Rozhovor

EUC Klinika v Kladně má řadu oddělení, cévní, kýlní a proktologickou poradnu, ortopedickou a chirurgickou ambulanci, operační sály a další. MUDr. Michal Bednář, MBA vysvětluje úkoly, které má jako zdravotnický ředitel před sebou, i postavení sester na klinice.

Při otevření kliniky jste se nechal zvážit. Proč?

Váha je důležitý ukazatel našeho zdraví. Nadváha je nežádoucí a každý s ní může bojovat. My mu s tím pomůžeme. Zavádíme program disease management nejen pro diabetiky. Edukujeme, učíme selfmonitoringu. Co je problémem diabetiků? Možná špatný životní styl. A jak se projeví? Často právě nadváhou.

Jaké úkoly máte v roce 2017 před sebou?

Musíme implementovat jednotný informační systém napříč skupinou, sdílet jeho výhody mezi klinikami, využívat možností organizace péče o naše klienty. Dobře organizovaná primární péče, důsledná preventivní péče jako je mammoscreening, management péče o diabetiky jsou zkrátka základem, od něhož se odvíjí naše další činnosti. Určitě se musíme posunout v oblasti elektronického zdravotnictví, čeká nás zavedení e-Receptu, rozvoj a využití elektronických žádanek a budeme pokračovat v debatě o elektronizaci zdravotnické dokumentace. Pokud se dožiji ordinací bez kartoték, přičemž u jednoho nejmenovaného praktického lékaře jich máme 32, tak stálo za to žít.

Ve zdravotnictví aktuálně rezonuje slovo kvalita. Jak ji vnímáte?

Ze dvou aspektů. Jedním je spokojenost klienta a druhým dodržování zákonů. To jsou dva zásadní atributy, které určují směr našich kroků. Jedině péče, jež splňuje tato dvě hlediska, může být považována za kvalitní. Na druhou stranu sledování kvality má obecně tendenci k masivnímu nárůstu administrativy pro náš personál. Je třeba, aby všechny procesy zvyšující kvalitu byly vyvážené a nepřinášely zbytečné papírování.

A co postavení sester v EUC?

Jejich postavení je klíčové, jako kdekoli jinde ve zdravotnictví. Kromě odborných, ryze zdravotnických výkonů, zvládají totiž celou řadu dalších činností. Především jsou často v prvním kontaktu s klientem a vytvářejí jakýsi „první dojem“. Úroveň jejich komunikačních dovedností má velký dopad na to, jak bude klient vnímat celé zdravotnické zařízení. Pokud chceme mít jistotu, že se sledování kvality ubírá tím správným směrem, zvládneme to díky našim sestrám.

A co EUC sestrám nabízí?

Kromě pěti týdnů dovolené a zázemí stabilní zdravotnické skupiny, oceňují nově příchozí i stávající sestry náš vstřícný přístup k rozložení pracovních povinností a péče o rodinu. U nás je sestra taky maminka.

Nechybí Vám jako anesteziologovi adrenalin operací?

Nechybí, na centrále společnosti EUC ho mám až dost. Když jdu dnes v Kladně na sál, je to pro mě spíše příjemné odreagování. Naše anesteziologická sestra vždy něco dobrého navaří nebo napeče, přijde s košíčkem dobrot a hned je na světě líp.

**

Věříme, že: * budoucnost je v prevenci a ambulantním zdravotnictví, * bez prevence nebude zdravotnictví financovatelné, * čeká nás revoluce vztahů lékař-klient, * proběhne stejná elektronizace jako třeba v bankovnictví, * EUC bude u všeho jako záruka péče.

Ohodnoťte tento článek!