Přejít na obsah

Čeští a francouzští vědci objevili cestu k likvidaci viru HIV

21.2.2010
výzkum, věda, laboratoř
zvětšitvýzkum, věda, laboratořZdroj: publicradio.org

výzkum, věda, laboratoř | Zdroj: publicradio.org

Virologové z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd a jejich kolegové z francouzské Marseille objevili způsob, jak reaktivovat viry HIV a účinně je likvidovat virostatiky.

Viry HIV jsou totiž prakticky nezničitelné, neboť mají schopnost se začlenit do DNA hostitele a dlouhodobě ve vybraných buňkách v latentním stavu odolávat lékům. O objevu informoval tiskový odbor Akademie věd s odkazem na časopis PLoS Pathogens, kde vědci zveřejnili výsledky svého výzkumu. Čeští vědci s francouzskými kolegy studovali možnosti reaktivace latentního viru HIV a prokázali, že reaktivaci účinně brání methylace DNA, která je obvyklá při imunitní reakci. Tento poznatek získali laboratorním studiem modelových buněčných linií a potvrdili ho na klinickém materiálu od pacientů infikovaných virem HIV a léčených virostatiky. Popsaný výzkum naznačuje, že bude třeba doplnit léčbu virostatiky o látky zabraňující methylaci DNA a s ní spojených bílkovin typu histonů. Takové látky jsou již známy a byly schváleny pro léčbu nádorů. Některé kombinace těchto látek již čeští a francouzští vědci testovali. Retroviry, k nimž patří i vir HIV, který rozvrací imunitní systém hostitele a vyvolává komplexní onemocnění AIDS, jsou častými původci nádorových a imunitních onemocnění. Pacienti vyspělých zemí proti virům HIV užívají účinná virostatika, která brání množení viru v krvi a vypuknutí AIDS. Účinku je však dosaženo za cenu nepříjemných vedlejších příznaků a vysokých nákladů, navíc virus postupně vyvíjí rezistenci vůči virostatikům, a léčbu je proto třeba průběžně obměňovat. Úplnému vyléčení a likvidaci viru dosud brání jeho schopnost začlenit se do DNA hostitele a dlouhodobě přežívat ve vybraných buňkách v latentním stavu, kdy se virus nemnoží ani se nevytvářejí virové bílkoviny.

Klíčová slova