Bonusy v lékárnách, o něž se vedl spor, zůstanou zachovány

Bonusy v lékárnách, o něž se vedl spor, zůstanou. Shodl se na tom zdravotní výbor, novelu zákona o reklamě dostane Sněmovna příští týden, platit by mohla od října. ČTK to řekl legislativní náměstek ministra zdravotnictví Martin Plíšek (TOP 09).

Proti bonusům je lékárnická komora, řetězce tak prý přetahují pacienty. Prezident komory Lubomír Chudoba vidí v zachování bonusů vítězství lobbistů.

Zákaz bonusů navrhlo v novele zákona ministerstvo zdravotnictví, po diskusi s poslanci návrh stáhlo. „Souhlasili jsme s kompromisním zněním a rozhodli se pro zachování současného právního stavu,“ uvedl Plíšek.

Bonusy jsou podle ministerstva legální a přirozenou součástí hospodářské soutěže, stejně se vyjádřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zákaz bonusů by podle ministerstva mohl vést k soudním sporům a arbitrážím, byl by to zásah do svobodné hospodářské soutěže. Dotklo by se to i pacientů, kteří tak získávají výhody ve své lékárně.

„Velmi nemile mě pokračování bonusů překvapuje. Ministerstvo chtělo bonusy zakázat u léků na předpis, jako je to ve všech zemích EU. Lobbisté výbor přesvědčili a ministr Leoš Heger (TOP 09) rezignoval. Zákon o regulaci reklamy tím pádem pozbývá hodnoty,“ řekl ČTK Chudoba.

Připomněl, že zákon o regulaci reklamy se týká jen zdravotnických pracovníků. „Nicméně každý ví, že rozhodující roli v tom, jaké budou ceny a úhrady léků, začaly hrát zdravotní pojišťovny. Které léky budou v nemocnicích používány, začaly daleko více rozhodovat jejich managementy,“ řekl Chudoba.

Veškerá aktivita farmaceutických firem se podle něj soustřeďuje na klíčové pracovníky těchto institucí. „Pokud by někdo chtěl odkrývat situace, které mohou zavánět korupcí, tak se musí soustředit na jiné lidi než lékaře a lékárníky,“ doporučil.

Vedle bonusů byl podle Plíška spor i o návštěvy zástupců farmaceutických firem v ordinacích lékařů. Ministerstvo chtělo, aby byly možné jen mimo ordinační dobu. Ustoupilo ale požadavku výboru, a tak novela stanoví, že návštěva zástupce nesmí omezit lékaře v poskytování zdravotních služeb.

Zákon o reklamě se týká i pohřebnictví, zakáže ji na pohřební služby ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociálních služeb.

Novela omezí sponzoring kongresové turistiky. Stanoví, že jim lze hradit jen zdůvodnitelné výdaje – na dopravu, stravu, ubytování a registraci. Zakazuje předepisovat a vydávat léky na recept v souvislosti s reklamními pobídkami. Zakazuje loterie, spotřební soutěže na léčiva a zařazuje nově dohled lékového ústavu na potraviny pro zvláštní lékařské účely. Za porušení zákona je pokuta až 15 milionů korun.

„Jsme rádi, že tato základní norma, která vnese transparentnější pravidla pro komunikaci mezi lékaři, lékárníky a farmaceutickými firmami, rozšíří protikorupční opatření v rámci zdravotnictví,“ shrnul Plíšek.

Ohodnoťte tento článek!