Edukace nositelů kontaktních čoček

10. 1. 2008 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Kontaktní čočky jsou v poslední době stále častěji vyhledávanou alternativou pro korekci refrakčních vad. Při používání kontaktních čoček, zvláště před jejich první aplikací, je nutná důkladná a srozumitelná edukace budoucího nositele. Poskytnutí důležitých informací pomůže předejít vzniku komplikací spojených s používáním kontaktních čoček, ale i zajistit spokojenost a věrnost klienta


SUMMARY

Contact lenses have become more and more sought after method of correcting refraction disorders. Before using contact lenses the user have to be thoroughly educated about their use. The information process helps not only prevent complications associated with the use of contact lenses but also ensure satisfaction and trust of the client.

Zájemci o kontaktní čočky mají možnost výběru ze široké nabídky od různých výrobců a mohou volit i způsob, jak čočky získat. V současnosti se aplikací kontaktních čoček zabývají v rámci svých ordinací oční lékaři, v očních optikách optometristé a bakaláři optometrie.

Kontaktní čočky lze koupit volně v optikách bez aplikačních středisek, v internetových obchodech a je počítáno také s jejich prodejem v supermarketech. Většina odborníkůvšak s jejich s prodejem bez předaplikačním a kontrolním očním vyšetřením nesouhlasí, protože se klient vystavuje rizikům. Při používání kontaktních čoček, zvláště před jejich první aplikací, je nutná důkladná a srozumitelná edukace budoucího nositele. Poskytnutí informací pomůže předejít vzniku komplikací, ale i zajistit spokojenost a věrnost klienta.

Edukace v naší ordinaci

Termín první návštěvy, informace o jejím průběhu a finanční stránce se klient dozvídá telefonicky. Při vstupu do ordinace se personál představí a lékařka přebírá klienta k úvodnímu pohovoru, zjištění anamnézy a předaplikačnímu očnímu vyšetření. Na základě výsledků a požadavků klienta je aplikován zkušební pár kontaktních čoček a probíhá první adaptace. Po 15 až 20 minutách lékařka zkontroluje stav očí, polohu a pohyb čoček na štěrbinové lampě, vízus na dálku a blízko, a pokud je klient spokojen, následuje edukace.

Na klienta si vyhradíme dost času a informujeme jej o časové náročnosti první návštěvy. Zácvik provádíme v klidu, informace předáváme i písemně, klademe důraz na jejich srozumitelnost (přizpůsobené věku, vzdělání). Klienta seznámíme s typem a materiálem čoček, s režimem nošení a frekvencí výměn, se základními pravidly péče o ně, se způsobem čištění, dezinfekcí a uchováváním, vše předvedeme. Vysvětlíme postup nasazování a snímání čoček, snažíme se o nalezení optimálního postupu pro každého klienta.

Nácvik

Klient si vyzkouší manipulaci s čočkami, jejich nasazení a sejmutí (pokud manipulaci nezvládá, domlouváme termín dalšího zácviku), dostatek času věnujeme zodpovězení dotazů, případně zpětně dotazem ověříme správné pochopení informací. Informujeme o možných komplikacích spojených s manipulací a nošením čoček, seznámíme klienta s možnostmi jejich řešení a zdůrazníme případy, ve kterých je nutné vyhledání lékařské pomoci. V závěru zácviku shrneme nejdůležitější zásady, předáme klientovi písemné instrukce a domluvíme termín kontroly v naší ordinaci.

Naše průzkumy

V roce 2003 jsem u našich klientů uskutečnila dotazníkový průzkum zaměřený na způsob používání kontaktních čoček a dodržování zásad péče o ně. Výsledky potvrdily, že je u všech klientů nutná opakovaná edukace, protože se ani zkušení nositelé nevyvarují chyb. Tyto chyby mohou mít za následek zdravotní komplikace a nespokojenost, což může vést ke ztrátě klientovy důvěry (vyhledá jiné aplikační středisko nebo zcela přestane používat kontaktní čočky).

V roce 2004 jsem se v průzkumu zaměřila na klienty, kteří do našeho střediska přišli poprvé. Cílem tohoto průzkumu bylo zjistit, zda je námi prováděná edukace zárukou spokojenosti klienta a jeho opakovaných návštěv. Průzkum se uskutečnil v době od ledna do června 2004 a hodnocení proběhlo u 77 klientů, z toho bylo 48 žen a 29 mužů ve věku od 2 do 64 let, průměrný věk byl 27 let. Celkem 13 % sledovaných klientů mělo předchozí zkušenost s používáním kontaktních čoček, ostatní se s čočkami setkali poprvé. Délka edukace se pohybovala od 30 do 90 minut, průměrná doba byla 40 minut. Pouze dva klienti nezvládli manipulaci s čočkami.

Aplikace a výsledky kontroly

Při první návštěvě byly nejčastěji aplikovány kontaktní čočky se čtrnáctidenní výměnou (59 %), u 31 % klientů čočky s měsíční výměnou, u 9 % čočky konvenční (roční) a u 1 % čočky s jednodenní výměnou. Ke kontrole po první aplikaci očních čoček (za 7 až 14 dní) se dostavilo 87 % klientů. Dokorigování vízu bylo nutné u devíti klientů, změna typu kontaktních čoček u šesti klientů. Komplikace se vyskytly u 13 klientů (5krát ztráta kontaktní čočky, 1krát čočka pod horním víčkem, 2krát potíže s nasazováním čoček, 1krát potíže se snímáním, 1krát nevyhovující vízus, 1krát mikrotrhlina na čočce, 1krát pocity tlaku, 1krát pocity suchých očí).

Kontaktní čočky si v naší ordinaci objednalo a zakoupilo 87 % klientů, opakovaně se do střediska dostavilo 55 % klientů (do září 2004). Výsledky tohoto průzkumu potvrdily, že edukaci klientů věnujeme v našem středisku dostatek času a většině klientů se podaří zvládnout manipulaci s kontaktními čočkami při první návštěvě. Převážná většina klientů přichází na první kontrolu po aplikaci. V případě komplikací je snahou lékařky zjistit jejich příčinu a nalézt vhodné řešení vedoucí ke klientově spokojenosti.

Všichni klienti, kteří se dostavili na kontrolu, si zároveň kontaktní čočky objednali a zakoupili. Při posuzování opakovaných návštěv může být výsledek zkreslený poměrně krátkým obdobím sledování, protože někteří klienti přicházejí do naší ordinace i v delším časovém odstupu.


Jana Barchánková soukromá oční ordinace Lens centrum s.r.o. Praha (jana.maty@centrum.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?