Mimořádné události na Centrální sterilizaci

9. 7. 2009 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Autorky článku popisují vznik nového pracoviště centrálních operačních sálů, jehož součástí je také centrální sterilizace. Takzvané mimořádné události se bohužel někdy nevyhnou ani tomuto pracovišti. Tým pracovníků si proto musí záhy a za chodu osvojit postupy péče o nástroje, jednorázové rouškování, či kroky v případě např. poruchy přístroje.


SUMMARY
The authors of the article describe new operation rooms and the central sterilization department. So called adverse events sometimes cannot be avoided. The workers have to learn quickly the new procedures in the care of the instruments, single draping or steps taken in the case of an instrument breakdown.

V průběhu života jsme svědky událostí, kterým říkáme mimořádné, protože přicházejí většinou neočekávaně a ohrožují životy, zdraví obyvatel, majetek a náš pocit bezpečí. Když jsem začala zpracovávat toto téma, položila jsem otázku svým kolegyním i z jiných pracovišť centrální sterilizace (CS): Co je mimořádná událost na centrální sterilizaci? Většina odpověděla s hrůzou v očích. Výbuch sterilizátoru!!! S touto situací se dnes snad nesetkáme. A to díky modernizaci většiny pracovišť. My máme velké štěstí, že patříme mezi ta pracoviště, která opustila staré a nevyhovující prostory, se starými přístroji a přesunula se do nových budov, které plně vyhovují technicky a prostorově všem českým platným normám.

Největší mimořádnou událostí (MU) v historii našeho oddělení bylo zcela jistě stěhování do nového areálu nemocnice. Tři dny před Štědrým dnem roku 2003 vzniklo sloučením CS a operačních sálů s 32členným pracovním týmem nové pracoviště COS (centrální operační sály). V průběhu prosince se sály a CS postupně stěhovaly, přičemž provoz a chod oddělení nesměl být přerušen! Ke konci roku jsme tak zabezpečovali provoz na CS ve starém areálu nemocnice pro zbylá oddělení a zároveň provoz v novém areálu pro již přestěhovaná oddělení. Práce na novém pracovišti byla odlišná od našeho starého oddělení.

To bylo neklimatizované, se starými a poruchovými přístroji. Dva autoklávy a dva formaldehydové přístroje vykazovaly alespoň jednou týdně poruchu, která souvisela se stářím přístrojů, a tak nebylo výjimkou například překročení maximálního přetlaku přístroje, kdy bylo nutné manuálně tlak snížit! Také proto jsme změnu ve formě stěhování přivítali. Celý náš personál prošel školením dodavatelů, např. automatizovaných prokládacích myček, dále školením na plazmovou sterilizaci. Byly to pro nás nové zkušenosti a potýkali jsme se s mnoha technickými a pracovními problémy.

Museli jsme se sžít s provozem na COS. Velkým problémem bylo setování instrumentačních sít. Do té doby se síta na CS vozila dekontaminovaná a sesetovaná. Naším úkolem bylo „pouze“ je zabalit do vhodného obalového materiálu a vysterilizovat. A najednou bylo vše jinak! V dekontaminačním kontejneru přiváží perioperační sestra kontaminované instrumentárium. Osvojili jsme si standardy předsterilizační přípravy, dekontaminace, ručního a strojového mytí, vizuální kontroly a setování nástrojů, balení a vlastní sterilizace v nových přístrojích a uložení do sterilního skladu, kde má každá věc své pevně dané místo!

Sloučením chirurgického, gynekologického a ortopedickotraumatologického oboru v jeden komplex COS jsme se museli naučit ošetřovat a setovat všechno instrumentárium včetně laparoskopického. Vznikly tzv. „kuchařky“ jednotlivých oborů s názvem, seznamem a počtem nástrojů a fotografií každého síta. Tyto kuchařky byly a jsou pro nás velkým pomocníkem v každodenní práci. A pro nové pracovníky CS prvním seznámením s instrumentačními síty. Po pěti letech jsme už sehraný tým 5 sester a dvou sanitářů, který si poradí s řadou případných mimořádných událostí.

Možné mimořádné události

* V případě poruchy přístroje je nutné tuto situaci rychle vyhodnotit a vyřešit, aby nebyl ohrožen provoz na COS. Mnoho závad jsme schopni odstranit sami nebo s pomocí našeho nemocničního technika. Jindy kontaktujeme servisního technika, který nás telefonicky navede, nebo do 24 hodin přijede sám závadu odstranit. Do té doby je naším úkolem upřednostňovat materiál ke sterilizaci z COS a chirurgických oborů.

* Nové instrumentárium

* Sloučení oborů ortopedie (ORT) a traumatologie v jedno oddělení přineslo další změnu. Každé oddělení do té doby používalo na stejnou operaci instrumentárium od jiné firmy. Bylo potřeba nástrojová síta sjednotit, aby vyhovovala všem. Při kompletaci sít se sešli primář, lékaři, instrumentářky a obchodní zástupce firmy dodavatele instrumentária. Nově vzniklá síta s doplněnými nástroji se musela vyfotografovat, sepsat seznam a zařadit zpět do kuchařky. Obdobně jsme postupovali např. při nákupu nových sít pro navigační operaci TEP kolenního kloubu. S každým novým nástrojem nás seznámí tzv. GRANt. Je jím pověřená instrumentářka, která nás seznámí, jak nástroj dekontaminovat, rozložit, ošetřit, složit a uvede způsob sterilizace a určí místo uložení ve skladu se sterilním materiálem.

* První vizuální kontrola nástrojů je při předávání instrumentářkou v předsterilizační místnosti. Po dekontaminaci již můžeme najít některé poškozené nástroje. Zvláštní pozornost věnujeme optikám. Instrumentářka předává použitou optiku ve Scopy kontejneru, který ji chrání před poškozením. Pracovník ji musí zkontrolovat, dekontaminovat, očistit, osušit i s tímto kontejnerem a takto připravenou ji předává ke sterilizaci, kdy se ještě opatří sterilizačním obalem a sterilizuje v plazmovém sterilizátoru. Do sterilizačního deníku napíše záznam o funkčnosti optiky a stvrdí svým podpisem.

V začátcích provozu CS nebyla tato cesta až tak důsledná a docházelo k poškození optik a vina byla na pracovníkovi CS. Proto se nám tento systém předávání optik z ruky do ruky osvědčil a minimalizoval tak jejich poškození. Další kontrolu nástrojů provádí sestra při setování. Všímá si čistoty nástrojů, zámky a klouby ošetří olejem, tupé, korodované, necelistvé nástroje vyřadí, u dutých nástrojů si všímá průsvitu a dokonalého vysušení. Následná sterilizace se řídí doporučením výrobce a vyhláškou č. 195/2005 Sb. Cílem je nástroj ostrý, nepoškozený, sestavený tak, aby neselhal při operaci. Výsledkem takto ošetřeného nástroje je zabránění a šíření nozokomiálních nákaz (NN) a uchování si své ekonomické hodnoty.

* Při převzetí kontaminovaného síta si pracovník CS přebírá i dokumentaci, kde je značeno, co je to za síto, jaké použili další samostatně balené či speciální nástroje, jméno sestry a označení sálu, kde se síto použilo. Nástroje dekontaminované, umyté a usušené se skládají pro různé operace do jednotlivých sít podle již zmiňovaných kuchařek. Při setování je sestra povinna dodržovat uspořádání a počet nástrojů. Pokud jakýkoli nástroj chybí, není možné nekompletní síto vysterilizovat! Sestra nejprve sama chybějící nástroj dohledává – v dekontaminační vaně, v myčce, v ultrazvuku, na zemi. Jestli ani tehdy není nástroj nalezen, kontaktuje sestra instrumentářku, která síto používala. Společnými silami nástroj vždy dohledáme.

* Velkým přínosem pro pacienty a pro COS bylo zavedení jednorázového rouškování. Ale pro nás na CS to znamenalo MU, protože… K jednotlivým operačním oborům se balily prádlové sety s daným počtem operačního prádla (např. roušky), plášťů, tamponů a sušení. Byl to pro nás zajetý systém, který rouškování nabouralo. Námi balené sety se díky tomuto mnohokrát měnily. V současné době už prádlové sety nebalíme.

Závěr

I mimořádné události se staly součástí našeho pracovního života. Ale jedině s kvalitním a profesionálním týmem jsou pro okolí nepostřehnutelné.


O autorovi: Radmila Palatková, Eva Crhonková, SMN a. s., Nemocnice Prostějov (R.Palatkova@seznam.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?