Bez čeho se mozek neobejde? Nepostradatelné jsou omega-3 mastné kyseliny

Bez čeho se mozek neobejde? Nepostradatelné jsou omega-3 mastné kyseliny

Řada průzkumů dokazuje, že strava má na fyzické i duševní zdraví nezanedbatelný vliv. Na vyváženém příjmu různých živin závisí v neposlední řadě také zdraví lidského mozku. Nepostradatelné jsou v tomto ohledu omega-3 mastné kyseliny, zejména DHA, která je považována za základní stavební prvek mozku. Ovlivňuje jeho zdraví, proces neurotransmise a správnou funkci kognitivních procesů.

Po vodě, která tvoří až 78 % mozkové hmoty, představují druhou nejdůležitější složku mozku lipidy (10-12 %). Na zdraví a správnou funkci řídícího orgánu nervové soustavy mají zásadní vliv esenciální mastné kyseliny omega-3 a omega-6. Lidský organismus je potřebuje pro tvorbu buněčné stěny a izolaci nervových vláken. Nenahraditelná omega-3 mastná kyselina DHA tvoří hlavní tukovou složku izolační myelinové pochvy, která zajišťuje kompletní a rychlý přenos informací mezi neurony. Příjem omega-3, tzv. zdravých tuků, je zásadní nejen v embryonálním stádiu vývoje mozku, ale po celý život jedince. Pokud tělo nedostává každý den potřebný přísun omega-3 mastných kyselin, může postupem času čelit závažným onemocněním – a to nejen mozku ale i očí, srdce nebo cév.

„Esenciální mastné kyseliny si organismus nedokáže sám vyrobit,“ upozorňuje nutriční terapeutka Margareta Iliopulosová. „Vhledem k jejich nepostradatelnosti pro zdraví organismu a celkovou imunitu je potřeba zajistit si jejich dostatečný přísun ve stravě. Najdeme je hlavně v rybím tuku, ořeších, některých rostlinných olejích, vodních řasách nebo lněných semínkách,“ radí Iliopulosová. Denně bychom měli dodat tělu přibližně 250 mg omega-3 mastných kyselin, pochutnat si občas na oříšcích proto nestačí. Alespoň třikrát týdně bychom měli jíst kvalitní tučné mořské ryby jako je losos, makrela nebo sleď.

Zdravé tuky zvyšují v krvi hladinu dobrého HDL cholesterolu a naopak snižují hladinu LDL cholesterolu, který je pro lidské tělo škodlivý. Prospívají tím nejen kardiovaskulárnímu systému, ale také mozkovým buňkám. Zlý LDL cholesterol se v nich může hromadit, způsobovat modifikaci jejich membrán a snižovat účinnost v nich obsažených enzymů a jiných proteinů. V důsledku toho může docházet ke zpomalení vzruchového přenosu a tím k utlumení mozkové činnosti.

Řada výzkumů dokazuje, že pravidelná konzumace omega-3 mastných kyselin má pozitivní přínos pro kognitivní funkce mozku. „Dostatek mastných kyselin omega-3 může ovlivňovat například to, jak se budeme soustředit, s jakou pohotovostí se budeme vyjadřovat a jak rychle pochopíme sdělované informace a jejich souvislosti,“ vysvětluje nutriční terapeutka.

Konzumace potravin bohatých na omega-3 mastné kyseliny v České republice je však dlouhodobě nedostatečná. Ačkoli nedávný výzkum agentury Datank ukázal, že Češi znají zásady zdravé a vyvážené stravy, potraviny bohaté na důležité vitamíny, minerální látky a makroživiny včetně omega-3 mastných kyselin nejí v dostatečném množství. „Pokud se vám nedaří zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, je vhodnou alternativou na doplnění jejich přísunu kvalitní doplněk stravy,“ uvádí Iliopulosová. Ideální formou jsou kapsle OmegaMarine Forte+ od výrobce NaturaMed Pharmaceuticals. Obsahují rybí tuk norského lososa a mají vyvážený poměr omega – 3, 6, 7 a 9. Dostatečný přísun mastných kyselin zajistí pouhé dvě kapsle denně.

Omega Marine FORTE+

Ohodnoťte tento článek!