Gen Nanog umí přeprogramovat diferencované buňky v kmenové

Vědcům se podařilo identifikovat gen, který umožňuje zárodečným kmenovým buňkám nekonečné dělení a je schopný přeprogramovat již diferencované buňky zpět na buňky kmenové. Studie vyšla v časopisu Cell…

Britským vědcům se podařilo identifikovat gen, který umožňuje zárodečným kmenovým buňkám nekonečné dělení. Svoje poznatky publikovali v odborném časopisu Cell.

Zárodečné kmenové buňky jsou pluripotentní, to znamená, že se mohou diferencovat v jakýkoliv typ „dospělé“ buňky. Tuto vlastnost jim dává gen nazvaný Nanog, který pravděpodobně řídí další geny, jenž umožňují buňce neustále se dělit. Nanog byl poprvé identifikován v DNA z myších kmenových buněk.

Podle dosavadních výsledků testo se zdá, že gen Nanog funguje jako centrální řídící gen, který rozhoduje o procesu obnovování počtu kmenových buněk tím, že zapíná a vypíná jiné geny. „Spolupracuje“ například s již známým genem Oct4.

The Cell: Nanog: A New Recruit to the Embryonic Stem Cell Orchestra
NewScientist: Stem cell 'immortality' gene found
Osobní stránka Austina Smithe
The Institute for Stem Cell Research (ISCR), Edinburgh

V jednom z experimentů zamezilo přidání genu Nanog do myších kmenových buněk jejich specializaci a to i přesto, že buňky byly pěstovány v podmínkách, které by je normálně k diferenciaci donutily.

„Pokud bude mít Nanog stejný efekt i v lidských buňkách, bude to první krok k tomu získat dostatek kmenových buňek pro terapeutické účely,“ řekl pro server NewScientist Austin Smith, vedoucí výzkumného týmu z Institutu pro výzkum kmenových buněk v Edinburgu.

Bezpečné „přeprogramování“ již diferencovaných buněk na kmenové s pomocí genu Nanog je však ještě otázkou budoucnosti.

Gen Nanog byl pojmenován podle jména bájné země Tir nan Og, jejíž obyvatelé zůstávali podle Keltů stále mladí.

(mka), www.Zdravi.Euro.cz, 6.6.2003