Výživa klientů v domácí zdravotní péči II. část

Potřebuje tělo tuk?

Organizmus každého potřebuje tuk pro chod běžných životních funkcí. Pokud strava neobsahuje tuk, nevstřebává tělo esenciální vitaminy a mnohé minerály rozpustné v tucích. Bez tuku by nefungovaly tělesné orgány a pohybový systém. Důsledkem mohou být duševní a fyzické obtíže, nádorová a srdeční onemocnění, kožní problémy, podvýživa, únava, zmatenost, ztráta paměti. Obzvlášť velký pozor by si měli dávat ženy, které již při 5–15% tělesného tuku mohou mít poruchy menstruačního cyklu – tělo se začne bránit tvorbě estrogenu, který je rozpustný v tucích, a ovulace se zastaví.

Denní příjem tuků by měl být nad 20 % celkového energetického příjmu a nikdy by neměl být menší než 10 procent. Dokonce přiměřeně rostlinného tuku nikomu neuškodí, protože podporuje látkovou přeměnu, tím i odbourání živočišného tuku. Nejvhodnější tuky jsou rybí – esenciální mastné kyseliny a pro úpravu potravin či dochucení salátů oleje lisované zastudena – slunečnicový, olivový aj.

Vláknina

Vláknina je další nezbytnou složkou stravy, která musí být nezbytně přijímána, a to v množství 30 g /den. Mezi stravu bohatou na obsah vlákniny patří jakékoliv celozrnné výrobky – obilniny, těstoviny, neloupaná rýže, luštěniny, ořechy, vločky, kukuřičné lupínky, sušené i čerstvé ovoce a zelenina.

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny navozují pocit sytosti a pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi. Nesmíme zapomenout na úpravu pitného režimu klienta. Příjem vlákniny si vyžaduje větší příjem tekutin, aby vláknina byla lépe pro organizmus stravitelná.

Klady vlákniny:

dodává pocit sytosti

usnadňuje průchod potravy trávicím systémem

změkčuje stolici a umožňuje častější vyprazdňování

snižuje vstřebávání tuků

napomáhá vstřebávání nestrávených zbytků

snižuje riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku, vzniku hemoroidů, působí jako prevence zánětu slepého střeva, křečových žil, onemocnění srdce atd.

snižuje hladinu cholesterolu.

Antioxidační látky

Antioxidační látky představují ochránce buněk, které ničí volné radikály, způsobující oxidační destruktivní účinky pro organizmus. Volné radikály vznikají v těle jako vedlejší produkt látkové výměny, působením nečistot, kouřením či ozařováním. Spolupodílejí se na vzniku onemocnění, která jsou spojená především s vyšším věkem, jako je infarkt myokardu, onkologická onemocnění, iktus, ateroskleróza, ale i ztráta paměti, demence a senilita. Obzvlášť při neobvyklé zátěži organizmu, jako je například fyzický, či psychický stres, se tyto radikály uvolňují a způsobují následně komplikace. Proto je nutné v rámci preventivních opatření věnovat antioxidačním látkám pozornost při poskytování domácí péče zejména u stavů spojených s celkovou kompenzací organizmu.

Látky s antioxidačním účinkem:

vitamin A

vitamin B6

vitamin C

vitamin E

selen

zinek

koenzym Q10

Ginkgo biloba

Protiinfekční účinek má brokolice, špenát, mrkev, čaj.

Balastní látky

Balastní látky nedokáže organizmus dobře zpracovat. Proto zůstávají déle v zažívacím systému a váží na sebe vodu, čímž způsobují pocit sytosti a lepší zažívání. Zdrojem těchto látek je především zelenina, ovoce, neloupané obiloviny, brambory, luštěniny a ořechy.

Diuretika

Takzvaná diuretika neboli močopudné látky mohou být přírodního i syntetického charakteru. Podporují vyměšování tekutin z těla (ředkvičky, okurky, čaje, vyšší dávky vit. C, káva). Vyplavují hořčík a draslík z těla.

Klienti užívající diuretika potřebují nutně zvýšit příjem draslíku, hořčíku, zinku, vápníku a mědi. Zároveň je nutné mít na zřeteli fakt, že klient užívající syntetická diuretika by měl být současně informován o diuretickém účinku některých druhů potravin.

Tělesné hodiny

9. 00 – 12. 00 hod.

V tuto dobu je ideální přijímat potravu s vysokým podílem sacharidů, které klientům zajistí dostatek energie do začátku dne. V tomto čase se obvykle spálí sacharidy účinněji než v jakékoliv jiné denní době.

13. 00 – 14. 00 hod.

Nastává pokles čilosti, je prokázána nejnižší vnímavost k bolesti.

14. 00 – 15. 00 hod.

Vrcholí kvalita registrace vjemů do dlouhodobé paměti. Část dne, která je vhodná pro plánování a tvůrčí činnost. Metabolizmus se začíná zpomalovat, to znamená, že chce-li klient zredukovat váhu, doporučíme mu, aby nejedl po 15. hodině stravu se sacharidovým základem.

15. 00 – 17. 00 hod.

Vrcholí schopnost koordinace organizmu. Síla a reflexy jsou na maximu, ideální doba na cvičení a rehabilitaci klienta.

17. 00 – 19. 00 hod.

Chuť a čich jsou nejostřejší – vhodný čas na večeři.

19. 00 – 22. 00 hod.

Vrchol koncentrace a logického myšlení. Nechce-li klient přibrat na váze, doporučíme mu, aby po 19. hodině nekonzumoval větší objem stravy.

Dostatečné zavlažování organizmu je ve stáří nesmírně důležité. Před napitím je však možno lahve využít i jako činky. Tento nápad přivítají hlavně pánové.

Fota Marta Jedličková

Ohodnoťte tento článek!