WHO doporučuje kojit do šesti měsíců, firmy inzerují výživy pro mladší děti

WHO loni doporučila výlučné kojení po dobu šesti měsíců jako optimální způsob výživy kojenců. Současní výrobci kojeneckých výživ však inzerují nemléčné příkrmy pro kojence ve věku čtyř až pěti měsíců…

Dneškem začíná dvanáctý ročník týdne kojení. Organizátoři se snaží propagovat mateřské mléko jako nejpřirozenější způsob výživy dětí. WHO loni doporučila výlučné kojení po dobu šesti měsíců jako optimální způsob výživy kojenců. Současní výrobci kojeneckých výživ však inzerují nemléčné příkrmy pro kojence ve věku čtyř až pěti měsíců.

V roce 1981 byl přijat Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka. V rezoluci z loňského roku vyzývá WHO nejen k dodržování tohoto kodexu. Také požaduje, aby průmysl kojenecké výživy nezasahoval do programů týkajících se kojenecké a dětské výživy.

Návrh WHO a UNICEF na výlučné kojení po dobu šesti měsíců a zavádění nemléčných příkrmů až po šestém měsíci věku je podložen vědeckými studiemi, které dokládají, že mateřské mléko je pro dítě i matku z nutričního, imunologického a psychologického hlediska nenahraditelné. Některé obchodní společnosti se ale řídí pouze svými ekonomickými zájmy, na odborná doporučení příliš nedbají a snaží se mateřskému mléku konkurovat.

Ohrozí kojení reklama na kojeneckou kaši?

Hlavní organizátoři letošního týdne kojení – český výbor pro UNICEF, Laktační liga a ANIMA – pražská skupina IBFAN (International Baby Food Action Network) se shodují, že výlučné kojení do šesti měsíců věku dítěte je třeba podporovat.

„Zástupci výrobců kojenecké výživy se snaží ovlivňovat ve svůj prospěch politiky a zákonodárce při přípravě zákonů, které by měly kojící matku a dítě před reklamou chránit,“ uvádí MUDr. Dagmar Schneidrová z Centra preventivního lékařství na 3.LF UK a členka pražského IBFAN. Výsledkem jsou podle ní národní zákony, které splňují podmínky kodexu a rezolucí jen částečně. Od prvního června vstoupila v ČR v platnost novela zákona o regulaci reklamy, připravená na základě směrnice EU z roku 1991. Zákon ale pokrývá pouze některá ustanovení kodexu. Připouští například reklamu na kojeneckou výživu v publikacích specializovaných na péči o dítě, má slabší požadavky na značení výrobků a týká se pouze kojenecké mléčné výživy, ne už nemléčných příkrmů.

„Nejmenovaná firma nedávno rozdávala matkám kojenců vzorky čajů, které byly doporučeny dítěti od prvního týdne věku. Navíc byl informační materiál psán v němčině,“ říká D. Schneidrová a dodává, že v materiálech firem Nestlé, Heinz nebo Hipp je používání nemléčných příkrmů doporučeno již od konce čtvrtého nebo pátého měsíce, což je v rozporu nejen se současným návrhem na délku kojení, ale i s nutností výlučnému kojení po dobu šesti měsíců nekonkurovat.

(pek), www.Zdravi.Euro.cz, 1.8. 2003

Ohodnoťte tento článek!