Nový onkologický lék má zvláštní mechanismus účinku

2. 12. 2004 0:00
Lék Velcade je považován za změnu v léčbě mnohočetného myelomu. "To není lék nové generace, to je něco úplně jiného," říká Zdeněk Kleibl z Ústavu biochemie a experimentální onkologie 1. LF UK. Na rozdíl od cytostatik, kterými se léčí nádorové onemocnění, tento lék nepoškozuje zdravé buňky a působí velmi cíleně...

Nová látka na léčbu onkologických onemocnění byla vyvinuta na základě objevu, který letos získal Nobelovu cenou za chemii. Jeho účinnost byla však zatím jasně prokázána jen v léčbě mnohočetného myelomu.

Jde o zhoubné postižení krvetvorby, které tvoří asi jen jedno procento všech nádorových onemocnění. Ročně v Česku zasáhne 400 lidí.

Proč je lék Velcade považován za přelom v léčbě? K vysvětlení je třeba se ponořit hluboko do buněčných částic, především bílkovin. Bílkoviny v buňce vykonávají řadu důležitých funkcí, včetně rozhodování o jejím dalším dělení či zániku.

Velmi dlouho se nevědělo, co se s nimi děje, když v buňce doslouží. To popsali tři badatelé - Aaron Ciechanover, Avram Hershko a Irwin Rose. Zjistili, že ve všech buňkách je přítomna bílkovina ubikvitin, jež rozhoduje o tom, co se s poškozenými a nepotřebnými bílkovinami stane.

Zjednodušeně řečeno: ubikvitin je označí. Označené bílkoviny pak putují do „koše“, tento likvidační aparát buňky se nazývá proteasom. Bílkoviny se v něm odbourávají, a tím v podstatě recyklují.

Na základě objevu funkce proteasomu se vědci naučili tento aparát ovlivňovat, a tím například zabránit rakovinovému bujení poškozených buněk a šíření nádoru - zatím jen mnohočetného myelomu.

„To není lék nové generace, to je něco úplně jiného,“ vysvětluje Zdeněk Kleibl z Ústavu biochemie a experimentální onkologie 1. lékařské fakulty UK v Praze. Na rozdíl od cytostatik, kterými se léčí nádorové onemocnění, tento lék nepoškozuje zdravé buňky a působí velmi cíleně.

Cesta od objevu nového léku k jeho využití bývá ve farmaceutickém průmyslu velmi dlouhá, trvá obvykle 15 let. Od objevu aktivní látky ovlivňující proteasom do uvedení léku Velcade na trh to trvalo pouze osm let.

V roce 1995 byla vytvořena skupina látek fungujících na principu blokování proteasomu, včetně té, kterou později nazvali bortezomib. Ta se ukázala jako nejvhodnější a v roce 2000 byla zahájena klinická hodnocení u pacientů s mnohočetným myelomem.

První výsledky ukázaly, že účinek je překvapující. Jedna ze studií musela být dokonce přerušena, protože nebylo z etických důvodů vhodné podávat části pacientů starší a méně účinný lék. To se čas od času při testování léků stává.

Dalším překvapením, které ale k urychlení uvedení léku na trh vedlo, byla reakce amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (Food and Drug Administration - FDA).

Tentokrát ovšem sama FDA vyzvala firmu, aby lék přihlásila ke zrychlené registraci. To se stalo 31. 12. 2002 - mimochodem dvě hodiny před půlnocí - a již 1. května byl uveden na trh ve Spojených státech. Od května následujícího roku pak v Evropské unii.

Velcade v České republice

Hned v květnu tedy byla léčba Velcadem zahájena i v Česku. Protože se zatím ukazuje, že pomáhá nejvíce pacientům, u nichž jiná léčba již nezabírá, začalo lék užívat 20 pacientů v tomto stavu. S Velcadem má zkušenost například Ivan Špička z I. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.