Byznysmeni rozjeli velký lov na pacienty

Titulní obrázek

Kolem stanic pražského metra je teď hodně rušno. Několik desítek brigádníků tady pro „lékařský supermarket“ Moje ambulance verbuje nové pacienty. Slibují, že pacienti mohou přijít k lékaři, kdy chtějí, a přitom nebudou čekat ani minutu. A kampaň se vyplácí…

„Během dvou měsíců se k nám jen v Praze zaregistrovalo pět tisíc pacientů,“ pochvaluje si šéf Mojí ambulance Marek Potysz.

Právě on je jedním z největších hráčů v nynějším souboji o pacienty. Rovnice je jednoduchá: kdo získá víc pacientů, urve větší část peněz ze zdravotního pojištění.

Potyszovi sekunduje firma Mediclinic, kterou podporuje finanční skupina Penta. Za posledních několik měsíců skoupila desítky lékařských praxí s desítkami tisíc pacientů v kartotékách.

A pozadu nezůstává ani podnikatel Tomáš Chrenek. Jeho nová zdravotní pojišťovna Agel jen za srpen zdvojnásobila počet svých pojištěnců na 18 tisíc.

Všichni zdravotničtí byznysmeni mají jedno společné: snaží se pacienty nalákat na různé bonusy. Potysz nabízí stokorunový šek na nákup léků, Mediclinic slevy v obchodech a Chrenek zaplatí každému novému klientovi 1500 korun na zdravotní péči.

„Na tomto konkurenčním boji pacienti nemůžou prodělat,“ říká ekonom Miroslav Zámečník.

Praktickým lékařům se ale například Potyszova tvrdá verbovací kampaň vůbec nelíbí. Asi ze všeho nejvíc se jim příčí, že Potysz používá pro přetahování pacientů tvrdé marketingové metody, které jsou běžné v „normálním“ byznysu: jím najatí lidé odchytávají chodce u metra, házejí jim letáky do schránky a za velkou přednost vydávají to, co lidé běžně dostanou i jinde.

„Na letácích například mají heslo, že novým pacientům provedou zdarma vstupní prohlídku. Ta je ale zdarma i u ostatních lékařů. Nebo píšou, že je péče hrazená ze zdravotního pojištění. Ale to je u nás také. Je to podle nás nekalá reklama,“ zlobí se mluvčí sdružení praktiků Irena Kudrnovská.

„A abych nabízela peníze za to, že se ke mně někdo zaregistruje, tak to je proti mé lékařské cti,“ dodává Kudrnovská. A úplně stejně mluví i další praktičtí lékaři.

Potysz si ale z výtek praktiků nic nedělá. „Na letácích uvádíme pravdivé informace. Důraz na bezplatnost uvádíme proto, že značná část klientů se domnívá, že za naše služby, jako je 12hodinový provoz, objednávkový systém, nadstandardní vybavení a příjemné prostředí s recepcí, musí platit,“ oponuje Potysz.

Celý článek si můžete přečíst na serveru Hospodářských novin iHNED neboZDE.

Petr Vašek, Hospodářské noviny

Byznysmeni rozjeli velký lov na pacienty
Ohodnoťte tento článek!