně se zasmějte, pokuste se situaci nic moc k smíchu obrátit do humoru.

Zkuste se na nedorozumění podívat z pozice toho druhého, někdy objevíte netušené. Pěstujte si přátele a koníčky. V každé situaci si hledejte něco pozitivního. Endorfiny – hormony štěstí – si naše tělo tvoří jednak pozitivním myšlením, jednak svižnou procházkou!


Připravila: Mgr. jana hrabáková

Ohodnoťte tento článek!