Elektronický podpis zrychlí úřadování, lékař má čas na pacienta

Titulní obrázek

Lékaři získají více času na pacienty, když budou používat elektronický podpis, slibují tvůrci systému internetových zdravotních knížek IZIP. Kvalifikovaný nebo také zaručený elektronický podpis je podmínkou…

aby lékař mohl vést dokumentaci v elektronické podobě a psát například i elektronické recepty. Tím ušetří papírování sobě i pacientům. Lékaři ale upozorňují, že zatím mají pacienti v knížkách málo záznamů, a tak se na údaje IZIP nemohou vždy spolehnout.

„Zaručený elektronický podpis pomáhá lékařům, zdravotním sestrám i celým nemocnicím šetřit čas a finanční náklady na komunikaci, je zárukou spolehlivosti a zvyšuje důvěryhodnost dat,“ řekla Lucie Piloušek ze společnosti IZIP. Elektronický podpis podle ní zatím mají stovky lékařů a tisíce dalších ho prý dostanou v příštích měsících.

Podle kvalifikovaných odhadů přicházejí lékaři o čtvrtinu své denní pracovní doby časově náročnou manuální administrativou. Elektronická komunikace tyto ztráty omezí.

Všeobecná zdravotní pojišťovna podpořila projekt zatím částkou zhruba 300 milionů korun. Od letošního roku se systém otevřel i pro ostatní zdravotní pojišťovny. Na internetu má nyní zapsané nemoci a léčbu zhruba milion lidí. Přístup k jejich údajům mají lékaři, kterým to dovolí. Oprávnění zapisovat do knížek má 8947 zdravotníků.

„Elektronický podpis se mi osvědčil. Zejména při vyúčtování se zdravotními pojišťovnami či posílání receptů z počítače do naší lékárny,“ řekla praktická lékařka Marie Manoušková z Ostravy.

„Elektronický podpis zatím nepoužívám, ale do budoucna o něm uvažuji,“ dodal praktický lékař z Prahy Jan Jelínek. Prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba řekl, že považuje elektronický podpis za nezbytný pro zavedení elektronických receptů.

Technologie elektronického podpisu vznikla na základě asymetrického šifrování, které je založeno na dvojici klíčů. Jeden zůstává v tajnosti a označuje se jako soukromý klíč. Druhý klíč se zveřejní a šíří se do okolí v podobě certifikátu. Kvalifikovaný certifikát pak určuje, komu tento veřejný klíč patří.

Většina lékařů v Česku má už v ordinaci počítač a zapisuje do něj zdravotní údaje pacientů. Současně ale vedou zdravotní dokumentaci v papírové podobě. Pokud chtějí mít dokumentaci jen elektronickou, potřebují k tomu zaručený elektronický podpis.

ČTK

Elektronický podpis zrychlí úřadování, lékař má čas na pacienta
Ohodnoťte tento článek!