Přejít na obsah

Debata, která se rozpoutala kolem e-receptů, zřejmě jen tak neskončí. Státní ústav pro kontrolu léčiv si ale stojí za svým, podle něj nehrozí žádné úniky informací. „Nepožadujeme žádné údaje nad právní rámec, není proto důvod systém upravovat,“ vysvětlil pro Zdraví.Euro.cz šéf Ústavu Martin Beneš...

Zpět na článek

Přidání komentáře

V diskuzi celkem: 29 příspěvků
Reagujete na komentář uživatele Igor Mazoch (24. 01. 2009 11:18):

Re:ad Sebeobrana lékařského stavu

Souhlasím od "pošlapání" až po "korektnost". Názor jsem nezměnil.

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

Diskuse

Řazeno od nejčerstvějších příspěvků (Řadit podle vláken)

Vampír  | 25. 01. 2009 23:06

Re:"Sebeobrana lékařského stavu"

A kdo to sponzoruje?

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

A.Hladký  | 24. 01. 2009 16:46

Re:Re:ad Sebeobrana lékařského stavu

Myslím, že i zde platí „…a dej mi moudrost, abych obojí od sebe odlišil. (Fridrich Öttinger)“

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Igor Mazoch | 24. 01. 2009 11:18

Re:ad Sebeobrana lékařského stavu

Souhlasím od "pošlapání" až po "korektnost". Názor jsem nezměnil.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Jan Hašek | 23. 01. 2009 23:14

Re:Re:Re:Nechápete?

Velmi pěkně vyjádřeno ! Je potřeba to vidět jen jako pouhou diskrepanci mezi tím co je potřebné a mezi tím co je ještě žádoucí. Skoro jako pozdrav do nového roku, nikoliv "At´jste zdraví" ale "At´jste jen o něco zdravější".

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

jiný lékárník  | 23. 01. 2009 22:47

Re:Re:Donucovací prostředek??

Ano, pane doktore Kiliáne. Zákon o léčivech. To je přesně to, čím se SÚKL ohání. Ovšev vědomně zneužívá nedokonalosti zákonné předlohy, a) protože zákonodárci do ZoL vložili poznámku, že podrobnosti sdělí Ústav ve svých informačních prostředcích b)zcela cíleně mate odbornou veřejnost tím, že spojil 2 datová úložiště do jednoho. Ve skutečnosti ZoL hovoří o "Centrálním úložišti dat" a Centrálním úložišti elektronických receptů" Dnes žádá on-line propojení s lékárnami )ačkoliv nic takového ZoL nežádá-tam se mluví jen o předávání dat-aby tímto způsobem mohl plnit svou představu Velkého bratra a špehovat i data jiná, než mu zákon nařizuje. Velmi hezky a přesně to popsal challenger-díky. Aby nám ta centrální úložiště fungovala, tak musí být zapojeni zabezpečeným způsobem i lékaři a musí tam odesílat data, respektive Velký bratr musí mít on- line možnost kontrolovat a stáhnout si, co právě pan doktor udělal, vyšetřil, diagnostikoval... Spějeme jednoznačně do stádia, kdy zbývá jen inplantovat identifikační čip do těla a to nejlépe hned po narození. V případě odepření poslušnosti dálkově odpálit.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

A.Hladký  | 23. 01. 2009 20:54

ad Sebeobrana lékařského stavu

Et tu ???

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

katango  | 23. 01. 2009 13:36

Re:mozoly zadne

Na mých něžných ručkách je mozolů víc než dost - domácí práce,práce na zahradě....nebo si myslíte,že mám hospodyni,chůvu a zahradníka ?

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

mírně informovaný  | 23. 01. 2009 09:00

Re:Re:Re:Nechápete?

Naprosto bravurní popis !!!!!!

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

MUDr Jiří Kilian  | 23. 01. 2009 09:00

Re:Donucovací prostředek??

A co zákon o léčivech ?

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Igor Mim | 23. 01. 2009 08:11

qui bono?

Tak by mě zajímalo, pokud se člověk nemá přiklonit ke konspirativním teoriím, pro koho je tento výmysl dobrý. Některé léky se předepisují na základě lékařova závěru, po zhodnocení pacientova stavu, jiné jsou volně prodejné. Určitě by chtělo pohnout s hranicí mezi těmito skupinami.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

jo MOC  | 23. 01. 2009 08:08

Re:Re:Re:Nechápete?

Jo touha po moci...touha vytvořit velká impéria, být světovládce,to historií vine se jako červený hádek...

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Igor Mazoch | 23. 01. 2009 08:05

Re:"Sebeobrana lékařského stavu"

Asi by to chtělo petici a nejen mezi lékaři. Souhlasím.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

BLB  | 22. 01. 2009 23:33

Re:Re:Re:Nechápete?

Já to říkám furt, že je to škoda peněz dávat peníze ze zdravotní daně pacientům nebo dochtorům!

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

E.T.  | 22. 01. 2009 22:58

Donucovací prostředek??

No jednoduše Vám SÚKL zruší registraci pro nesplnění podmínek provozu zdravotnického zařízení....

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Petr Bouzek | 22. 01. 2009 22:49

"Sebeobrana lékařského stavu"

Pošlapávání důstojnosti lékařského stavu trvá již příliš dlouho a ještě se dokonce stupňuje. Chceme, aby lékařské povolání bylo skutečně svobodné. Abychom za svoji práci dostali spravedlivou odměnu. Abychom se mohli věnovat léčení pacientů a ne vyplňování a odesílání nadbytečných dokumentů pod hrozbou vysokých pokut. Aby lékaři nebyli stále nekorektně pomlouváni v médiích. Abychom nemuseli skákat podle toho, jak pískají úředníci zdravotních pojišťoven, ministerstva zdravotnictví a sociální správy. Žádáme rovnoprávnost a korektnost. Hledáme stejně uvažující kolegyně nebo kolegy, kteří se nebojí za své názory a jsou ochotní obětovat svůj čas, znalosti, dovednosti a své soukromí pro obranu cti lékařského stavu, akční občanská iniciativa "Sebeobrana lékařského stavu" Kontakt na přípravný výbor: MUDr. Ing. Petr Bouzek Hornická 1097 Dubňany 696 03 mobil: 602 623 265 e-mail: dr.bouzek@centrum.cz Obracíme se se žádostí na lékařky a lékaře, kteří sami aktivně nechtějí či nemohou spolupracovat, ale souhlasí s našimi požadavky, aby tuto výzvu šířili dále všemi možnými dostupnými prostředky.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

MUDr Jiří Kilian  | 22. 01. 2009 21:38

Re:Re:Re:Nechápete?

No, hlavně jsem zvědav na ten donucovací prostředek, skrze který budu muset posílat recept i-netem.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

A.Hladký  | 22. 01. 2009 19:02

Re:Re:Nechápete?

„Data budou šifrována“ – při přenosu mezi lékárnou a úložištěm. Data na serveru v SÚKLu zašifrována nebudou, neboť půjde o zabezpečené pracoviště – no a ten úředník v SÚKLu bude mít na starosti obsluhu programů, tedy to „hrabání“.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

challenger  | 22. 01. 2009 16:14

Re:Re:Nechápete?

Jméno, příjmení, rodné číslo, věk, pojišťovna, bydliště, lék č. 1, počet balení, cena, doplatek, lék č. 2, počet balení, cena doplatek, datum vydání, IČO vydávajícího zdravotnického zařízení, do jaké lékárny pacient přišel, kdo mu lék vydal, v kolik hodin byl Rp. vystaven, v kolik hodin byl vydán. Z tohoto výčtu vím o pacientovi prakticky vše: jak je starý, jakou má diagnózu, co na to bere, kolikrát chodí k doktorovi, k jakému doktoroviu chodí avše pěkně statisticky zpracováno podle pojišťoven, doktorů, věkových skupin atd. Z hlediska zneužití se jedná o výbušná a vysoce atraktivní data, která lze použít: 1. k ekonomické likvidaci lékaře či lékárníka pokud bude například Agel chtít ovládnout lokální trh s léky či lokální zdravotnictké služby. U lékařů je to o něco těžší, u lékárníků až primitivně jednoduché. Rathovská propaganda a 30-korunové slevňování budiž nám příkladem - proti Rathovským gaunerům se může člověk ještě bránit, proti korupčnickým gaunerům ze soukromého sektoru stěží. Na základě dat si přesně spočítá, kolik která lékárna vydrží nasadí-li dumpingové ceny, které léky a na jak dlouho mají zlevnit. It's elementary like a mathematic equation... 2. k trackingu pacienta a hodnocení jeho ekonomického rizika např. pro zaměstnavatele. POkud je Chrenkovo impérium největším zaměstnavatelem v regionu, mohl by tipovat na základě takto přehledně dodané zdravotnické dokumentace, které lidi představují riziko výdajů spojené s DPN a tyto llidi preventivně propustit. 3. pro komerční banky pojišťovny ať už kvůli zneplatnění stávajících smluv nebo k pečlivějšímu zhodnocení úvěrového a pojistného rizika. Byl jste například u lékaře, kterým vám předepsal Ibuprofen na bolesti zad. Poté 5 let budete bez potíží a pak začnete podnikat a uzavřete pojistnou smlouvu s ČP pana Kellnera stran kompenzace příjmu při pracovní neschopnosti. Do dotazníku neuvedete bolesti zad, protože za 5 let už jste na tuto událost dávno zapomněl. Dalších 5 let kellnerovi jako blbec platíte pojistné v nezanedbatelné výši. Pak dostanete výhřez ploténky a jste na 2 měsíce mimo. ČP na základě údajů získaných z centrálního úložiště léků odmítne pojistné plnění, což pro vás může znamenat krach firmy. To samé komerční banky. například žádáte o hypotékua díky informacím z centrálního úložiště vás banka označí za rizikového klienta, který místo proklamovaných 4% úroků dostane 6%. Pro vás to znamená, že musíte kvůli údajům od soudruha Beneše zaplatit na úrocích třeba o 0,5M navíc. A tak dále a tak podobně. No řeknu vám, ten Beneš, to je teda pěknej xindl, když si vyloboval a požaduje takovou zbraň hromadného ničení do ruky. Proč? Je jasné, že to dělá pro dobro vlasti, nikoli pro vlastní moc, zkorumpovatelnost a zisk.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

challenger  | 22. 01. 2009 15:39

Re:Re:Nechápete?

To je hezká teorie. 1. jste lékárník, takže školy máte. 2. Je lékařská práce esenciální?? Jak pro koho. Z hlediska toho, kdo platí, tedy pro stát, esenciální není. Z hlediska důchodce postiženého infarktem myokardu určitě. Nicméně, je velmi ekonomicky neefektivní léčit lidi, kteří nejsou v produktivním věku a státu jen užírají peníze ze sociálního fondu, které by stát mohl použít jiným způsobem. Tento rozpor je řešen pokrytectvím a strukturovanou lží a manipulací. Zdravotnictví v podstatě nemusí být efektivní, resp. nesmí být příliš efektivní. Musí však navenek vypadat, že je. Sanity musejí houkat, vrtulníky musejí létat a ve špitálech se soudruh ministr nebo soudruh hejtman musí vyfotit u nového harmonického skalpelu. Tato media coverage se musí vtlouci do hlavy českému vohnoutovi, který volí. Ve skutečnosti však vůbec nevadí, když lidi ve špitále umírají zbytečně nebo když dědeček v LDN zaživa proteče matracema. To je "collateral damage". Z hlediska státního úředníka musí zdravotnictví sloužit především jako zdroj peněz k zaplacení a financování důležitých lidí a rovněž politických stran - proto mamutí investice typu ICRC, proto Úrazovka a všechen ten humbuk. 3. trh práce ve zdravotnictví má velmi specifické charakteristiky. Čím je člověk více specializovaný a více erudovaný, tím se zužuje teoretické spektrum pozic, které může zastávat a tím méně je konkurenceschopný (většina primářů si nebude na svém pracovišti pěstovat konkurenta), nejžádanějším zbožím jsou absolventi - ty lze použít k výkonu "černé práce" (vyplňování papírů), jsou nejzranitelnější a nejsnáze manipulovatelní a také je možné jim nejméně platit. Řada zmanipulovaných naivků má pocit i jakési "společenské smlouvy" a "morální povinnosti", takže berou nabídky, které by normální člověk s normálním zdravým rozumem nikdy neakceptoval. Trh s pracovní silou ve zdravotnictví prakticky neexistuje resp. je rigidní kvůli kartelovým dohodám jednotlivých zaměstnavatelů. Proč? Protože je jeden koláč, čím víc dají doktorům, tím méně zbude pro jiné úžerníky.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

E.T.  | 22. 01. 2009 15:05

Re:mozoly zadne

Někdo pracuje rukama,někdo hlavou,někdo obojím. Já si vážím každé práce. Pokud byste navšívil třeba neurochirurgický sál,byl byste rád za své mozoly...

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

E.T.  | 22. 01. 2009 14:52

Re:Nechápete?

....excelentní Challenger Data budou šifrována, no to mě moc neuklidňuje, protože ten úředník za PC v SÚKLu to bude umět během 2 minut dešifrovat...a to budou panečku informace, kde se hrabe sčítání lidu, jméno, příjmení, pacienta RČ, možná i adresa, co užívá, kdo mu to předepsal, diagnóza, kdo mu to vydal, kolik za to chtěl....to jsou zatím jen ty nudné, pak přijdou ty lepší,kudy protékají určitá léčiva, jak jsou "úspěšní"jednotliví dealeři, kam až jsou schopni stlačit konečnou cenu,které soukromé lékárny jsou jěště "zajímavé",kde by bylo dobré "posílit konkurenci"....a můžete rozvíjet fantazii, kdo o takové informace bude mít zájem a komu budou zpřístupněny ...Takový dozor si představuji, že fungoval za protektorátu!!SUKL dokáže být takto tvrdý k lékárníkům, a pozor jejich prostřednictvím i k lékařům !!!!ale přeřadit pseudoefedrin do Rx, což z pozice která je mu dána zákonem je jednoduchá záležitost, k tomu se nějak nemá,asi je ve státním zájmu, aby pseudoefedrinový trh nepoložil národní hospodářství....Pane Dr. Beneši,nás nezajímá litera zákona, nás zajímá duch zákona !!!ten má bohužel zatuchlou příchuť .....

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

p. Katango  | 22. 01. 2009 14:37

nejste nekde blizko Brna?

jestli ano, mel bych na Vas prosbu a jesti ne, tak tenhle prispevek ignorujte

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

bile rucky  | 22. 01. 2009 14:34

mozoly zadne

ti dochtori nikdy nepoznali, co je poradna prace!

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

doktor klepe na srdi | 22. 01. 2009 14:32

potom pise recepis

Ty jim dej vsem Properistol budou behat jako rys

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

katango  | 22. 01. 2009 14:15

Re:Re:Nechápete?

Jak to ? Takto : přece jsme studovali za dělnický peníze a vyslovili jsme Hippokratovu přísahu,což nás již navždy v očích českého více či méně pracujícího lidu zavazuje pracovat zadarmo či za malý peníz.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Jan Hašek, Lékárník | 22. 01. 2009 12:59

Re:Nechápete?

Úniky informací existují již nyní (např. obraty konkrétních položek - tom mají někteří výrobci léků docela přehled) Ad platy lékařů: snad každá nejen okresní nemocnice shání lékaře i atestované a zdravotní sestry. Mělo by to být naopak. Omluvte mě, školy nemám, ale už dávno by měl existovat trh pracovních sil, aby si nemocnice mohli vybírat kvalitní lékaře, kteří by byli pilířem kvalitní zdravotní péče a ne zavírat oddělení nemocnice. Jak je to možné, když lékaři patří k nejprestižnějším povoláním dle společenského žebříčku a jejich práce nezastane nikdo jiný a je nenejvýš esenciální.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

challenger  | 22. 01. 2009 12:28

Nechápete?

Proč si myslíte, že úřední vši mají pokaždé erekci a radostné tetelení v mozečku (politicky korektním jazykem "za on-line recepty si stojí" - nebo "jim stojí")? Proč? Proč by si úřecká krysa v kanclíku ke svým stávajícím velmi rozsáhlým pracovním povinnostem přidávala ještě další? Přece proto, že chtějí lépe a radostněji sloužit společnosti! On chce více a za menší plat pracovat! Kdepak, to jen doktoři a lékárníci jsou takoví sobci hamižní, kteří by za svoji veskrze málo hodnotnou práci chtějí dostat zaplaceno. A doktoři ve špitále, to jsou zase oranžoví komouši, co se jim nechce dělat za krásných 20 000 hrubého, vždyť to přece všichni víme! Co by na takový krásný plat řekla třeba pokladní v supermarketu nebo uklízečka! Co by dala uklízečka za to, kdyby mohla měsíčně odpracovat 120 hodin navíc, aby si mohla přivydělat. Doktoři a lékárníci si prostě neváží dobrého bydla a úřední dobroty. Úředníci jim přece umožňují, aby vůbec mohli pracovat, oni potřebují schopné vedení, jinak by to byla anarchie! A ještě si dovolují šířit takové pomluvy, že data budou prodávána, že třeba Agel bude chtít vědět a rád za to zaplatí úředníkovi veliké sumy, jaké spektrum pacientů je v daném regionu, ke komu chodí, aby se mohli "on-line" na některé věci zaměřit a případně lékárníka nebo lékaře zlikvidovat. Nebo že data budou zajímavá i pro represivní složky státu. I soukromě. Je to jasný, vy socialistický onuce? To je železná pěst naší svobody a demokracie!

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Jar Jar Binks  | 22. 01. 2009 11:05

Re:Jakoby problémů nebylo dost !

A ještě k technickému řešení - víte všichni, jak funguje registr vozidel "přes internet", a to je dopravních inspektorátů výrazně méně, než lékáren a obsluhovaných majitelů aut taky. Jakákoli porucha bude paráda. "Hlavně aby nebyl poškozen pacient" - tvrdí politici. Pán daleko, Pánbůh vysoko, SÚKL v Praze ještě dál...

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Jan Hašek, Lékárník | 22. 01. 2009 10:19

Jakoby problémů nebylo dost !

Kromě znevýhodnění privátních lékáren vlivem dotací kraje do lékáren v krajsých nemocnicích čelí lékárny dalším potížím. Tím je "elektronický úředník" SUKLu, který bude on-line sedět stále v kanceláři a vědet o všem, co se v lékárně šustne. Původní představa je ta, že lékárny budou napojeny na síť a boudou on-line předávat data o cenách přípravků, kdo je vydal, komu od koho atd. Údaje bude poskytovat lékárna zadarmo a v případě nefunknčosti systému či výpadku sítě to měl být důvod k nevydání přípravku. Důvod byl ten, že nikdo není schopen zamezit užívání pseudoefedrinových přípravků a není vůle je dát na recept jako spoustu dalších přípravků. A taky ten, že má SUKL novou povinnost zjišťovat konečné ceny léků. Tyto data již májí zdravotní pojišťovny, ale tam si ti je asi musel SUKL kupovat. Více povinností, starostí, výdajů za softwarové firmy narušení svobody a to vše, prosím, jen za milý úsměv Dr. Beneše :-)

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.