S lékaři nás pojí spolehlivost, kvalita a odpovědnost

S úsměvem vzpomíná na svůj první vůz, jímž byl Trabant, za něhož si nakonec koupil vysavač. Dnes Martin Peleška řídí českou centrálu firmy Toyota, která na kartu hybridního pohonu vsadila již před čtyřiceti lety a jejíž první vůz s tímto pohonem vyjel na cesty před dvěma dekádami. Dnes považuje hybridní vozy a ekologickou dopravu za společensky odpovědný standard.

Toyota a Lexus se staly partnerem konference Zdravotnictví 2018. Proč cílíte právě na segment zdravotnictví? Má to souvislost s ekologickými ambicemi značky?

Nechceme se profilovat výlučně jako ekologická značka. S daným sektorem jsme se spojili z několika důvodů. To, co nás sbližuje, ať pod značkou Toyota nebo Lexus, je kvalita, spolehlivost, odpovědnost, technologie a inovace. Sázíme na budoucnost alternativních pohonů i ekologie. Proto směřujeme do zdravotnictví. Jde o obor, který se pořád vyvíjí a snaží se odpovídat na nové výzvy. O totéž se usilujeme i my, nechceme totiž jen přinášet řešení, tedy pomyslný lék, ale chceme rovněž současnou situaci udržet stabilní a dodávat řešení, jež jsou funkční.

Dieselové motory dostaly v poslední době několik ran. Jednou z nich byl emisní skandál Volkswagenu, jinou zvažovaný zákaz motorů v centrech měst Evropské unie. Opouští Toyota uvedený segment zcela?

Toyota daný segment nemusí opouštět, odpoutala se od něho – alespoň mentálně – vlastně už dávno. To, jak lidé vnímají kauzy okolo naftových motorů, je založeno právě na aférách, ale nikdo už příliš nezkoumá, jak vznikly. Dnes převážná většina lidí vnímá ekologickou dopravu zejména s ohledem na CO2, ale problémy týkající se dieselu jsou spojeny zejména s oxidy dusíku a pevnými částicemi. Smogová situace ve městech je z jedné pětiny způsobena spalovacími motory. Škodlivé látky pak negativním způsobem přispívají k vyššímu výskytu rakoviny. I proto dnes nabírají na obrátkách aktivity zaměřené na regulaci dieselových motorů. Mnozí se diví, jak může být ekologická lobby tak silná, že dokáže ovlivňovat automobilový průmysl. Postupně totiž vyplavalo na povrch, že nešlo jen o skleníkové plyny, ale o celkový dopad na zdraví lidí.

Mnoho lidí se hybridů či vozidel s čistě elektrickým pohonem obává. Neví totiž, kde by je nabíjeli. U hybridů jde o mýtus, jejich baterie se totiž dobíjejí rekuperací při brzdění. Je to skutečně tak jednoduché?

Ano, zažíváme velmi zajímavé období. Když se podíváme na vývoj automobilismu, nedělo se nikdy nic tak razantního, jako se odehrává právě nyní. Toyota na hybridní kartu vsadila už před čtyřiceti lety, kdy začala hybridní auta vyvíjet. Na trhu se pak objevila v roce 1997. Od té doby se celosvětově prodalo 11 milionů vozidel s kombinací benzínového motoru a elektromotoru, jež si vzájemně pomáhají nebo běží souběžně. Baterie se dobíjejí rekuperací, což z hybridních vozů činí soběstačný elektromobil. V současnosti není elektromobil napájený ze sítě životaschopný. Výrobci by měli respektovat, jak se automobily používají nyní a jak se budou používat v budoucnosti.

Češi ale hledají praktický a spolehlivý vůz. Tvrdíte, že hybridní pohon je spolehlivý a ověřený. Jak dlouhou životnost má baterie?

Ročně se prodá okolo milionu aut s hybridními pohony. Na pohon i na baterii je desetiletá záruka bez omezení kilometrů. Výhody člověk ocení hlavně při používání, tedy zejména nižší spotřebu než u běžného vozu. Naměřili jsme, že pokud jezdíte po městě standardní rychlostí, tak se dá jezdit během dne z 63 procent na elektřinu, rekuperace využívá brzdění motorem, proto se ani brzdové destičky a tlumiče neopotřebovávají, jako je tomu u normálního auta. Člověk se cítí mnohem komfortněji, k čemuž přispívá jak automatická převodovka, tak i plynulý rozjezd či pružnější zrychlení.

Dalším mýtem je, že jsou automobily s hybridní technologií drahé…

Většina hybridních aut (při srovnání výbavy, protože mají automatickou převodovku nebo jde o čtyřkolky) stojí podobně jako jiné dobře vybavené dieselové vozy. Všechny hybridy, které uvádíme na trh, jsou dokonce na stejné cenové úrovni nebo i levnější, než benzínové varianty. S větším počtem prodaných aut a s rozšířením technologií jsou stále dostupnější. Vezměte si třeba model Yaris, jeho cena je velmi výhodná.

Ale co segment SUV, například Toyota RAV4?

I zde se za posledního půl roku prodalo mnoho hybridních variant, aktuálně tvoří hybridní mix u tohoto modelu téměř 90 procent. Tento vůz plně odpovídá potřebám rodiny a zároveň jde o volnočasové auto, s nímž můžete vyrazit mimo silnice. Dneska můžeme hybridní pohony nabídnout opravdu v široké škále modelů.

Zdá se mi, že takový druh vozu užijí nejvíce lidé, kteří se pohybují v osídlených aglomeracích s hustou dopravou, ale že na dálnici či rychlejších úsecích okresek benefity hybridu nejsou tak razantní. Zřejmě je vůz určen hlavně pro klidné řidiče.

Máte pravdu, jeho největší efektivita se ukáže v příměstském či městském provozu. Ale i na dálnici dosahují hybridní vozy velké dynamiky. Další generace vozů navíc nabídnou ještě silnější typ hybridního pohonu. Máme v nabídce i 300 či 500koňové benzínové varianty vozů. Snažíme se vnímat a sledovat, co si přejí naši zákazníci, naslouchat a vyhovět jim. To je pro nás závazné a to by mělo určovat směr, který je životaschopný.

Ve filmu Vesničko má středisková hrál Rudolf Hrušínský doktora, který se rád kochal krajinou, ale často havaroval. Když jsem vůz testoval, zdálo se mi, že díky nejmodernějším technologiím je to téměř nemožné. Spoléhat na techniku může být i nebezpečné, nemyslíte?

Lidé dnes při řízení dělají různé věci. Dříve se možná kochali, nyní stíhají mnohem více činností. Auta proto hlídají jízdní pruhy, využívají radar, aby kontrolovala vozy před vámi, a zpomalí či se rozjíždějí zcela bez zásahu řidiče, což je vlastně další krok na cestě k autonomnímu řízení. Všechny bezpečnostní prvky by měly lidem zjednodušit řízení a pomoci jim dojet do jejich cíle. Zatím by ale rozhodně neměly nahradit řidiče.

Řekl jste, že prodeje hybridů dnes činí zhruba čtvrtinu prodaných vozů. Jedním z velmi zdařilých světových marketingových sloganů je „Today. Tomorrow, Toyota.“ (v překladu: Dnes. Zítra. Toyota), v Čechách se ale více ujalo: „Nic není nemožné, Toyota.“ Chystáte slogan i pro hybridy?

Dnes již považujeme naši hybridní technologii za standardní, a proto ji nechceme nijak vylučovat. Už delší dobu používáme „always a better way“ neboli „vždy lepší cesta“. Snažíme se tím říci, že vytváříme stále lepší automobily pro lepší mobilitu. Ale můžeme to vzít komplexně. Toyota se stala globálním partnerem paralympijských her a spolupracuje mimo jiné na vývoji protetiky, což pomáhá posunout lidi dál, ale také předurčuje další budoucí vývoj. Děkuji za rozhovor.

Ohodnoťte tento článek!