YesNeYes proti nadváze a obezitě

Ve světě neustále přibývá lidí obézních či s nadváhou. Podle posledních výzkumů trápí nadbytečné kilogramy každého třetího Čecha a každý pátý je obézní. Starosti a problémy nám neubere ani vědomí, že v jiných zemích – například v Americe – jsou na tom celkově ještě o něco hůř.

ilustrační foto

Kdyby zhubnout bylo tak jednoduché, nenamítají jen ti, kteří se o shození nadbytečných kilogramů snaží či někdy snažili, ale připouštějí to i lékaři. Přesto se ukazuje, že toho pro sebe děláme v tomto směru pořád velmi málo. Vždyť mezi „protiopatření“ tloustnutí patří kromě jiného i pohyb a disciplína v jídle, což, ruku na srdce, snad už všichni víme, ale dlouhodobě to stále ignorujeme. Přitom odborníci mají jasno. „Všechny léky dohromady nedokážou tolik jako správný životní styl,“ říká MUDr. Michal Vrablík, Ph. D., odborný asistent III. interní kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. „Například riziko vzniku srdečního infarktu dokážou pohyb a správný jídelníček snížit až o 80 %.“

Obezita je nemoc

Především bychom měli vědět, že obezita je nemoc a kdo jí trpí, je pacient se „zvýšeným množstvím tukové tkáně v organismu“. A proč tloustneme? Tělesná hmotnost se zvyšuje především kvůli déletrvající nerovnováze mezi přijímanou a vydávanou energií, přičemž ta nadbytečná se ukládá v tukových buňkách. Přeloženo: jde o následky přejídání, konzumování přemíry tuků a nedostatku pohybu v kombinaci s určitým podílem genetických vloh. „Potíž je v tom, že čím je kdo hmotnější, tím má i horší zdravotní prognózy,“ varuje prof. MUDr. Štěpán Svačina, DrSc., přednosta III. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Nejčastější zdravotní komplikace

„Tuková tkáň má samozřejmě v našem organismu svůj význam. Je zdrojem energie, funguje jako tepelný izolátor, tlumí nárazy, čímž chrání například kosti či vnitřní orgány, hormony tukové tkáně pomáhají regulovat krevní tlak. Na druhé straně však platí, že čeho je moc, toho je příliš,“ zdůrazňuje prof. Svačina. Jsme-li obézní, musíme zkrátka počítat s problémy, přičemž nebezpečný je zejména tzv. abdominální typ obezity nebo nadváhy, kdy se tuková tkáň ukládá především do břicha a břišních orgánů.

Rychlých pomůcek ke zjištění, jak na tom vlastně jsme, je hodně. Podle tzv. Brocova vzorce by měl člověk vážit tolik kilogramů, kolik centimetrů měří nad metr. Ukazatelem může být i obvod pasu. Nadváha je již od 94 cm u mužů a 80 cm u žen. Tloušťka a vysoké zdravotní riziko hrozí od obvodu pasu 102 cm u mužů a 88 cm u žen. Přesnější výpočet pak skýtá známé BMI (Body Mass Index).

Kluci v akci podpoří zdravý styl

Mnozí lidé postižení nadváhou či obezitou by se do boje se svou nemocí pustili, ale marně hledají pomoc. Také proto přišla VZP s kampaní Žij zdravě, v jejímž rámci byl například zřízen rozsáhlý internetový portál věnovaný zdravému životnímu stylu www. ZijZdrave.cz, který nabízí i série on-line poraden odborníků, reality show, ankety, soutěže o hodnotné ceny a řadu interaktivních služeb, jako je například Můj deníček. Již potřetí se uskuteční Jízda kuchařů YesNeYes se známou dvojicí Filipem Sajlerem a Ondřejem Slaninou po základních školách. Nové podoby se dočkaly také stránky www. YesNeYes.cz, kam mohou teenageři zasílat svá zajímavá videa z vaření a vyhrávat zajímavé ceny.

Žij zdravě

Edukační kampaň Žij zdravě se ve spolupráci se Společností pro výživu (www.spolvyziva.cz) zaměřuje také na školní jídelny a výživu školáků. Jejich rodiče tak mohou na www. ZijZdrave.cz využívat rozšířenou nabídku zdravých a pestrých jídelníčků pro děti.
Prezentované jídelníčky splňují moderní doporučované výživové normy a jsou samozřejmě připraveny v souladu s platnými předpisy.


O autorovi: Připravila: Dana Frantálová

Ohodnoťte tento článek!