Dieta? Až v půlce ledna!

Vyšuměla vaše novoroční předsevzetí doztracena? Na vině je špatně zvolené načasování. Dejte si druhý pokus v půli ledna a vaše šance na úspěch prudce stoupne!

Kolikrát jste to už prožili? O půlnoci na silvestra si přiťuknete šampaňským, spořádáte poslední chlebíček s majonézou a pak si slavnostně slíbíte, že od Nového roku budete obědvat zeleninový salát a v horizontu několika měsíců si obstaráte modelkovské míry. Jenže po pár dnech rezignovaně sáhnete po tabulce čokolády a s vaším předsevzetím je konec. Podle nedávné britské studie takhle končí až 42 % všech novoročních diet během čtrnácti dnů až jednoho měsíce. Proč jsou šance na úspěch tak malé?

Mýtus novoročních předsevzetí

Na začátku roku se násilně nutíme do radikálních změn životního stylu. Jenže jak naznačuje britská statistika, až 44 % lidí není ve skutečnosti na prahu ledna v tom správném dietním rozpoložení. Celých 32 % dietářů své pokusy vzdá prostě jen proto, že je udolá návrat to koloběhu všedního života. Po rozvolněných svátcích se vrhnou do víru pracovního procesu, a navíc musí připravit svoje ratolesti na návrat do školy. Při takhle nabitém programu se dietní předsevzetí pochopitelně hroutí jako domeček z karet!

Nedostatek financí i únava

Až 37 % neúspěšných dietářů zklame u novoroční diety proto, že si vybrali příliš drastickou. A dalších 17 % přiměje k opuštění pokusu o zdravý životní styl vyprázdněná peněženka. Mají totiž pocit, že si po finančně vyčerpávajících svátcích nemůžou dovolit nakupovat zdravé potraviny. Významnou roli hraje také únava po náročných rodinných sešlostech, jako důvod neúspěšné diety ji uvádí 11 % lidí. Podtrženo, sečteno: novoroční předsevzetí týkající se hubnutí připadají na jedno z nejvíce stresujících období roku. Proto prostě nevyjdou!

Počkejte do půlky ledna

Jak ven ze začarovaného kruhu? Přestaňte spoléhat na datum 1. 1. a velkou revoluci ve svém jídelníčku vyhlaste o něco později, ideálně až v půlce prvního měsíce nového roku. Když začnete s dietou až kolem 15. ledna, máte podle

statistiky až 45% pravděpodobnost, že vám vaše předsevzetí vydrží minimálně šest nebo více týdnů. Pozdní lednová dieta je totiž daleko více založená na uváženém rozhodnutí. Do změn ve svém jídelníčku se pouštíte s chladnou hlavou a bez zbytečného stresu. Stihnete si promyslet, co je ve vašich možnostech, připravit si základní plán, co se jídla, pohybu i relaxu týče, dokážete se psychicky připravit. A každý z těchto kroků výrazně zvyšuje vaše šance na dodržení diety.

Posila při motivaci

Přes to všechno nebude úplně jednoduché se uprostřed zimy přepnout do „hubnoucího programu“. Pro čtyři pětiny lidí je problematické trvale dodržovat zásady zdravého životního stylu. Ale právě proto jste si nechali ten čas na přípravu. A pokud už předem tušíte, že si s ní neporadíte, máte dost prostoru také na to, obrátit se na dietology a trenéry, aby vám pomohli. Tahle strategie zabírá skoro v 50 % případů!

Exotika nabitá vitaminy

I přes dokonalou přípravu ale zřejmě narazíte na pár překážek. Už třeba při nákupech, protože některé druhy ovoce a zeleniny nevypadají v zimě tak lákavě jako v letní sezoně. Svou pozornost tak zaměřte na plody, které jsou v dobré kondici i v tomto období, jako třeba červené pomeranče. Obsahují antioxidant, který pomáhá při hubnutí. Nebo papája – ta obsahuje vitaminy A a C, které organismu často v zimním období chybí!

Zahřívací fáze

Chladné zimní počasí vás bude ale zřejmě svádět k hříchům i dál. Je totiž přirozené, že v zimě saháme po vydatnějších jídlech, která zahřejí. A hlavně večer, kdy na jídlo máme konečně dost času. Pokud ale nechcete nakynout, vyměňte kalorické bomby za teplé polévky. Zkuste zimním mrazům čelit brokolicovou, rajčatovou nebo květákovou. A když občas polévkou nahradíte i svačinu, neprohloupíte! Při jedné studii dietologové zjistili, že lidé, kteří svačí polévku, mívají o polovinu větší úspěch při hubnutí než ostatní.

Někdo to rád horké

Zahřát se ale můžete nejen u polévky. Trochu tepla vám obstarají i ostré přísady, jako je pepř nebo chilli. Obsahují totiž látku zvanou kapsaicin,

která je vydatným pomocníkem při dietě. Zrychluje metabolismus a podporuje trávení. Ostré přísady přihoďte k libovému hovězímu masu, k luštěninám nebo k zelenině a máte ideální nízkokalorické zahřívadlo!

(převzato z časopisu Dieta 1/2013)

Ohodnoťte tento článek!