Děti s autismem by mohly navštěvovat běžné základní školy

Autistické děti by již brzy mohly navštěvovat běžné základní školy. Vyhláška, kterou připravuje ministerstvo školství, umožní ředitelům škol otevřít speciální třídu, pokud se do ní přihlásí alespoň čtyři žáci s autismem…

PRAHA –

Zjistit, kolik autistů je v jednotlivých krajích, kolik tříd by bylo zapotřebí a jaké další služby pro ně chybějí, je cílem programu ministerstva, který bude ukončen v roce 2006.

Dosud se mohou autisté vzdělávat ve zvláštních a speciálních školách, řekla Marta Teplá z odboru speciálního vzdělávání a institucionální výchovy. Tuto možnost však nemají příliš dlouho, teprve od roku 1993. V každé třídě pracují s dětmi dva lidé, vychovatel a učitel, kteří vyučují děti podle individuálních programů.

Před šesti lety zahájilo ministerstvo program, díky němuž dnes v každém ze 14 krajů funguje pedagogické centrum, v němž rodičům s takto postiženým dítětem poradí vyškolený pracovník. Tito koordinátoři mapují situaci ve svém kraji a výsledky své práce postupně zveřejní do dvou let, upřesnila Teplá.

Dodala, že takto propracovaný systém bezplatných, odborných a dostupných služeb není ani v některých vyspělých zemích.

K rodičům, kteří projekt vzdělávání dětí s autismem iniciovali, patří zakladatelka občanského sdružení Autistik Miroslava Jelínková. Podle ní žije v Česku až 20.000 autistů. Velkým problémem je správná diagnostika tohoto postižení, dodala.

Autismus může mít totiž podobu od téměř neznatelných příznaků po velmi vážnou poruchu komunikace s okolím vedoucí k neschopnosti vytvářet normální mezilidské vztahy.

Tito jedinci byli dříve diagnostikováni většinou jako mentálně postižení a umístěni v psychiatrických ústavech, vysvětlila Teplá.

Speciálním případem je pak takzvaný vysoce funkční autismus. Lidé s tímto stupněm postižení podle ní mají velmi vysoké IQ a třeba i některé nadprůměrné schopnosti, ale velmi těžko se vzdělávají.

Proto sdružení Autistik jedná podle Jelínkové i s ministerstvem zdravotnictví a usiluje o vznik krajských diagnostických center, podobných pedagogickým centrům

ministerstva školství.

„Aby v každém kraji byl jeden psychiatr, který autismus dobře umí,“ uzavřela Jelínková.

ČTK

Ohodnoťte tento článek!