Studie: vysoká dávka inhalovaných steroidů zvyšuje riziko šedého zákalu

Studie britských výzkumníků ukazuje, že vysoké dávky kortikosteroidů v inhalátorech výrazně zvyšují riziko vzniku šedého zákalu. Autoři studie zjistili, že u astmatiků, kteří inhalují steroidy dlouhodobě, se riziko vzniku očního onemocnění zvýšilo téměř o 70 procent…

Studie britských výzkumníků ukazuje, že vysoké dávky kortikosteroidů v inhalátorech výrazně zvyšují riziko vzniku šedého zákalu.

Výzkumníci srovnávali lékařské záznamy 15 tisíc osob, kteří trpí šedým zákalem se záznamy 15 tisíc osob bez tohoto onemocnění. (Záznamy pocházely od britských praktických lékařů).

Autoři studie zjistili, že u astmatiků, kteří inhalují nejnižší denní dávku steroidů (do 400 μg) hrozí jen malé nebo vůbec žádné zvýšené riziko vzniku šedého zákalu.

Naopak u osob, které užívají dávky větší než 1600μg denně, se zvyšuje riziko o téměř 70 procent. Pravděpodobnost vzniku šedého zákalu se zvyšuje úměrně délce užívání steroidů a jejich množství.

„Spojitost mezi inhalací steroidů a vznikem šedého zákalu byla známá již dříve. Tato studie však ukázala, že riziko je ve skutečnosti podstatně vyšší, než se dosud mělo zato,“ uvedli autoři výzkumu.

Nita Oderdrová z britského institutu Royal Institute for the Blind uvádí, že je potřeba zachovat rovnováhu mezi nízkou hladinou inhalovaných steroidů a účinnou léčbou astmatu. „Je potřeba, aby pacienti trpící astmatem nepřestávali užívat steroidy. Je totiž rozdíl zůstat naživu nebo mít oční zákal, který se dá léčit.“

(ivb), www.Zdravi.Euro.cz, 19.9. 2003

ZDROJ:

Asthma drug ‚raises cataract risk‘


DÁLE ČTĚTE:
Asthma bronchiale současný pohled na diagnostiku a léčbu
Od IgE k anti-IgE aneb kam až jsme došli?
Ohodnoťte tento článek!