Clustery mezi sebou nebudou soutěžit

Titulní obrázek

„Jestliže se o stejného zákazníka uchází více ekonomických subjektů, pak se samozřejmě jedná o konkurenci, a to do doby, než slabší prohraje a soutěž opustí,“ píše na téma Moje ambulance Josef Janeček, jeden ze stálých komentátorů Zdraví.Euro.cz…

V březnu uplyne rok od spuštění projektu Moje ambulance (MA), který nabízí soukromým praktickým lékařům možnost pracovat za stálý plat a stálé pracovní výhody jako zaměstnanec. Podle šéfa projektu Marka Potysze chce MA vybudovat zhruba 35 sdružených praxí. Myslíte si, že díky těmto clusterům dojde na poli praktického lékařství ke konkurenci, jak doufá Marek Potysz, nebo tento projekt naopak praktické lékaře zadusí? Odpovídá MUDr. Josef Janeček, jeden ze „stálých komentátorů“ Zdraví.Euro.cz

Jestliže se o stejného zákazníka uchází více ekonomických subjektů, pak se samozřejmě jedná o konkurenci, a to do doby, než slabší prohraje a soutěž opustí.

Cluster, nebo přesněji skupina clusterů, má několik ekonomických výhod.

Tou první je možnost dojednávat lepší podmínky s dodavateli. Druhou, že umožňuje lépe využívat vnitřní zdroje. V některých případech může být vítán i jako zaměstnavatel. Horší je skutečnost, že tyto clustery nebudou soutěžit mezi sebou, ale budou vytvářet skupinu, která bude v konkurenčním postavení proti jednotlivým lékařům.

Projekty typu Moje ambulance fungují i v zahraničí

Tato síť bude mít velmi pravděpodobně nadstandardní vztahy se sítí lůžkových zdravotnických zařízení, nebo dokonce se zdravotní pojišťovnou, která bude významným způsobem posilovat vliv skupiny.

V ekonomické soutěži pravidelně vyhrává ten silnější. Proto má sílu obsazovat nejvýhodnější oblasti trhu. To znamená nejen např. strukturou pacientů, ale i umístěním zdravotnického zařízení.

Takto uspořádaná skupina má jistě větší šanci získávat „rozinky“ a lépe se vyhýbat nevýnosným případům. Proto si nemyslím, že půjde o „zadušení“ praktických lékařů, ale spíše o segmentaci trhu z hlediska ekonomické výhodnosti. Pro pacienty to znamená téměř nadlidský úkol: rozpoznat objektivní informaci od reklamní manipulace.

MUDr. Josef Janeček, www.Zdravi.Euro.cz

Předseda o.s. Rodiče proti lhostejnosti

Ohodnoťte tento článek!