Vybavení vozidel ambulance záchranné zdravotní služby na Slovensku

8. 6. 2007 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Tomu, co se v Záchranné zdravotní službě na Slovensku za poslední dva roky událo, by bylo možné věnovat mnoho stran a možná by to dalo i na malou brožurku či knihu.


Nesporné je, že všechny změny, ať již legislativní, personální nebo organizační, které se v této oblasti odehrají, mají pro pacienta-klienta většinou pozitivní dopad. Co však skutečně zachraňuje lidi v nouzi, je šikovnost záchranářů, a to ve spojitosti se špičkovou technikou. Mezi základní legislativní rámce, jimiž se u nás Záchranná zdravotní služba (ZZS) řídí, je zákon NR Slovenské republiky č. 579/2005 Z. z., o Záchranných zdravotních službách a vyhláška MZ SR č. 30/2006, o podrobnostech v provozu Záchranné zdravotní služby. Změny, které tento rámec přinesl, se dotkly kompletně celé ZZS na Slovensku. TYTO ZMĚNY ZASÁHLY I DO VÝBAVY VOZIDEL AMBULANCE ZZS, KTERÁ BY SE DALA ROZDĚLIT DO NĚKOLIKA KATEGORIÍ. Upozorňujeme však, že tyto zákonné rámce se budou ve velice blízké době novelizovat.

Ještě před samotným dělením nutno říci, že vozidla ambulance ZZS rozlišujeme podle jejich určení. Existují vozidla RYCHLÉ LÉKAŘSKÉ POMOCI (RLP), v nichž kromě dvou záchranářů, z kterých jeden je vždy řidič, působí také lékař. Dále jsou to vozidla RYCHLÉ ZDRAVOTNICKÉ POMOCI (RZP), kde působí pouze dva záchranáři a své požadavky na lékaře mohou kdykoli realizovat prostřednictvím konzultací přes Krajské operační středisko ZZS SR, jichž máme na Slovensku osm. Na každém z nich působí během 12hodinové služby lékař-supervisor, který je schopný rychle a efektivně poskytnout posádce dostatek informací nutných k záchraně pacienta a může rovněž rozhodnout o vyslání dalšího vozidla ambulance ZZS s lékařem na příslušné místo určení. Existují také speciální MOBILNÍ INTENZIVNÍ JEDNOTKY (MIJ) určené na transport pacientů v kritickém stavu, kteří jsou kontraindikováni na převoz LETECKOU ZÁCHRANNOU ZDRAVOTNÍ SLUŽBOU (LZZS). Do systému ZZS jsou zařazena rovněž vozidla ambulance ZZS určená na transport novorozenců s kompletní podporou vitálních funkcí v inkubátorech, tzv. NEONATAL TRANSPORT (NT).

Výbava všech vozidel ambulance ZZS, jakož i vrtulníků LZZS či člunů, jež jsou součástí vodní záchranné zdravotní služby (VZZS), JE STANDARDIZOVÁNA A ZARUČUJE TAK MINIMÁLNÍ VYBAVENOST KAŽDÉHO TYPU DOPRAVNÍHO PROSTŘEDKU PODLE JEHO URČENÍ.

VÝBAVA VOZIDEL AMBULANCE ZZS

Pokud jde o samotnou výbavu, lze ji rozdělit do určitých kategorií. Jsme přesvědčeni, že rozdíl mezi vybaveností vozidel ambulance ZZS na Slovensku a v České republice není propastný, protože věda a technika postupují mílovými kroky a my společně patříme k vyspělé Evropě, proto se zaměříme pouze na ty nejpodstatnější změny ve výbavě.

JEDNOU Z KATEGORIÍ JE BEZPEČNOST. Bezpečnost posádky spočívá v samotné stavbě vozidla, zejména co se týče předních a bočních airbagů řidiče i spolujezdce. K jejich bezpečnosti na cestách přispívá rovněž odnímatelný reflexní oděv a samozřejmě ochranný pracovní oděv jako takový, který také prošel procesem standardizace, jejíž dodržování má na starosti dodavatel, většinou soukromé společnosti. Součástí ochranného oděvu je rovněž čelová lampa.

Bezpečnost pacienta se výrazně zkvalitnila bezpečnostními pásy upínanými nejen v příčném směru, ale i křížením buď na transportním lůžku, nebo na odnímatelné sedačce. Nepřipoutáním pacienta během jízdy bere posádka riziko jeho poškození na vlastní odpovědnost.

DALŠÍ KATEGORIÍ JE SPECIÁLNÍ TECHNICKÁ VÝBAVA VOZIDLA AMBULANCE ZZS. Výraznou podporou, ba dokonce absolutní špičkou ve výbavě zejména posádek bez lékaře se stal automatický externí defibrilátor (AED) určený pro léčbu poruch srdečního rytmu při resuscitaci. Jeho úlohou je analyzovat rytmus a doporučit obsluze na základě zjištěných údajů elektrický výboj. Tento přístroj je podle typu vybavený zařízením na monitorování vitálních funkcí, sledování EKG, tisk EKG záznamu a osobitým záznamovým zařízením umožňujícím zaznamenávání a stahování dat týkajících se celého průběhu použití přístroje do osobního počítače.

Neocenitelnou pomůckou při resuscitaci je rovněž laryngeální maska určená na zajištění dýchacích cest. Je podobná endotracheální kanyle s rozdílem tvaru a způsobu zavádění, kdy není nutné použít laryngoskop. Tento způsob zajištění dýchacích cest je výhodný i pro posádky s lékařem a výrazně snižuje riziko nezaintubování pro anomálie horních dýchacích cest. Další skvělou novinkou je diagnostický set umožňující zjištění přítomnosti akutního infarktu myokardu z jediné kapky krve. Vyšetření se podobá odběru na glykemii a spolehlivost výsledků je téměř stoprocentní. Na tuto novinku navazuje další z oblasti léčiv, která však není povinnou součástí výbavy vozidla ambulance ZZS. Je jí lék, jehož jméno ani cenu zatím raději nebudeme uvádět a jehož úlohou je fibrinolýza cévních uzávěrů, které vznikají například při akutních infarktech myokardu. Jeho použití je indikováno zejména v případech, kdy nemůžete pacienta do jedné hodiny transportovat do specializovaného kardiocentra, pacient má minimum komplikací a kontraindikací a užití je plně hrazeno zdravotní pojišťovnou za předpokladu nezpochybnitelné indikace. Novinkou v podávání léčiv se stal intraoseální přístup (i. o.) do kostní dřeně nejčastěji předkolení, který Evropská rada pro resuscitaci (ERC) ve svých posledních doporučeních z roku 2005 zařadila na druhé aplikační místo pro léčiva při vitálních indikacích. Použití takového setu si však vyžaduje zkušenost, kterou má u nás samozřejmě zatím jen málokdo. Jen okrajově zmíníme ještě různé vakuové fixační dlahy a matrace, krátké a dlouhé páteřní desky určené na vysvobozování raněných z dopravních prostředků a kompletní balíčky určené pro porod, popáleniny a krvácivá poranění, které rovněž přispívají ke zkvalitňování záchrany lidského života.

POSLEDNÍ KATEGORIÍ, KTERÁ MÁ VŠAK POUZE NĚCO SPOLEČNÉHO SE ZÁCHRANOU LIDSKÉHO ŽIVOTA, JE KOMFORT. Ke kvalitě cestování patří i satelitní navigace GPS, která se časem stane povinnou výbavou (sledování vozidel přes GPS už je podmínkou provozu), aby se předešlo zbytečné ztrátě času při hledání místa neštěstí, protože podle platných vyhlášek je zásahovým územím kterékoli ZZS na Slovensku území celé SR.

Nesmíme samozřejmě zapomenout ani na klimatizaci a audiosoustavu, které nejsou povinnou součástí výbavy, ale staly se jakýmsi komfortním doplňkem většiny záchranek.

Abychom článek skutečně uzavřeli kompletně, nutno uvést, že úpravami prošlo také VNĚJŠÍ OZNAČOVÁNÍ VOZIDEL AMBULANCE ZZS, které se tak stalo jednotným a nezaměnitelným. Všech 264 záchranných stanic tak na Slovensku tvoří vlajkovou loď celé reformy zdravotnictví v naší zemi.


SOUHRN

Záchranná zdravotní služba prošla na Slovensku v posledních dvou letech svou největší reformou, jaká kdy byla v její novodobé historii uskutečněna. Změny se dotkly nejen jejího rozšíření, ale také financování, řízení, personálního obsazení a samozřejmě povinného vybavení vozidel ambulance ZZS. V tomto příspěvku budeme mluvit především právě o něm.

SUMMARY

Rescue health service (RHS) went last two years in Slovakia through the largest reform that was done in its latter history. The changes related not only its extension, but financing, management, personnel occupancy and naturally compulsory equipment of the ambulances (RHS) as well. Particularly this point will be mentioned in the contribution.


O autorovi: Bc. Martin Ballay, MUDr. Miloslav Hanula, Občanské sdružení Záchrana Nitra (hovorca@zachrananitra.sk predseda@zachrananitra.sk)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?