SLK má manuál postupu proti urážkám lékařů na internetu

Slovenská lekárska komora (SLK) se rozhodla zareagovat na množící se urážlivá hodnocení svých členů na některých pacientských portálech – najala právní kancelář, jež vypracovala manuál, jak má lékař postupovat při žádosti o vymazání příspěvku a následně v případě neúspěchu při vymáhání odškodného.

Lékařská komora k tomuto kroku přistoupila poté, co se na ni obrátila řada jejích členů s dotazem, jak mají postupovat, když se o nich na internetových diskusních fórech a portálech, na nichž pacienti hodnotí jejich práci a přístup k nemocným, objevují urážlivé nebo jinak znehodnocující příspěvky.

Jedná se zejména o webové stránky lekar.sk, poradlekara.sk, znamylekar.sk nebo tvojlekar.sk.

Kladně vyřízené žádosti

Majitel společnosti Naši lekári, jež provozuje portál lekar.sk, Martin Šujan pro deník Pravda uvedl, že stránky jsou pacientským projektem a že si uvědomuje, že se lékařům některé komentáře nemusejí líbit.

„Když stránka vznikla, někteří lékaři byli velmi rozzlobení, dokonce i vyhrožovali. Nyní mám pocit, že už si trochu zvykli,“ řekl deníku s tím, že i dnes se občas stane, že věc řeší přes právníky, a pokud se ukáže, že se jedná o oprávněnou stížnost, příspěvky pacientů jsou vymazány. Dosud však Martin Šujan zaznamenal jediný případ, kdy se komentář mazal na základě rozhodnutí policie. Jinak se příspěvky mažou automaticky, pokud obsahují vulgarismy či výhrůžky.

Slovenská lekárska komora podle vyjádření svých představitelů, jež Pravda cituje, stránky hodnotící lékaře nesleduje, protože je považuje za neodborné a subjektivní. Lékařům tak pouze zprostředkovává právní pomoc v advokátní kanceláři Škodler & Partners. Její právník Zdenko Seneši deníku řekl, že již kladně vyřídili několik žádostí o smazání příspěvku na pacientských fórech.

Běžný monitoring služeb

Stránky posuzující lékaře z pohledu pacientů obsahují přibližně dvě třetiny kladných hodnocení, u negativně hodnocených zdravotníků pak lidé kritizují nejčastěji přístup k nemocnému, arogantní vystupování či nedostatečnou komunikaci, objevují se ovšem i příspěvky napadající profesní úroveň lékaře (chybná diagnóza, komplikace spojené s léčbou apod.). Takové komentáře mohou podle právníků oslovených komorou způsobit lékaři majetkovou i nemajetkovou újmu. Zdravotník se proto může bránit žalobou na ochranu osobnosti a žádat odškodné.

Juraj Herda z občanského sdružení Slovenský pacient pro deník Pravda uvedl, že hodnoticí portály plní určitou službu, ačkoli některé příspěvky „mohou zraňovat“. „Zatím tu nemáme lepší model a je otázkou jak se s tím vypořádat,“ cituje deník Juraje Herdu. „Pokud se tento způsob lékařům nelíbí, ať navrhnou něco, co bude srovnatelné. Zřiďte etickou komisi, přijímejte žádosti pacientů, odpovídejte do 24 hodin, komunikujte s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, řešte každou věc zvlášť, buďte citliví k pacientům. Pak takové portály nebudou muset existovat,“ uzavřel.

Socioložka Silvie Porubänová považuje zmíněné stránky za formu osobního monitoringu služeb. „Mnohdy se jedná o doplňkové testování toho, co už jsme mnohokrát někde slyšeli či četli, a chceme si to potvrdit,“ domnívá se. „Tímto způsobem se testují i služby v jiných oblastech, tak proč ne při poskytování zdravotní péče?“ ptá se v deníku Pravda.

Ohodnoťte tento článek!