Tísňová linka 112

Lidé se v roce 2009 obrátili v téměř 3,5 milionu případů na tísňovou linku 112.

Lidé se v roce 2009 obrátili v téměř 3,5 milionu případů na tísňovou linku 112.
Až 70 % hovorů na bezplatné jednotné evropské číslo však nebylo kvůli nouzi. Podle loňského průzkumu Evropské komise mají Češi nejvyšší povědomí o lince ze všech 27 zemí Evropské unie. Pomocí čísla 112 se lidé ve všech státech sedmadvacítky mohou v nouzi dovolat záchranářů, policie nebo hasičů. V České republice to ví 58 % lidí. Například v Itálii to jsou pouhá 3 %. Přesto tísňovou linku použijí lidé každoročně ve více než dvou třetinách případů nesprávně. Jedná se o zlomyslnost, omyl, nevědomost nebo si spletou číslo s jinou službou.

Kromě evropského čísla fungují v ČR i tři národní tísňové linky 150, 155 a 158. Jejich prostřednictvím lze v ČR přivolat hasiče, rychlou lékařskou pomoc a policii. Podle vyjádření pražské záchranné služby by lidé při zdravotních potížích měli raději využívat číslo 155. Záchranáři uvedli, že na národní lince volající dostanou kvalifikovanou zdravotní pomoc bez časové prodlevy. Pokud lidé volají na tísňovou linku 112, může podle nich trvat i několik minut, než je dispečerka přepojí. V případě vážného zranění či stavu ohrožujícího život přitom rozhoduje každá minuta.

Ohodnoťte tento článek!