Specifika stravování v letním období

Teplým letním dnům se lidský organizmus přizpůsobuje změnou svých metabolických pochodů. Jinak probíhá nejen termoregulace (v létě převažuje výdej tepla), ale i příjem potravy a nápojů. Termoregulace se dělí na fyzikální a chemickou. K fyzikálním procesům patří vypařování, sálání, vedení či proudění. Termoregulaci chemickou představuje tvorba tepla především v činné tkáni (jaterní, svalové) vlivem příjmu potravy.

Změna příjmu potravy je stejně jako regulace tepelného hospodaření řízena procesy v centrální nervové soustavě, v hypotalamu. V létě tak člověk nepotřebuje přijímat v jídle tolik kilojoulů, protože by se spalováním takto nabyté energie vyrábělo nadměrné teplo. Soudí se také například, že ženy mají nastavenu úroveň sytost kontrolujícího hypotalamického centra níže, proto někdy méně pociťují sytost a snadněji nabírají nadbytečné kilogramy.

Minerální látky, jež by zvláště aktivní lidé měli v létě do organizmu doplňovat, jsou tyto:

Sodík – hodně se ho vypotí, jeho ztráty souvisejí se svalovou kontrakcí a s pobytem především v horkém prostředí.

Vápník – je hlavním minerálem, který se zapojuje do svalového stahu, neboť aktivuje stažlivé (kontraktilní) bílkoviny.

Hořčík – se také podílí na svalové kontrakci. Nedostatek hořčíku, vápníku a tekutin snadno způsobuje křeče ve svalech, nejčastěji v lýtkách.

Draslík – ovlivňuje činnost srdečního svalu, jeho kontrakci. Při nedostatku sodíku organizmus uvolňuje raději draslík, a proto je nutné příjem tohoto minerálu při sportu zvýšit.

Další minerální látky, které by tělu mohly v letních měsících chybět: železo (při omezení masité stravy), selen (naše půda je na něj i tak chudá a v potravě je ho minimum), jód (chybí obecně, nyní lidé přestávají z ekonomických důvodů vyjíždět k moři, kde konzumovali na ryby bohatší stravu), mangan (podílí se na snižování účinků dusičnanů, které leckdy lidé ve větší míře přijímají například s domácí zeleninou), zinek (důležitý pro pleť, nehty a vlasy, jež často v létě trpí extrémními povětrnostními vlivy).

Vitaminy, které by zvláště aktivní lidé měli v létě do organizmu doplňovat:

Antioxidanty – A, C, E a beta karoten, jež se podílí na odbourávání volných radikálů, neboli nepárových elektronů. Ty se tvoří ve znečištěném prostředí a ve snaze spárovat se narušují buněčnou strukturu. Zjistilo se, že volné radikály vznikají také svalovou činností a poškozují tkáně. Při častějším pohybu ve znečištěném prostředí (např. nedoporučovaný městský jogging) nebo při intenzívní sportovní zátěži se proto vyplatí suplementace antioxidanty.

Vitamin C navíc chrání pojivové tkáně.

Vitamin E funguje jako spořič kyslíku, oddaluje kyslíkový dluh a zlepšuje regeneraci organizmu. Je dobrý pro výkon, neboť napomůže urychlenému odplavení kyseliny mléčné ze svalů.

Vitamin B1 je rozhodující pro letní pohyb, neboť při fyzické aktivitě jej organizmus potřebuje až 15krát více, než je běžné.

Vitamin B12 může chybět při sníženém příjmu masité stravy.

Tam, kde není možné přirozenou cestou zabezpečit komplexní vybavení organizmu důležitými látkami, doporučují se různé přípravky dosahující spektrum potřebných minerálů a vitaminů. Na našem trhu je k dostání např. přípravek Centrum, který splňuje požadovaná kritéria.

Z tiskových materiálů připravily Hana Černá-Šípková, Mgr. Zdena Šťastná

Ohodnoťte tento článek!