Vědci objevili v mléčných zubech kmenové buňky

24. 4. 2003 0:00
Vědci objevili další zdroj kmenových buněk pro vědecké účely - dřeň mléčných zubů dětí. Zjištění amerických stomatologů podporuje argumenty, že kmenové buňky není nutno získávat z lidských embryí....

Výsledky výzkumu otiskl časopis Proceedings of the National Academy od Sciences.

Řada vědců doufá, že kmenové buňky budou jednoho dne schopné nahradit životně důležité tkáně. Jako „nejčistší“ zdroj těchto buněk slouží v současnosti lidská embrya.

Podobné experimenty však vyvolávají spory o tom, zda jsou tyto postupy etické. Mnozí výzkumníci proto hledají alternativní způsoby, odkud tyto buňky získávat.

Naděje na léčbu poškozených nervových buněk

Objevitelem nového zdroje kmenových buněk je Dr Songtao Shi z amerického Institutu pro dentální a kraniofaciální výzkum. Z mléčných zubů extrahoval kmenové buňky, ze kterých je podle něj možné laboratorní cestou vytvořit kost, zub či nervové buňky.

Právě nervové buňky jsou z výzkumného hlediska nejzajímavější. Vědci totiž doufají, že neuronové kmenové buňky by postupem času mohly sloužit k léčbě poškozené nervové tkáně.

Výzkumný materiál – dceřiny zuby

Předmětem výzkumu byly mléčné zuby dcery doktora Shi. „Všiml jsem si zvláštní červené tkáně. V laboratoři jsem zuby prozkoumal a extrahoval živé kmenové buňky,“ popisuje vědec.

DÁLE ČTĚTE:
Japonci nahradili tkáň rohovky za pomoci buněk z úst pacienta
Němečtí vědci pozorovali putující kmenové buňky v mozku
Vůbec poprvé vědec pozměnil lidské embryonální kmenové buňky