Chci to, co bere ten chlap v televizi!

Farmaceutické společnosti nebo firmy vyrábějící doplňky výživy vědí o síle reklamy. A klient věří, že když to pomohlo „tomu v televizi“, může se na to spolehnout také. Ať to stojí, co to stojí…

Televizní reklama na nás působí, i když se tomu bráníme. Zrovna tak i v nákupu léků. Podle magistry Evy Hérové z nonstop lékárny Na Marjánce v Praze 6, po odvysílání nabídky jakéhokoliv přípravku v televizi obyčejně už druhý den přijdou zákazníci a sdělí – chci to, co bere ten chlap v televizní reklamě.

„Nevymluvíte jim, že nejde o zázrační lék a měli by se raději nejprve poradit s lékařem. Prostě to chtějí a nezáleží jim, kolik to stojí. Teď právě probíhá masivnější reklama na přípravek GS Condro 400,“ dodává Hérová. „Jde o doplněk výživy na pohyblivost kloubů a doporučená dávka je 2-4 tablety denně po dobu minimálně dvou měsíců. Jedno 100tabletové balení stojí 426 korun, taková kúra přijde tedy téměř na tisíc korun. Podle našich zkušeností někomu skutečně pomohou, jiní jsou zklamaní, že nepocítili žádné zlepšení. Žádný přípravek není totiž univerzální, aby pomohl všem.“

Farmaceutické společnosti nebo firmy vyrábějící doplňky výživy vědí o síle reklamy.

A klient věří, že když to pomohlo „tomu v televizi“, může se na to spolehnout také. Ať to stojí, co to stojí. Prodej léků po celém světě stoupá závratným tempem. Vůbec nejrychleji roste ve Spojených státech, kde za ně lidé utratili za prvních deset měsíců roku 2001 přes 127 miliard dolarů, což je o šestnáct procent víc než vloni. Stejně rychle roste i v Kanadě a Mexiku. V Evropě se nejvíce činí nemocní a hypochondři v Itálii, Španělsku a Německu. Solidně se léky prodávají v Japonsku, po USA druhém největším farmaceutickém trhu. Zvyšující se spotřeba léků se také odráží v neuvěřitelných ziscích největších farmaceutických společností. Podle posledního průzkumu Nadace rodiny Henryho Kaisera je výroba léčiv bezkonkurenčně nejziskovějším druhem podnikání v USA ( to samé platí i pro zbytek světa). Profit firem z oboru je zhruba čtyřikrát vyšší, než je průměr 500 nejvýznamnějších amerických podniků. Na to slyší i investoři, kteří si farmaceutických producentů velmi cení. Například tržní hodnota Pfizeru přesahuje 270 miliard dolarů. Nad padesátimiliardovou hranicí se pohybuje kolem patnácti společností. K obrovským výdělkům přispívají významnou měrou lékaři, protože stále více drahých a údajně nejlepších přípravků je možné získat jen na předpis.

Marta Pawlicová, Večerník Praha, 25.3.2002

Ohodnoťte tento článek!