Dispečeři záchranky zvládli už téměř 13 tisíc hovorů

záchranka, sanitka, pohotovost

Mladý muž se zranil v lese.Vnoci jej hledali policisté i hasiči. Během hledání operátoři úzce spolupracovali.

Informace mezi složkami Integrovaného záchranného systému (IZS) bylo možno hned předávat. Vážně zraněného muže se tak podařilo najít včas a zajistit jeho transport do nemocnice. I to je jeden z případů, který řešili dispečeři záchranné služby. Ti užpěttýdnůfungujívKrajském operačním středisku v Ostravě. Jak reakci řekl tiskový mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl, dispečeři záchranné služby zajišťují příjem všech linek tísňového volání 155 z území Moravskoslezského kraje.

V průměru 365 volání za 24 hodin

„Zpravidla osmičlenná směna zdravotnických operátorů musí zvládnout nejen příjem a zpracování tísňové výzvy, tedy zjistit, o jakou událost se jedná, rozhodnout o její naléhavosti a nejvhodnějším způsobu řešení,“ vysvětlil Humpl s tím, že úkolem operátorů je také vysílání posádek, komunikace s nimi a se zdravotnickými zařízeními, do nichž sanitní vozy s pacienty na palubě následně míří. Jak dále zmínil, během prvních pěti týdnů obsloužili operátoři 12 790 příchozích hovorů, což znamená v průměru 365 volání za čtyřiadvacet hodin. Z toho byly podle jeho slov zhruba tři čtvrtiny hovorů na tísňových linkách.

Složky IZS v úzkém kontaktu

Operátoři Hasičského záchranného sboru, Policie České republiky iÚSZSMSK jsou nyní podle něj v bezprostředním kontaktu. „Přesto je třeba zdůraznit, že v situaci náhle vzniklého úrazu či nemoci, kdy je zapotřebí přivolat záchrannou službu, zůstává v naprosté většině případů jednoznačně nejvýhodnější volit číslo 155,“ upozornilHumpladodal, že důvodů je hned několik. „V kontaktu s volajícím bude ihned operátor se zdravotnickým vzděláním, který je schopen neprodleně učinit vše potřebné pro vyslání vhodné posádkyÚSZSMSK.Telefonujícímu, pokud je to potřeba, také poradí v postupu poskytnutí první pomoci,“ podotkl.

Závěrem doplnil, že volající již není dále přepojován, ani nemusí znovu jinému operátorovi opakovat, co se stalo.

Dispečeři záchranky zvládli už téměř 13 tisíc hovorů
Ohodnoťte tento článek!