Češi znají zásady zdravé stravy. Většina se jimi však neřídí

Češi znají zásady zdravé stravy. Většina se jimi však neřídí

Pokud jde o vyváženou stravu a dostatečný příjem vitamínů, mají čisté svědomí pouze tři procenta Čechů. Vyplynulo to z průzkumu agentury Datank*.

V průzkumu se také ukázalo, že celá pětina české populace se stravuje spíše jednostranně, bez potřebného přísunu některých živin. Schází jim také dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin. Ačkoliv téměř 60 % Čechů ví, k čemu jsou tyto esenciální mastné kyseliny dobré a kde je hledat, v průzkumu přiznávají, že skladbou jídelníčku se jim jejich dostatečný přísun zajistit nedaří.

Omega-3 mastné kyseliny mají pozitivní účinky na kardiovaskulární systém, činnost mozku, metabolismus i mnohé další funkce lidského organismu. Lidské tělo si je však samo vytvořit neumí, proto je nutné dbát na jejich přísun ve stravě. Z dotazovaných by 55 % správně hledalo omega-3 mastné kyseliny především v tučných mořských rybách, dalších 22 % v tucích a 14 % v ořeších, mandlích nebo semenech. Podle údajů Českého statistického úřadu však tvoří ryby z celkové konzumace masa v Česku pouze 6,6 % (zatímco např. vepřové 50,3 % a drůbeží 30,3 %). Celkově pak za rok sníme o polovinu méně ryb, než je průměr Evropské unie.

K dalším přínosům omega-3 mastných kyselin patří jejich pozitivní působení proti depresím, včetně depresí poporodních. „Těhotné a kojící ženy často trpí nedostatkem omega-3 mastných kyselin. Zvláště během posledních tří měsíců těhotenství předávají matky plodu velké množství esenciálních mastných kyselin, jež jsou důležité pro vývoj mozku plodu. Čerstvě po porodu mají rodičky pouze poloviční hladiny omega-3 mastných kyselin v krvi a u kojících matek jsou tyto koncentrace často ještě mnohem nižší. Omega-3 mastné kyseliny totiž odcházejí ve velkém množství z těla matky v mateřském mléce,“ uvádí nutriční terapeutka Margareta Iliopulosová. Dostatečné množství omega-3 ve stravě je nepostradatelné také při hubnutí. Tyto nenasycené mastné kyseliny totiž pozitivně působí na naše buňky a podporují jejich aktivitu a funkčnost.

Pro dostatek omega-3 mastných kyselin je potřeba jíst tučné mořské ryby alespoň třikrát týdně. Pokud jejich potřebné množství nepřijímáme v běžné stravě, doporučují odborníci doplňovat si jejich přísun prostřednictvím kvalitních potravinových doplňků. Kapsle společnosti NaturaMed Pharmaceuticals obsahují čerstvý olej norského lososa. Dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin pokryjí již dvě kapsle denně.

*Datank, září 2014

Češi znají zásady zdravé stravy. Většina se jimi však neřídí

Ohodnoťte tento článek!