Američtí vědci tvrdí, že objevili klíč ke slyšení

Hlavním faktorem normálního slyšení je protein TRPA 1, který se nachází uvnitř ucha. K tomuto závěru dospěli američtí vědci. Jejich hypotéza je odpovědí na dosud otevřenou otázku po způsobu převodu zvuků v nervové impulzy, které posléze interpretuje mozek. Američtí vědci si myslí, že jejich objev by mohl pomoci při vývoji postupů pro léčbu hluchoty…

NEW YORK –

Tým z Harvard Medical School v Bostonu tvrdí, že při převodu zvuků v nervové impulzy má zásadní úlohu protein TRPA1, který je na vláscích sluchových buněk. O objevu, který učinili na zvířatech, píší odborný časopis Nature a server BBC News.

Je známo, že zvukové vlny procházejí uchem až k bubínku a rozkmitají ho. Toto kmitání převádějí tři kloubně spojené kůstky (kladívko, kovadlinka a třmínek) na předsíňové okénko, které předává pohyb podobný vlnám do kostěného hlemýždě. V něm jsou tisíce vláskovitých buněk, které podnět přivádějí k nervům.

Dosud se nevědělo, jak přesně tyto mikroskopické vláskovité útvary ve vnitřním uchu převádějí zvukové vlny v elektrické signály, které jsou vedeny do mozku.

Doktor David Corey s týmem tvrdí, že hlavní úlohu má při tom protein TRPA1, který je na vrcholcích vláskovitých buněk. Bez něho by buňky podle nich nebyly s to jako odpověď na vibrace generovat elektrické signály.

Corey uvedl, že objev ještě musí být potvrzen. Podotkl však, že by mohl otevřít nové cesty ke zkoumání vrozené hluchoty.

ČTK