Sestra bude maminkou aneb těhotenství se vším všudy

Sestra je především žena s jedinečným ženským přístupem k péči o pacienty, k pacientům i k mateřství. A jako většina žen zatouží po dítěti. Své těhotenství může prožívat intenzivněji než ženy s jiným povoláním, protože se denně setkává s lidskou radostí i smutkem, je empatická a pečující.

Pokud žena otěhotní, musí zvážit rizika spojená se zaměstnáním, která by mohla narušit klidný průběh tohoto období. V případě sestry je to možné nebezpečí od agresivních pacientů, záření či dezinfekčních přípravků. Někdy bývá nutná změna pracoviště, jindy stav vyžaduje pracovní neschopnost. Změny a obtíže vyvolávají hormonální změny v organismu, většina z nich sama vymizí během těhotenství či po porodu. Existuje však několik doporučení, jak si i bez medikamentů ulevit. Zaměřím se na běžné fyziologické obtíže, vážnější je nutno konzultovat s lékařem. Samozřejmostí je vyloučení alkoholu, kouření, zbytečné užívání léků a vyhýbání se infekci.

Obtíže vyskytující se převážně v 1. polovině těhotenství

Nevolnost a zvracení – vhodné je jíst častěji menší porce, totéž platí pro pití. Při pálení žáhy se vyhýbat kořeněným a tučným jídlům, kávě a alkoholu. Při zvracení je třeba zvýšit přísun vitaminů a tekutin.

Častější močení – pokud ženu časté močení budí, je lépe přesunout část úhrady tekutin na odpoledne místo na večer.

Těhotenské chutě – na sladká, kyselá a kořeněná jídla. Je třeba zjistit, zda je strava vyvážená a kryje zvýšené nároky organismu. Žena musí hlídat svůj hmotnostní přírůstek. Pokud je obézní, je dobré zhubnout již před otěhotněním a osvojit si vhodné stravovací návyky. Obezita komplikuje otěhotnění, graviditu i porod.

Psychické problémy – jsou velmi časté, důležitá je podpora partnera a okolí. Je nutné dodržovat spánkový režim, být klidná, spokojená a vyrovnaná. Reakční čas se v těhotenství prodlužuje, je například třeba zvážit případné řízení automobilu.

Bolesti kloubů a zad – souvisejí s únavou, přibývající váhou, hormonálními změnami, snížením pohybu, případně s virózou. Pomoci si lze úpravou jídelníčku, nošením vhodné obuvi a fyzickou aktivitou. Vhodné jsou běžné domácí práce, chůze na čerstvém vzduchu, plavání, protahovací cviky, cvičení na měkčím velkém míči. Doporučuji navštívit rehabilitační centra pro těhotné, posílit prsní a břišní svaly a svaly pánevního dna. Nedoporučují se sporty s nebezpečím pádu či otřesů. Při komplikacích je nutný klid na lůžku, než lékař aktivity opět dovolí.

Bolesti hlavy, malátnost, nízký tlak – pomůže vhodná strava, dostatek spánku a zvýšený příjem tekutin.

Zvýšená poševní sekrece – nejčastější je neinfekční výtok. Žena se zaměří na očistu, nejlépe sprchováním, používá vhodné mycí gely a prádlo z přírodních materiálů. Objeví-li se pálení, svědění, krvácení či tmavohnědý výtok, je třeba navštívit lékaře.

Napětí v prsech – změny se objevují brzy, zvláště u prvorodiček. Prsy jsou citlivější, je vhodné je omývat vodou a šetrně ošetřovat krémem. Pomůže nošení podprsenky z přírodních materiálů se širšími ramínky, je nutné sledovat změnu velikosti.

Spavost, únava – bývá častá a intenzivní. Je nejlépe dopřát si kvalitní odpočinek.

Tmavší pigmentace – se objevuje na obličeji, břiše, zevních rodidlech a dvorcích bradavek. Je třeba dbát šetrného ošetřování pokožky vhodnými krémy, nevystavovat se přímému slunečnímu záření.

Zvýšení mazu ve vlasech a na obličeji – vyžaduje častější mytí vlasů šamponem pro denní použití. Doporučováno je sprchování. Napínající se kůže na břiše může svědit, pomůže zvýšená hygiena, nevysušující mycí prostředky, volné prádlo z přírodních materiálů a krémy.

Zvýšená citlivost na pachy – zřetelná zejména v prvních týdnech, chrání před konzumací nebezpečných složek obsažených v potravinách.

Snížená imunita – je nutné se vyhýbat uzavřeným a nevětraným prostorám, aby nedošlo k nákaze kapénkovou infekcí. Při onemocnění lékař většinou doporučí klid na lůžku, dostatek tekutin, léky typu kyseliny acetylsalicylové a paracetamolu.

Záněty koutků úst, jazyka – změny postihují také dásně, zvyšuje se riziko vzniku zubního kazu, což souvisí i se zvýšenou spotřebou vápníku a fosforu. Důležitá je skladba stravy, případně užívání vitaminových tablet pro těhotné. Je nutná preventivní prohlídka stomatologem. Při krvácení dásní předepíše roztok pro výplach úst a doporučí používat měkký zubní kartáček.

Zácpa – je zapotřebí dodržovat pitný režim, konzumovat dostatek syrového ovoce a zeleniny, vlákniny a neopomenout rozumný pohyb. Někdy pomůže sklenka pitné vody nalačno, kompot; ideální je vyprazdňování ve stejnou dobu, nejlépe po jídle. Plynatost je také častý problém, u ní platí stejné rady.

Zvýšené nároky na stravu – respektujeme zásady zdravé výživy, pít alespoň 2 litry tekutin denně, zvýšit podíl syrového ovoce a zeleniny. Vláknina pomůže lepšímu trávení a předcházení zácpě. Maso, drůbež, ryby jsou zdrojem bílkovin a železa. Mléko, sýry a luštěniny obsahují i vápník. Bílkovinná strava je zdrojem energie a obsahuje nezbytné aminokyseliny. Doporučuje se zvýšit příjem vitaminu B, C, kyseliny listové a železa. Vyvážený poměr vitaminů a minerálních látek obsahují i tablety určené těhotným a kojícím ženám. Poté, co žena překoná obtíže vyskytující se v první polovině těhotenství, čeká jí ještě druhá polovina s dalšími „běžnými“ obtížemi. Ty bývají způsobeny nejen vlivem hormonálních změn, ale i rostoucí dělohou.

Obtíže vyskytující se převážně ve 2. polovině těhotenství

Pálení žáhy – žaludeční kyselina se vrací do jícnu. Je vhodné jíst menší dávky, nekořenit, nesmažit. V noci je dobré si více podložit hlavu či se napít teplého mléčného nápoje.

Bolesti zad – důležité sledovat nárůst hmotnosti, dodržovat správné držení těla a rozumnou tělesnou aktivitu. Lze zakoupit podpůrný pás na rostoucí bříško.

Psychické problémy – často souvisejí s blížícím se porodem. Na předporodních kurzech se ženy učí správně dýchat, relaxaci a způsobům tlačení. Žena si rozmyslí, kde a jak chce rodit, svůj vztah k epidurální analgezii a také přítomnost otce u porodu. Partner může ženu psychicky i fyzicky podpořit, společné prožití porodu rozvíjí citové vztahy k dítěti.

Křeče dolních končetin -zvláště v noci, obvykle v lýtkách při natažení prstů na nohou. Pomůže masáž lýtka, procvičení prstů na noze. Lékař může předepsat hořčík a vápník. V těhotenství organismus zadržuje vodu, a tak mohou večer a za horka lehce otékat kotníky. Uleví odpočinek s podloženýma nohama, cvičení prsty na nohou, méně solit. Chůze je lepší než dlouhé stání. Větší otoky musí posoudit lékař, mohou být příznakem preeklampsie. Křečové žíly se objevují zvláště u obézních žen s pozitivní rodinnou anamnézou. Ke zmíněným radám přibude nošení punčoch s protivarixovou úpravou a pasu uzpůsobeného na zvětšující se břicho.

Změna proporcí – je lépe nosit oblečení z přírodních materiálů. Prsa denně omývat vlažnou vodou, natírat vhodným krémem, doporučuje se nošení podprsenky. Později se může objevit únik kolostra z prsů. Vpáčené či ploché bradavky lze jemným povytahováním připravovat na kojení. Celistvost pojivové tkáně pod rychle se natahující kůží na břiše a hýždích se může porušit. Výsledkem je vznik růžových strií, které po porodu postupně blednou, ale zůstávají patrné. Blondýny a rusovlásky bývají k jejich vzniku náchylnější, úlohu hraje i dědičnost. Částečně jim lze předejít rozumným přibýváním na váze a používáním speciálních krémů a olejů.

Tvrdnutí a bolesti břicha -vznikají stahováním dělohy. Jsou-li nebolestivé, nepravidelné, krátké a jen několikrát za den, nepředstavují nebezpečí. Časté ztvrdnutí spojené s bolestí v podbřišku musí vyšetřit lékař, může dojít k ohrožení gravidity.

Močová inkontinence – při kýchnutí, kašli, smíchu. Důvodem bývají ochablé svaly pánevního dna a rostoucí dítě, což zvyšuje tlak na močový měchýř. Svaly pánevního dna je třeba posilovat od počátku těhotenství. Je vhodné častěji močit, nezvedat těžké předměty.

Zvýšené pocení – vyvolávají hormonální změny a může vyvolat vyrážku zvláště v kožních záhybech. Místa je třeba častěji mýt neparfémovanými mýdly a vysoušet. Pokožku zklidní pleťová voda proti slunečním spáleninám a volný bavlněný oděv.

Poruchy spánku – těhotné ženy budí sny, časté nucení na močení, je obtížné najít vhodnou polohu pro spaní. Pomohou relaxační cviky a zklidnění před spánkem, vyvětraná místnost, teplá koupel, psychická příprava na porod, podkládání zad a nohou, nejíst těžká jídla a nepít na noc. Také kopání dítěte může rušit, žena může odpočívat i ve dne, kdy miminko spí.

Dechové obtíže – zejména po námaze, pomůže klidnější režim, polosed, dechová cvičení, v noci vyšší podložení hlavy. V těhotenství je dýchání prohloubené a zrychlené.

Slabé poševní krvácení – může se objevit po gynekologickém vyšetření nebo po pohlavním styku. Pokud se vše brzy neupraví nebo je krvácení silnější, je nutná prohlídka gynekologem k vyloučení předčasného odlučování placenty.

Zácpa a hemoroidy – nutné dodržovat pitný režim, jíst syrové ovoce a zeleninu, vlákninu. Potíže zmírní dostatek pohybu a pravidelné vyprazdňování. Svědění zklidní ledový obklad, případně lékař předepíše mast.

Specifika cestování – žena by neměla cestovat do exotických zemí, kde je nutné očkování. Obecně je důležitý bezpečný a rychlý přesun, cestu včetně návratu dobře plánovat. Při komplikacích spojených s těhotenstvím bývá doporučen klid a cestování dočasně vynechat. Řídit automobil by měla jen žena netrpící nauzeou a únavou, i tak je nutná větší opatrnost. Bezpečnostní pás žena umístí mezi prsy a co nejvíce pod břicho. Při cestování letadlem se dokládá lékařské potvrzení o bezproblémovém těhotenství a termínu porodu. S blížícím se termínem porodu se mohou některé obtíže zhoršovat, objevují se i obavy z porodu, které lze mírnit řádnou přípravou. Ta nezahrnuje pouze výběr vhodného jména a dětského lékaře, žena si musí vybrat porodnici, ve které chce rodit. Porodnice nabízejí předporodní kurzy, kde se žena dozví spoustu užitečných rad. Do přípravy na porod lze zahrnout i masáž hráze speciálním olejem (od 34. týdne těhotenství), nácvik hlubokého nádechu a povrchního dýchání, porodních poloh a způsobů tlačení. Doporučuje se jíst lžička mletého lněného semínka denně s dostatečným množstvím tekutiny a pití maliníkového čaje (od 34. týdne těhotenství). Není příliš chutný, proto lze doporučit i jeho pití v čajových směsích pro těhotné.


O autorovi: Jiřina Březinová, (jirinka.b@seznam.cz)

Ohodnoťte tento článek!