Unie vytáhla proti klamavé reklamě

Údaje na potravinářských výrobcích obsahují podle Evropské komise velké množství zavádějících informací a klamavé reklamy. Komisař Evropské unie David Byrne proto dnes předloží ke schválení nový zákon, který změní pravidla prodeje a propagace jídla…

„Potraviny by měly obsahovat jen informace založené na vědeckých důkazech. Údaje o tom, že určitý výrobek zajistí spotřebiteli snížení nadváhy, upevní zdraví nebo pomůže odolávat stresu, nebudou přípustné,“ popsala návrh nové legislativy Byrneova mluvčí Beate Gminderová. Byrne chce z potravin zcela odstranit název „dietní výrobek“ a sdělení typu „obsahuje minimum nebo žádný tuk“.

Výrobky zdravé výživy jsou podle Evropské komise zdravé jen zčásti a spotřebitelé tak získávají falešný pocit, že si jejich konzumací posilují kondici. Platí teze, že žádné jídlo se nedá pokládat za úplně zdravé. Pokud bude firma na určitém reklamním sloganu v budoucnu trvat, musí podrobit výrobek testu u Evropského úřadu pro bezpečnost potravin.

„Moderní evropská společnost chce jíst zdravě a milióny lidí se pokoušejí snížit svou váhu. Musíme zajistit, aby informace o výrobcích byly ověřené, jasné a úplné,“ řekl Byrne.

Evropský úřad pro bezpečnost potravin by se měl podle něj zaměřit nejprve na cereálie, dětskou výživu a přípravky na hubnutí. Evropská komise se domnívá, že zvláště potraviny pro děti nadužívají sloganů „pro zdravý růst“ nebo „pro přirozený růst“. Podobná reklama je i u čokolády, což je podle komise nejjasnější příklad klamavého sloganu.

„Reklamní průmysl je rdoušen,“ protestuje Volker Nickel, šéf Centrálního svazu německé reklamy. Ten se obává, že nový zákon způsobí pokles obratu. Nickel návrh považuje za důkaz zkreslené představy o spotřebitelích. „Lidé jsou v reklamě zběhlí. Komise je nemusí brát za ručičku,“ dodává.

Výrobci a prodejci potravin v Německu dávají ročně na reklamu přes čtyři a půl miliardy eur. Šéf Spolkového svazu německých vydavatelů novin Volker Schulze tvrdí, že zvláště omezení reklamy na dětské jídlo pod záminkou ochrany spotřebitele napadá základ reklamní branže a médií.

Brusel/Düsseldorf, Hospodářské noviny, 16. 7. 2003

Ohodnoťte tento článek!